KudoZ home » Dutch » Law (general)

RC nummer

Dutch translation: zie uitleg


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:RC nummer
Dutch translation:zie uitleg
Entered by: Els Thant, M.A., B.Tr.

01:17 Mar 14, 2007
Dutch to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law (general) / RC nummer
Dutch term or phrase: RC nummer
Waar staat "RC" in "RC nummer" voor?

Ik vond via Google een referentie waarin wordt gezegd dat het een handelsregisternummer is. Klopt dit, noorderburen?

Bedankt!
Els Thant, M.A., B.Tr.
Ecuador
raadkamernummer
Explanation:
Dacht eerst aan 'rechter-commissaris', maar in combinatie met 'nummer' levert dat geloof ik niet veel op.

Ik heb het vermoeden dat 'rc' staat voor 'raadkamer'.
In het woord 'raadkamer' komt weliswaar geen letter 'c' voor, maar 'raadkamer' betekent o.a. 'rechterlijk college dat de beslissingen neemt die niet in een openbare zitting behoeven te worden genomen' of 'zitting van een rechterlijk college'. 'RC' zou dus kunnen verwijzen naar 'rechterlijk college'.

Ter vergelijking:

'PARKETNR. …………
RC NR. ...........'
http://archief.om.nl/bob/docs/6.66.htm

'Raadkamernummer: 06/81
parketnummer: 19/006722-94'
(ref. 1)

Dit wordt ook wel gewoon afgekort tot 'RK-nummer', zie bijv.:
'Parketnummer: 13.497.300.2006
RK nummer: 06/1850'
(ref. 2)







Selected response from:

Antoinette Verburg
Netherlands
Grading comment
Bedankt aan iedereen voor het meedenken.
ZIE: http://www.proz.com/kudoz/1818388#4157848
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1registre du commerceKris Geuns
4Rogatoire CommissiePeter Altenburg
3Rekening-courantLinda Ferwerda
2raadkamernummer
Antoinette Verburg


Discussion entries: 2





  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
registre du commerce


Explanation:
"RC" zou inderdaad voor "registre du commerce" kunnen staan, maar de juiste Nederlandse term is "handelsregister", afgekort "HR" of "HRN" (ook in Belgie)

Kris Geuns
Philippines
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxNMR: inschrijving bij het Handelsregister van (plaats) onder nummer XX
6 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Rekening-courant


Explanation:
Afhankelijk van de context:
Het nummer van de bankrekening waarmee je betalingen verricht en ontvangt.

Linda Ferwerda
Native speaker of: Native in DutchDutch

22 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
raadkamernummer


Explanation:
Dacht eerst aan 'rechter-commissaris', maar in combinatie met 'nummer' levert dat geloof ik niet veel op.

Ik heb het vermoeden dat 'rc' staat voor 'raadkamer'.
In het woord 'raadkamer' komt weliswaar geen letter 'c' voor, maar 'raadkamer' betekent o.a. 'rechterlijk college dat de beslissingen neemt die niet in een openbare zitting behoeven te worden genomen' of 'zitting van een rechterlijk college'. 'RC' zou dus kunnen verwijzen naar 'rechterlijk college'.

Ter vergelijking:

'PARKETNR. …………
RC NR. ...........'
http://archief.om.nl/bob/docs/6.66.htm

'Raadkamernummer: 06/81
parketnummer: 19/006722-94'
(ref. 1)

Dit wordt ook wel gewoon afgekort tot 'RK-nummer', zie bijv.:
'Parketnummer: 13.497.300.2006
RK nummer: 06/1850'
(ref. 2)










    Reference: http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true...
    Reference: http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true...
Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 3
Grading comment
Bedankt aan iedereen voor het meedenken.
ZIE: http://www.proz.com/kudoz/1818388#4157848

3273 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Rogatoire Commissie


Explanation:
Ik denk dat "rogatoire commissie" een mogelijkheid is. Wellicht dat dit uit het verband opgemaakt kan worden.

Peter Altenburg
Specializes in field