KudoZ home » Dutch to English » Environment & Ecology

bepaling PR-4 door BSB-stichtingen

English translation: PR-4 assessment by Soil Contamination Remediation Foundations


17:35 Jul 3, 2004
Dutch to English translations [PRO]
Tech/Engineering - Environment & Ecology
Dutch term or phrase: bepaling PR-4 door BSB-stichtingen
This is talking about the consideration for urgency for a remediation plan.

It reads:
De categorieen zijn:
I start sanering binnen 0-4 jaar na het afgeven van de beschikking ernst en urgentie of bepaling PR-4 door BSB-stichtingen;
Lucy Simpson
English translation:PR-4 assessment by Soil Contamination Remediation Foundations
Explanation:
or Organisations, whichever is more appropriate.

Begin jaren 90 hebben de rijksoverheid (VROM) en het collectieve bedrijfsleven (VNO-NCW en MKB) afspraken gemaakt over een gestructureerde aanpak van bodemverontreiniging.Deze afspraken hebben geresulteerd in de

'BSB-operatie'.

Een initiatief van het bedrijfsleven om de bodemkwaliteit op bedrijfsterreinen in kaart te brengen en indien nodig, deze vrijwillig te saneren.

Doordat een bedrijf zelf het initiatief neemt bij bodemonderzoek en bodemsanering kan beter worden aangesloten bij de eigen bedrijfsvoering ('werk met werk maken'), kan op kosten worden bespaard, en wordt voorkomen dat de overheid een bedrijf dwingt tot ingrijpendere maatregelen.
SB Stichtingen zijn organisaties, opgericht door het bedrijfsleven. In het bestuur hebben vertegenwoordigers van VNO-NCW, MKB en de regionale Kamers van Koophandel zitting

BSB-stichtingen zijn opgericht ter stimulering van onderzoek en sanering van in gebruik zijnde bedrijfsterreinen. De financiering van de BSB-stichtingen geschiedt via de provincies. De afspraken die in BSB-verband zijn gemaakt, houden in dat de minister en de Kamers van Koophandel (dan wel individuele bedrijven) beiden in gelijke mate aan de BSB-operatie
bijdragen. De BSB-stichtingen maken dan ook afspraken met de Kamers van Koophandel dan wel individuele bedrijven in de betreffende regio, waarin wordt vastgelegd wat de betreffende Kamer van Koophandel of de individuele bedrijven in de komende jaren (de jaren van de budgetperiode) bijdragen aan de BSB-stichting. Deze bedragen worden door de provincies opgegeven aan de Minister. De door de provincies opgegeven bedragen dienen te worden gefinancierd uit het budget dat voor de uitvoering van het meerjarenprogramma Wbb beschikbaar wordt gesteld. Hieruit is landelijk voor 1.815121 mln per jaar rekening gehouden met de kosten van de BSB-stichtingen.

Sanering

Bedrijven met een PR4-score dienen vóór afloop van hun termijn contact op te nemen met het bevoegd gezag Wet bodembescherming om afspraken te maken over de sanering van de verontreiniging. Anders dan in de inventariserende en nader onderzoeksfase is het niet mogelijk voor bedrijven om een sanering uit te laten voeren zonder dat de overheid hierbij betrokken is. Op het saneringsplan dient immers een beschikking af te worden gegeven. BSB kan echter wel begeleiding bieden aan deze bedrijven tijdens de saneringsfase. De onafhankelijkheidspositie van BSB geldt eveneens in deze fase.

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 57 mins (2004-07-03 21:33:47 GMT)
--------------------------------------------------

SB Stichtingen should of course be BSB Stichtingen
Selected response from:

Kate Hudson
Netherlands
Grading comment
Thank you Kate! It's very useful having the background info as well.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1PR-4 assessment by Soil Contamination Remediation Foundations
Kate Hudson
4regulation PR-4 by ground reclamation institutions
Ramon Somoza
4condition / provision PR-4 by BSB establishments / foundations / trustsTon Remkes


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bepaling PR-4 door BSB- stichtingen
condition / provision PR-4 by BSB establishments / foundations / trusts


Explanation:
De keuze tussen genoemde alternatieven hangt af van de samenhang.

Ton Remkes
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Ramon Somoza: Ik denk niet dat "BSB" een Engelse afkorting is - probeer het a.u.b. te vertalen, anders kan ik het niet met u eens zijn...
1 hr
  -> Dat was de reden waarom ik bij 'asker' naar de bron van deze tekst vroeg. Vermoedelijk is dit probleem inmiddels door collega Kate opgelost.

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
PR-4 assessment by Soil Contamination Remediation Foundations


Explanation:
or Organisations, whichever is more appropriate.

Begin jaren 90 hebben de rijksoverheid (VROM) en het collectieve bedrijfsleven (VNO-NCW en MKB) afspraken gemaakt over een gestructureerde aanpak van bodemverontreiniging.Deze afspraken hebben geresulteerd in de

'BSB-operatie'.

Een initiatief van het bedrijfsleven om de bodemkwaliteit op bedrijfsterreinen in kaart te brengen en indien nodig, deze vrijwillig te saneren.

