KudoZ home » Dutch » Geography

Inwoner van Arizona

Dutch translation: Arizonees


13:49 Feb 17, 2006
Dutch to Dutch translations [PRO]
Art/Literary - Geography / inwoner
Dutch term or phrase: Inwoner van Arizona
Hoe noem je een inwoner uit Arizona (USA)? Een Arizonier?
xxxAnneke Panel
Netherlands
Dutch translation:Arizonees
Explanation:
Analoog met 'Angola'- 'Angolees', etc.
Zie 'Lijst van aardrijkskundige namen en afleidingen daarvan' in de elektronische Algemene Nederlands Spraakkunst (oftewel ons aller Ans): http://oase.uci.ru.nl/~ans/
(Vervolgens links onderaan zelf doorklikken naar de juiste pagina)

Ik vind het niet echt klinken, maar dat is misschien een kwestie van wennen. In ieder geval heeft deze schrijver er wel voor gekozen:
"De auto stopt en de vriendelijke Arizonees en zijn vrouw geven ons een lift naar onze auto" (ref. 2)
Selected response from:

Antoinette Verburg
Netherlands
Grading comment
Ook al is dit misschien niet écht zo, dat maakt voor dit boek niet heel veel uit. Ik kan me namelijk wel indenken dat de hoofdpersoon uit mijn boek dit zegt. Bedankt allemaal!
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4inwoner van ArizonaLinda Ferwerda
3 +1Arizonees
Antoinette Verburg


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
inwoner van Arizona


Explanation:
Ik denk niet dat er een speciaal woord is. Afhankelijk van je verhaal, kan mogelijk daaruit blijken dat de persoon uit Arizona komt.

Linda Ferwerda
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Agnes Douwes: Ik heb er twee jaar gewoond, en ik zou inderdaad gewoon 'inwoner van Arizona' gebruiken of het omschrijven met 'komt uit/woont in Arizona'.
16 mins
  -> Thanks! Een betere ervaringsdeskundige is er niet! :-)

agree  Sherefedin MUSTAFA
1 hr
  -> Dank!

agree  Antoinette Verburg: ondanks mijn suggestie heeft jouw antwoord ook zéker mijn voorkeur
1 hr
  -> dank je wel! Al klinkt het best geinig, Arizonees, doet me een beetje aan de Chinees denken:-)

agree  Henk Peelen
6 hrs

25 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
Arizonees


Explanation:
Analoog met 'Angola'- 'Angolees', etc.
Zie 'Lijst van aardrijkskundige namen en afleidingen daarvan' in de elektronische Algemene Nederlands Spraakkunst (oftewel ons aller Ans): http://oase.uci.ru.nl/~ans/
(Vervolgens links onderaan zelf doorklikken naar de juiste pagina)

Ik vind het niet echt klinken, maar dat is misschien een kwestie van wennen. In ieder geval heeft deze schrijver er wel voor gekozen:
"De auto stopt en de vriendelijke Arizonees en zijn vrouw geven ons een lift naar onze auto" (ref. 2)


    Reference: http://oase.uci.ru.nl/~ans/
    Reference: http://krant.telegraaf.nl/krant/enverder/venster/reizen/reis...
Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 2
Grading comment
Ook al is dit misschien niet écht zo, dat maakt voor dit boek niet heel veel uit. Ik kan me namelijk wel indenken dat de hoofdpersoon uit mijn boek dit zegt. Bedankt allemaal!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: Arizonaanbidder misschien?
5 hrs
  -> Of Arizonderling?