KudoZ home » Dutch to English » Finance (general)

uitlopen

English translation: spreads to widen


09:33 May 24, 2005
Dutch to English translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
Dutch term or phrase: uitlopen
Help please....!
The word I am not sure about is uitlopen and the context is as follows:
"Dit als de spreads op dag 1 van de trade zouden uitlopen; naarmate je trade dichter bij de maturity komt wordt je gevoeiligheid minder (maximale gevoeiligheid op dag 1)"
Thank you
Charles Stanford
Czech Republic
English translation:spreads to widen
Explanation:
Ik neem aan dat hier met 'spread' bedoeld wordt de risico-opslag die je voor een bepaald obligatieproduct (bijvoorbeeld bedrijfsobligatie) verlangt bovenop de rentevergoeding op (veilige) staatsobligaties. In tijden van onzekerheid, bij plotselinge renteveranderingen e.d. wordt een hogere opslag verlangd (spreads will widen) en in rustige tijden verkrappen de spreads (spreads will contract/tighten).

Veel hits op Google (credit spreads AND widen)

Verder wel weer typisch handelaren-dunglish hoor (trade voor transactie en maturity voor vervaldatum) !!
Selected response from:

Willemien Rijsdijk
Netherlands
Grading comment
thank you - I feel that this fits best here
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4spreads to widen
Willemien Rijsdijk
4growNico Staes
4draw outxxxmariette
1 +1exceedKaren Veldhuis


  

Answers


58 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
exceed


Explanation:
Not sure but it might help you in the right direction.

Karen Veldhuis
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  nikki demol
58 mins

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
draw out


Explanation:
als het gaat om uitlopen in de zin van meer tijd in beslag nemen.

xxxmariette
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
grow


Explanation:
Ik weet niet waar je de Nederlandstalige brontekst vandaan hebt, maar die jongens zouden toch eens beter hun huiswerk moeten maken als ze wat op papier zetten in het Nederlands

Nico Staes
Czech Republic
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 5

1 day10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
spreads to widen


Explanation:
Ik neem aan dat hier met 'spread' bedoeld wordt de risico-opslag die je voor een bepaald obligatieproduct (bijvoorbeeld bedrijfsobligatie) verlangt bovenop de rentevergoeding op (veilige) staatsobligaties. In tijden van onzekerheid, bij plotselinge renteveranderingen e.d. wordt een hogere opslag verlangd (spreads will widen) en in rustige tijden verkrappen de spreads (spreads will contract/tighten).

Veel hits op Google (credit spreads AND widen)

Verder wel weer typisch handelaren-dunglish hoor (trade voor transactie en maturity voor vervaldatum) !!



    Reference: http://www.financewise.com/public/edit/riskm/europe/round2.h...
    Reference: http://www.kc.frb.org/publicat/reswkpap/PDF/rwp98-08.pdf
Willemien Rijsdijk
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 28
Grading comment
thank you - I feel that this fits best here