KudoZ home » Dutch » Linguistics

Oosterschelde

Dutch translation: Vrouwelijk woord


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:Oosterschelde
Dutch translation:Vrouwelijk woord
Entered by: Dennis Seine

13:14 Mar 27, 2007
Dutch to Dutch translations [PRO]
Linguistics / woordgeslacht
Dutch term or phrase: Oosterschelde
Verwijs je naar 'Oosterschelde' met hij of zij? Het woord eindigt op -de, normaal gesproken is een woord dan vrouwelijk. Maar geldt dat ook voor plaatsnamen en aanverwante artikelen?
Hester Eymers
Netherlands
Zij
Explanation:
De Oosterschelde is vrouwelijk, net als de rivier de Schelde. Riviernamen kunnen zowel mannelijk als vrouwelijk zijn: er is geen standaard geslacht voor riviernamen (bron: ANS). In dat geval is het feit dat de aardrijkskundige naam eindigt op -de doorslaggevend, aangezien vrijwel alle woorden die op -de eindigen vrouwelijk zijn. Zie ook de link naar Wikipedia, waar wordt verwezen naar de Schelde met "zij", met als gevolg dat logischerwijs de Oosterschelde ook vrouwelijk is.
In meer algemene zin zijn namen van landen en steden meestal onzijdig (Brussel, Parijs, Duitsland, maar bijvoorbeeld niet de Nederlandse Antillen), en kunnen algemene aardrijkskundige namen zowel mannelijk als vrouwelijk zijn.

Ik weet dat dit hetzelfde antwoord is als dat van Sherefedin, maar Hester wilde wat uitleg, vandaar.
Selected response from:

Dennis Seine
United States
Grading comment
Hartelijk dank voor de verhelderende toelichting!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2Zij
Dennis Seine
4zij
Sherefedin MUSTAFA
3hij
Inge Dijkstra


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
zij


Explanation:
.

Sherefedin MUSTAFA
Netherlands
Native speaker of: Native in AlbanianAlbanian, Native in MacedonianMacedonian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  vic voskuil: een beetje uitleg cq bewijs had toch wel handig geweest
2 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
hij


Explanation:
Een aantal riviernamen (Rijn, Waal) is mannelijk, dus waarschijnlijk is het *hij*.

Inge Dijkstra
Netherlands
Native speaker of: Dutch

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
Zij


Explanation:
De Oosterschelde is vrouwelijk, net als de rivier de Schelde. Riviernamen kunnen zowel mannelijk als vrouwelijk zijn: er is geen standaard geslacht voor riviernamen (bron: ANS). In dat geval is het feit dat de aardrijkskundige naam eindigt op -de doorslaggevend, aangezien vrijwel alle woorden die op -de eindigen vrouwelijk zijn. Zie ook de link naar Wikipedia, waar wordt verwezen naar de Schelde met "zij", met als gevolg dat logischerwijs de Oosterschelde ook vrouwelijk is.
In meer algemene zin zijn namen van landen en steden meestal onzijdig (Brussel, Parijs, Duitsland, maar bijvoorbeeld niet de Nederlandse Antillen), en kunnen algemene aardrijkskundige namen zowel mannelijk als vrouwelijk zijn.

Ik weet dat dit hetzelfde antwoord is als dat van Sherefedin, maar Hester wilde wat uitleg, vandaar.


    Reference: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schelde_%28rivier%29
Dennis Seine
United States
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Hartelijk dank voor de verhelderende toelichting!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  vic voskuil: uitstekende uitleg zelfs
30 mins
  -> Dank je Vic!

agree  Huijer
1 hr
  -> Dank!