KudoZ home » Dutch to English » Finance (general)

vaste hypotheek

English translation: closed-end mortgage


16:14 Apr 27, 2008
Dutch to English translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general) / shipping
Dutch term or phrase: vaste hypotheek
Er bestaat een keuze uit een bankhypotheek en een vaste hypotheek. De bankhypotheek wordt vaak gebruikt als zekerheid voor een bilaterale financiering en is alleen voor Nederlandse hypotheken mogelijk. De bankhypotheek biedt zekerheid voor al hetgeen de bank nu dan wel op enig moment van de kredietnemer heeft te vorderen uit welke hoofde dan ook. Bij een financiering waarbij meerdere banken op dezelfde voorwaarden een financiering verstrekken, wordt een vaste hypotheek gevestigd. De vaste hypotheek biedt zekerheid ter hoogte van een bepaald bedrag en/of voor een specifiek omschreven lening. Wanneer de financiering wordt verhoogd of op andere wijze wordt gewijzigd, dan dient bij een vaste hypotheek altijd te worden nagegaan of de hypotheek rust op de verhoging c.q. overige wijzigingen.

concerns shipping finance
Andre de Vries
United Kingdom
English translation:closed-end mortgage
Explanation:
Dutch 'vaste hypotheek' seems to correspond to the UK/US 'closed-end' (or 'fixed-amount') mortgage. 'Bankhypotheek' is the Dutch version of the 'open-end mortgage'.
See the links below.

Vaste hypotheek of bankhypotheek
Geldgevers kunnen twee typen hypotheekakten laten opmaken. Bij de vaste hypotheek geldt het hypotheekrecht slechts voor een met name genoemde schuld. In geval van de bankhypotheek is hypotheek gevestigd voor alle huidige en toekomstige schulden. Dit heeft voordelen als u later een andere hypotheekvorm wilt aangaan of afgeloste bedragen wilt teruglenen. U bespaart zich dan namelijk de kosten van een nieuwe hypotheekakte.
www.laagstehypotheeklasten.nl/voorwaarden.htm

Er zijn drie inschrijvingsvormen van hypotheken in het Kadaster: de bankhypotheek, de krediethypotheek en de hypotheek met vaste inschrijving. Bij een vaste inschrijving is sprake van een dalend hypotheekrecht. Het is niet mogelijk om reeds afgeloste bedragen opnieuw op te nemen tot aan de oorspronkelijke hoofdsom. Dit is wel mogelijk bij een bank- en krediethypotheek. De bankhypotheek is tegenwoordig verreweg de meest gehanteerde inschrijvingsvorm.
www.verzekeringssite.nl/hypotheek/begrippenAZ.jfm

CLOSED-END MORTGAGE
A fixed amount mortgage where the debt cannot be increased. It is the opposite of an open-end mortage.

OPEN-END MORTGAGE
A mortgage with a provision that the outstanding loan amount may be increased upon mutual agreement of the lender and the borrower.
www.bluewatermortgage.com/glossary.asp




Er zijn drie inschrijvingsvormen van hypotheken in het Kadaster: de bankhypotheek, de krediethypotheek en de hypotheek met vaste inschrijving. Bij een vaste inschrijving is sprake van een dalend hypotheekrecht. Het is niet mogelijk om reeds afgeloste bedragen opnieuw op te nemen tot aan de oorspronkelijke hoofdsom. Dit is wel mogelijk bij een bank- en krediethypotheek. De bankhypotheek is tegenwoordig verreweg de meest gehanteerde inschrijvingsvorm.

Selected response from:

Kitty Brussaard
Netherlands
Grading comment
thanks again
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1closed-end mortgage
Kitty Brussaard
3 +1fixed amount mortgage
Els Spin
4fixed-rate mortgage
Marijke Singer


  

Answers


54 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fixed-rate mortgage


Explanation:
According to the Juridisch Lexicon.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2008-04-27 19:13:38 GMT)
--------------------------------------------------

I think that with bankhypotheek they mean a tracker mortgage (that is, without a fixed rate):
http://www.lloydstsb.com/mortgages/tracker_mortgage.asp
"Tracker and Variable Rate Mortgages
A tracker mortgage rate moves in line with the Bank of England base rate, so your monthly payments could go up or down (within one month) depending on how the base rate moves."

Marijke Singer
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SpanishSpanish
PRO pts in category: 48
Notes to answerer
Asker: I am rather looking at the contrast between bankhypotheek and vaste hypotheek. I thought of fixed-rate mortgage myself, but I wonder if that really constrasts with banker's mortgage?


5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
closed-end mortgage


Explanation:
Dutch 'vaste hypotheek' seems to correspond to the UK/US 'closed-end' (or 'fixed-amount') mortgage. 'Bankhypotheek' is the Dutch version of the 'open-end mortgage'.
See the links below.

Vaste hypotheek of bankhypotheek
Geldgevers kunnen twee typen hypotheekakten laten opmaken. Bij de vaste hypotheek geldt het hypotheekrecht slechts voor een met name genoemde schuld. In geval van de bankhypotheek is hypotheek gevestigd voor alle huidige en toekomstige schulden. Dit heeft voordelen als u later een andere hypotheekvorm wilt aangaan of afgeloste bedragen wilt teruglenen. U bespaart zich dan namelijk de kosten van een nieuwe hypotheekakte.
www.laagstehypotheeklasten.nl/voorwaarden.htm

Er zijn drie inschrijvingsvormen van hypotheken in het Kadaster: de bankhypotheek, de krediethypotheek en de hypotheek met vaste inschrijving. Bij een vaste inschrijving is sprake van een dalend hypotheekrecht. Het is niet mogelijk om reeds afgeloste bedragen opnieuw op te nemen tot aan de oorspronkelijke hoofdsom. Dit is wel mogelijk bij een bank- en krediethypotheek. De bankhypotheek is tegenwoordig verreweg de meest gehanteerde inschrijvingsvorm.
www.verzekeringssite.nl/hypotheek/begrippenAZ.jfm

CLOSED-END MORTGAGE
A fixed amount mortgage where the debt cannot be increased. It is the opposite of an open-end mortage.

OPEN-END MORTGAGE
A mortgage with a provision that the outstanding loan amount may be increased upon mutual agreement of the lender and the borrower.
www.bluewatermortgage.com/glossary.asp




Er zijn drie inschrijvingsvormen van hypotheken in het Kadaster: de bankhypotheek, de krediethypotheek en de hypotheek met vaste inschrijving. Bij een vaste inschrijving is sprake van een dalend hypotheekrecht. Het is niet mogelijk om reeds afgeloste bedragen opnieuw op te nemen tot aan de oorspronkelijke hoofdsom. Dit is wel mogelijk bij een bank- en krediethypotheek. De bankhypotheek is tegenwoordig verreweg de meest gehanteerde inschrijvingsvorm.



Kitty Brussaard
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 71
Grading comment
thanks again

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andrew47: It also fits with my financial dictionary (Barron's).
1 hr
  -> Thanks Andrew!

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
fixed amount mortgage


Explanation:
Gegoogled :-)

Els Spin
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kitty Brussaard: Maar deze term werd ook al genoemd in mijn antwoord :-)
11 hrs
  -> Pardon, je hebt helemaal gelijk! Sorry