KudoZ home » Dutch to English » Education / Pedagogy

Zorghulp helpende

English translation: home care assistant


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:Zorghulp helpende
English translation:home care assistant
Entered by: Sanmar

12:46 May 1, 2008
Dutch to English translations [PRO]
Education / Pedagogy
Dutch term or phrase: Zorghulp helpende
Ik dacht aanvankelijk aan home help voor helpende en misschien care assistant voor zorghulp. Een beschrijving van de taken geeft echter aan dat beide beroepen vnl. de zorg voor de huishouding e.d. inhouden zodat care assistant hier eigenlijk helemaal niet toepasselijk is daar care assistants ook bij de persoonlijke verzorging (wassen bijv.) helpen. Heeft iemand betere suggesties?
Sanmar
United Kingdom
home care assistant
Explanation:
'Home care assistant' is een veelgebruikte term in UK/US. Of dit ook een passende vertaling is voor de functie van zorghulp/helpende in NL blijft een beetje een gok. Op het internet vond ik alleen onderstaande Engelstalige informatie over de Nederlandse opleiding tot zorghulp (niveau 1). Hierin wordt een overzicht gegeven van de opleiding tot 'care assistant' op niveau 1, waarbij onderscheid gemaakt wordt in verschillende deelkwalificaties zoals 'provision of home care' (partial qualification 102).

Page 1 of 4. Traineeship profile | Care Assistant - level 1. Traineeship profile. Care Assistant – level 1. Calibris ...
www.calibris.nl/pdf.php?id=256&mode=attach



--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2008-05-01 17:03:50 GMT)
--------------------------------------------------

Binnen de zorg(opleidingen) bestaan verschillende beroepsprofielen/ opleidingsniveaus. 'Zorghulp' en 'helpende' zijn twee verschillende beroepen, op resp. niveau 1 en 2. Bij 'zorghulp' ligt het accent hoofdzakelijk op huishoudelijke taken, aangevuld met verzorgende taken zoals zorg voor de kleding, helpen bij het eten etc.
De 'helpende zorg' verricht meer taken op het gebied van persoonlijke verzorging, zoals hulp bij wassen en aankleden etc.

Zie ook onderstaande links.

Zorg: Zorghulp (niveau 1), helpende (niveau 2), verzorgende (niveau 3), apothekersassistent (niveau 4), doktersassistent (niveau 4), verpleegkundige (niveau 4).
www.zowelwerk.nl/Werkzoekenden/Opleidingen%20%26%20beroepen...

ZORGHULP
NIVEAU 1
BOL /BBL

HET BEROEP:
Functies
· Als zorghulp is je werk vooral gericht op ondersteuning bij de huishouding en de schoonmaak. Voor een deel werk je bij mensen thuis, in een verzorgings- of verpleeghuis.
(...)
Kerntaken
· Huishoudelijke zorg
· Alledaagse dienstverlenende taken, zoals de zorg voor de voeding, de kleding, groepsactiviteiten

HELPENDE ZORG EN WELZIJN
NIVEAU 2
2 JAAR
BOL / BBL

(...)
Kerntaken:
· Ondersteunen bij persoonlijke verzorging
· Ondersteuning bij huishoudelijke zorg
· Ondersteuning bij de begeleiding van activiteiten
· Ondersteuning bij voeding
rocva.nl/start/sf.cgi?22491&cat=20752

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2008-05-01 17:09:22 GMT)
--------------------------------------------------

Nog vergeten om aan bovenstaande toe te voegen: eventueel kun je ook kiezen voor 'care assistant level 1' and 'care assistant level 2'. Anders zou ik gaan voor 'home care assistant' en 'home and personal care assistant' voor resp. 'zorghulp' en 'helpende' :-)
Selected response from:

Kitty Brussaard
Netherlands
Grading comment
Hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1homemaker
Ineke Hardy
4domestic help
Albert Stufkens
3home care assistant
Kitty Brussaard


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
homemaker


Explanation:
I agree with Kitty that "home care worker" implies someone who provides personal care (hygiene) as well as domestic help.

Another possibility is "domestic care worker." Lots of Google hits for both.

Ineke Hardy
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: I wrote my thesis on 'Homemaker Services to the Elderly'.
7 mins

neutral  Kitty Brussaard: 'Homemaker' is not necessarily a 'professional occupation' whereas Dutch 'verzorgende/helpende' definitely is!
2 hrs
  -> You're right - although there are "certified homemakers." My second suggestion is probably preferable.

50 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
home care assistant


Explanation:
'Home care assistant' is een veelgebruikte term in UK/US. Of dit ook een passende vertaling is voor de functie van zorghulp/helpende in NL blijft een beetje een gok. Op het internet vond ik alleen onderstaande Engelstalige informatie over de Nederlandse opleiding tot zorghulp (niveau 1). Hierin wordt een overzicht gegeven van de opleiding tot 'care assistant' op niveau 1, waarbij onderscheid gemaakt wordt in verschillende deelkwalificaties zoals 'provision of home care' (partial qualification 102).

Page 1 of 4. Traineeship profile | Care Assistant - level 1. Traineeship profile. Care Assistant – level 1. Calibris ...
www.calibris.nl/pdf.php?id=256&mode=attach



--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2008-05-01 17:03:50 GMT)
--------------------------------------------------

Binnen de zorg(opleidingen) bestaan verschillende beroepsprofielen/ opleidingsniveaus. 'Zorghulp' en 'helpende' zijn twee verschillende beroepen, op resp. niveau 1 en 2. Bij 'zorghulp' ligt het accent hoofdzakelijk op huishoudelijke taken, aangevuld met verzorgende taken zoals zorg voor de kleding, helpen bij het eten etc.
De 'helpende zorg' verricht meer taken op het gebied van persoonlijke verzorging, zoals hulp bij wassen en aankleden etc.

Zie ook onderstaande links.

Zorg: Zorghulp (niveau 1), helpende (niveau 2), verzorgende (niveau 3), apothekersassistent (niveau 4), doktersassistent (niveau 4), verpleegkundige (niveau 4).
www.zowelwerk.nl/Werkzoekenden/Opleidingen%20%26%20beroepen...

ZORGHULP
NIVEAU 1
BOL /BBL

HET BEROEP:
Functies
· Als zorghulp is je werk vooral gericht op ondersteuning bij de huishouding en de schoonmaak. Voor een deel werk je bij mensen thuis, in een verzorgings- of verpleeghuis.
(...)
Kerntaken
· Huishoudelijke zorg
· Alledaagse dienstverlenende taken, zoals de zorg voor de voeding, de kleding, groepsactiviteiten

HELPENDE ZORG EN WELZIJN
NIVEAU 2
2 JAAR
BOL / BBL

(...)
Kerntaken:
· Ondersteunen bij persoonlijke verzorging
· Ondersteuning bij huishoudelijke zorg
· Ondersteuning bij de begeleiding van activiteiten
· Ondersteuning bij voeding
rocva.nl/start/sf.cgi?22491&cat=20752

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2008-05-01 17:09:22 GMT)
--------------------------------------------------

Nog vergeten om aan bovenstaande toe te voegen: eventueel kun je ook kiezen voor 'care assistant level 1' and 'care assistant level 2'. Anders zou ik gaan voor 'home care assistant' en 'home and personal care assistant' voor resp. 'zorghulp' en 'helpende' :-)

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 50
Grading comment
Hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord!

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
domestic help


Explanation:
Als het gaat om hulp in de huishouding.

Albert Stufkens
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Kitty Brussaard: To be a 'domestic help' does not require any training and is not a certified health profession.
1 hr