KudoZ home » Danish to Swedish » Tech/Engineering

på tværs af

Swedish translation: tvärs över


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:på tværs af
Swedish translation:tvärs över
Entered by: Sven Petersson

16:00 Jul 1, 2003
Danish to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
Danish term or phrase: på tværs af
XX nätinformationssystemet blev indført i 1998 och er i dag fuldt idriftsat med blandt andet tæt integration til netberegningssystem, hvor beregninger og simuleringer foretages sømløst på tværs af nätinformationssystem och beregningsprogram.

Jag vill ha det till att beräkningar och simuleringar utförs "på tvären" (bättre term efterlyses!), dvs med olika datakonstellationer (tvärsnitt) från nätinformationssystem och beräkningsprogram, men i min ordbok står det att "på tværs af" betyder "mot ngt", " i strid med ngt", "tvärtemot ngt". Dålig danska eller har jag missuppfattat det helt?
xxxCATNIP
Sweden
tvärs över
Explanation:
Implicit in answer.
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Jo, det fick bli det. Tack!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4tvärsgående
Erik Hansson
4tvärs över
Sven Petersson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tvärs över


Explanation:
Implicit in answer.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1037
Grading comment
Jo, det fick bli det. Tack!

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tvärsgående


Explanation:
En annan variant.


    Nativsvensk
Erik Hansson
Germany
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 8