ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » Dutch to English » Bus/Financial

U-rendement

English translation: U-yield (plus explanation)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:U-rendement
English translation:U-yield (plus explanation)
Entered by: Allison Klein

12:18 May 20, 2003
Dutch to English translations [PRO]
Bus/Financial / insurance/pension
Dutch term or phrase: U-rendement
I've found 'U-yield' for this term, but am not sure if this is 'Dunglish' or not. Context is insurance pooling/pensions, etc. Sentence is: het u-rendement is gebaseerd op staatsleningen en wordt elke 2 weken of maandelijks gepubliceerd.
This must be in British English BTW.....
TIA.
Allison Klein
Netherlands
U-yield
Explanation:
see www-irps.ucsd.edu/irps/faculty/ blehmann/Econ214Week3.pdf

It comes from asset pricing and is used in the complicated formulae of economics
Selected response from:

Kate Hudson
Netherlands
Grading comment
This was a tough call - everyone was right! Only I think I will go with 'U-yield' and provide a brief explanation as I did also find 'U-yield' on other sites - seems to be an exclusively Dutch concept. Thanks very much to Jacqueline and Marijke as well for the excellent explanations and references.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1earned rate ( of return on common equity)
Jacqueline van der Spek
5average interest on Dutch government loans
Marijke Mayer
5U-yield
Kate Hudson


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
earned rate ( of return on common equity)


Explanation:
Het U-rendement is een percentage dat wordt gebruikt voor de bereking van premies en voorzieningen voor lijfrentes en pensioenen. Dit percentage is het gemiddelde rendement van een gewogen pakket staatsleningen.

HTH,
Jacqueline


    Reference: http://www.ag-ai.nl/upload/6583_342_PE_bek_020221_tb_ASLI_ra...
    Reference: http://www.capitalcoach.nl/id224.htm
Jacqueline van der Spek
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 294

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  J. Leo
9 mins
  -> thank you!

52 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
U-yield


Explanation:
see www-irps.ucsd.edu/irps/faculty/ blehmann/Econ214Week3.pdf

It comes from asset pricing and is used in the complicated formulae of economics

Kate Hudson
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 2017
Grading comment
This was a tough call - everyone was right! Only I think I will go with 'U-yield' and provide a brief explanation as I did also find 'U-yield' on other sites - seems to be an exclusively Dutch concept. Thanks very much to Jacqueline and Marijke as well for the excellent explanations and references.

9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
average interest on Dutch government loans


Explanation:
Hi Allison, I found the following in my files. I suspect that the best thing would be to explain this Dutch concept, which I realise won't be easy. If you do a lot of financial translations, it would be good to join Bert De Keyzer's online dictionary.

Good luck!
Marijke

http://www.watsonwyatt.com/homepage/eu/nederland/abt/grippen...
Het u-rendement is het gemiddeld rendement van een geselecteerd pakket staatsleningen met resterende looptijden van twee tot vijftien jaar

u-rendement

Verzekeraars kunnen kortingen geven op hun producten als ze een hoger rendement op beleggingen behalen dan 4%. Het gaat bij de kortingen vooral om collectieve overrentedeling en TL-korting. Bij het bepalen van de hoogte van de korting is een rendementsmaatstaf nodig. Het u-rendement is zo’n maatstaf. De hoogte van het u-rendement is gebaseerd op het effectief rendement van geselecteerd pakket staatsleningen met looptijden van twee tot vijftien jaar.

Het u-rendement gaat uit van een breder samengesteld pakket staatsleningen dan waarvan het t-rendement uitgaat. Daardoor is het u-rendement meer representatief voor het effectief rendement op beleggingen met een looptijd van acht jaar dan het t-rendement.



http://www.pvk.nl/algemeen/beleid/pvk_bevoegdheden/verzekeri...
U-rendement
Datum: 4 januari 1995
Kenmerk: nr. 1.332/94-871
Betreft: U-rendement

In ons rapport 'Actuariële Principes' van 19 augustus 1994 hebben wij een scenario voorgeschreven ten aanzien van de modaliteiten waaronder geacht kan worden te worden herbelegd. Dit scenario gaat uit van het t-rendement.
Nu blijkt in de praktijk het t-rendement geen goede maatstaf meer voor de werkelijk in de markt liggende mogelijkheden ten aanzien van te maken beleggingsrendementen. Het Verbond van Verzekeraars heeft om deze reden inmiddels een nieuw rendement geïntroduceerd: het u-rendement.
De Verzekeringskamer heeft besloten, dat de veronderstellingen ten aanzien van herbeleggingsmogelijkheden niet op het t-rendement zullen moeten worden gebaseerd, maar op het u-rendement. Dit wil zeggen, dat daar waar in het rapport sprake is van het t-rendement, hiervoor het u-rendement moet worden gelezen.

Deze wijziging gaat in voor de voorziening per 31 december 1994. Wanneer voor 1994 verzekeraars om administratieve redenen nog gebruik maken van het t-rendement, zal de Verzekeringskamer hier echter geen bezwaar tegen maken.

Verzekeringskamer

http://www.watsonwyatt.com/homepage/eu/nederland/abt/wet/p09...
De kortingsfactor f, bedoeld in het eerste lid, wordt berekend overeenkomstig de formule
f = 1 - (f1 *f2). In de vorenbedoelde formule is:
a. f1 afhankelijk van het u-rendement per 1 januari van het jaar waarin de overdrachtsdatum valt, met dien verstande dat de volgende tabel van toepassing is:
u-rendement



Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 525