Doordat een bedrijf zelf het initiatief neemt bij bodemonderzoek en bodemsanering kan beter worden aangesloten bij de eigen bedrijfsvoering ('werk met werk maken'), kan op kosten worden bespaard, en wordt voorkomen dat de overheid een bedrijf dwingt tot ingrijpendere maatregelen.
SB Stichtingen zijn organisaties, opgericht door het bedrijfsleven. In het bestuur hebben vertegenwoordigers van VNO-NCW, MKB en de regionale Kamers van Koophandel zitting

BSB-stichtingen zijn opgericht ter stimulering van onderzoek en sanering van in gebruik zijnde bedrijfsterreinen. De financiering van de BSB-stichtingen geschiedt via de provincies. De afspraken die in BSB-verband zijn gemaakt, houden in dat de minister en de Kamers van Koophandel (dan wel individuele bedrijven) beiden in gelijke mate aan de BSB-operatie
bijdragen. De BSB-stichtingen maken dan ook afspraken met de Kamers van Koophandel dan wel individuele bedrijven in de betreffende regio, waarin wordt vastgelegd wat de betreffende Kamer van Koophandel of de individuele bedrijven in de komende jaren (de jaren van de budgetperiode) bijdragen aan de BSB-stichting. Deze bedragen worden door de provincies opgegeven aan de Minister. De door de provincies opgegeven bedragen dienen te worden gefinancierd uit het budget dat voor de uitvoering van het meerjarenprogramma Wbb beschikbaar wordt gesteld. Hieruit is landelijk voor 1.815121 mln per jaar rekening gehouden met de kosten van de BSB-stichtingen.

Sanering

Bedrijven met een PR4-score dienen vóór afloop van hun termijn contact op te nemen met het bevoegd gezag Wet bodembescherming om afspraken te maken over de sanering van de verontreiniging. Anders dan in de inventariserende en nader onderzoeksfase is het niet mogelijk voor bedrijven om een sanering uit te laten voeren zonder dat de overheid hierbij betrokken is. Op het saneringsplan dient immers een beschikking af te worden gegeven. BSB kan echter wel begeleiding bieden aan deze bedrijven tijdens de saneringsfase. De onafhankelijkheidspositie van BSB geldt eveneens in deze fase.

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 57 mins (2004-07-03 21:33:47 GMT)
--------------------------------------------------

SB Stichtingen should of course be BSB Stichtingen


    Reference: http://66.102.9.104/search?q=cache:YUpfWpiol5EJ:www.vrom.nl/...
    Reference: http://www.bsbwest.nl/bedrinf/jv2003san.html
Kate Hudson
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in category: 23
Grading comment
Thank you Kate! It's very useful having the background info as well.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ton Remkes: Deze uitgebreide en duidelijke argumentering van het antwoord is voor velen nuttig. Zeker voor deze lezer!
1 hr
  -> Dankjewel

26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
regulation PR-4 by ground reclamation institutions


Explanation:
BSB = BodemSanering van in gebruikzijnde Bederijfsterreinen
(zie crumpler Glossary in Proz)

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 19 mins (2004-07-03 19:55:46 GMT)
--------------------------------------------------

Sorry, het is \"Bedrijfsterreinen\"

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs 36 mins (2004-07-04 01:12:03 GMT)
--------------------------------------------------

of \"regulation PR-4 by soil reclamation institutions\"

Ik denk dat Kate ook gelijk zou kunnen hebben - het hangt af van de rest of the tekst. \"stichting\" kan zowel \"foundation\" als \"institution\" zijn. Alhoewel, ik heb haar niet toegestemd omdat ik denk dat \"bepaling\" eerder \"regulation\" dan \"assessment\" betekent...

Wat het \"reclamation\" betreft, hier is de definitie in mijn elektronische Webster\'s:
rec-la-ma-tion (rek luh may\'shuhn) n.
1. the act or process of reclaiming.
2. the state of being reclaimed.
3. the reclaiming of uncultivated areas or
wastelands for productive use.
[1625-35; < MF < L reclamatio crying out against =
reclama (re) (see RECLAIM) + -tio - TION]

En ook in http://www.m-w.com/dictionary.htm:

Main Entry: rec·la·ma·tion
Pronunciation: \"re-kl&-\'mA-sh&n
Function: noun
Etymology: French réclamation, from Latin reclamation-, reclamatio, from reclamare
: the act or process of reclaiming : as a : REFORMATION, REHABILITATION b : restoration to use : RECOVERY


--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs 52 mins (2004-07-04 01:27:49 GMT)
--------------------------------------------------

Nader onderzoek spreekt over \"PR3-fase\" en \"PR4-fase\", het schijnt een jaarlijke activiteit te zijn.

Ik zou dus de tekst zo vertalen:

\"of PR4 regulation by ground reclamation institutions\" als het een wettelijke bepaling is, of:

\"of PR4 conclusions by ground reclamation institutions\" als het een officiëel rapport is.


Ramon Somoza
Spain
Specializes in field
Native speaker of: Native in SpanishSpanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4