KudoZ home » Dutch » Other

het best / het beste

Dutch translation: best is best


15:38 Mar 5, 2002
Dutch to Dutch translations [PRO]
Dutch term or phrase: het best / het beste
'Dit past het best in de context' of 'Dit past het beste in de context'?
Hoe zat het ook weer? Ik zou graag een antwoord hebben mét taalkundige referentie (dus geen voorbeeld van een willekeurige site...). Alvast bedankt!
Antoinette Verburg
Netherlands
Dutch translation:best is best
Explanation:
Hallo Mirror,

In de Algemene Nederlandse Spraakkunst lees ik het volgende:

Het + adjectief + st(e)
Het woord 'het' wordt gebruikt in alle gevallen, onafhankelijk van de vraag of het substantief een de- of een het-woord is. De uitgang -e van de overtreffende trap wordt het meest gebruikt in de gesproken taal. In de geschreven taal geeft men de voorkeur aan de vorm zonder -e.



Het volgende kan je vinden op http://www.onzetaal.nl/advies/beste.htm

Wat is correct: Deze plaat is het best, of Deze plaat is het beste?

Aan Deze plaat is het best wordt in de schrijftaal de voorkeur gegeven boven Deze plaat is het beste. Ook in de zinnen Jij bent het mooist en Wie is het stomst? bestaat er een voorkeur voor de vorm zonder -e.

Hoop dat dit je kan overtuigen ;)
Selected response from:

Hans Hereijgers
Grading comment
Nou en of dit mij overtuigt! Hartelijk dank. Ook Ellemiek bedankt voor de waardevolle tip, waar ik zeker gebruik van ga maken.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4best is best
Hans Hereijgers
3het beste
Ellemiek Drucker


  

Answers


56 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
het beste


Explanation:
Hi,
Mijn gevoel zegt dat hier "het beste" past. Ik kan echter geen taalkundige referentie voor vinden. Misschien kun je deze vraag stellen aan de gratis taalvragendienst van het taalcentrum-VU op het Van Dale taalweb.
http://www.vandale.nl/cgi-bin/gx.cgi/AppLogic FTContentServe...
HTH
Ellemiek

Ellemiek Drucker
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 4

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
best is best


Explanation:
Hallo Mirror,

In de Algemene Nederlandse Spraakkunst lees ik het volgende:

Het + adjectief + st(e)
Het woord 'het' wordt gebruikt in alle gevallen, onafhankelijk van de vraag of het substantief een de- of een het-woord is. De uitgang -e van de overtreffende trap wordt het meest gebruikt in de gesproken taal. In de geschreven taal geeft men de voorkeur aan de vorm zonder -e.



Het volgende kan je vinden op http://www.onzetaal.nl/advies/beste.htm

Wat is correct: Deze plaat is het best, of Deze plaat is het beste?

Aan Deze plaat is het best wordt in de schrijftaal de voorkeur gegeven boven Deze plaat is het beste. Ook in de zinnen Jij bent het mooist en Wie is het stomst? bestaat er een voorkeur voor de vorm zonder -e.

Hoop dat dit je kan overtuigen ;)


Hans Hereijgers
Native speaker of: Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 4
Grading comment
Nou en of dit mij overtuigt! Hartelijk dank. Ook Ellemiek bedankt voor de waardevolle tip, waar ik zeker gebruik van ga maken.