KudoZ home » Dutch to English » Insurance

glijclausule

English translation: fiscal value reappraisal clause


20:49 Aug 9, 2004
Dutch to English translations [PRO]
Bus/Financial - Insurance / Some tax law knowledge helpful
Dutch term or phrase: glijclausule
URGENT 8/9: This term 'glijclausule' is specifically used in the pension-plan/insurance industry and appears to be something like a boo-boo clause to make nice with the tax people in case something in the plan is not to their liking (i.e. clause allowing for something to be changed if tax folks disapprove and giving it retroactive effect so no fines are incurred).

Is there an equivalent term in English (US)? If not, has anyone come up with a meaningful equivalent in US English?
jlcooney
English translation:fiscal value reappraisal clause
Explanation:
How about 'value reappraisal clause' or something along those lines? Possible alternatives 'Value adjustment clause', 'fiscal revaluation clause'. I don't think there is an existing term for this in English, because it relates specifically to the Dutch tax regime.

-> "Glijclausule
Een clausule in een pensioenregeling waarmee wordt aangegeven dat eventuele fiscale bovenmatigheid van de pensioenregeling niet beoogd is. Toepassing van de clausule leidt tot verlaging van pensioenaanspraken tot een fiscaal aanvaardbaar niveau, zonder dat de pensioenregeling als geheel fiscaal onaanvaardbaar wordt. Op grond van de Wet fiscale behandeling van pensioenen kan een glijclausule pas worden toegepast, nadat de inspecteur van de belastingdienst zich op verzoek heeft uitgesproken over de fiscale (on)toelaatbaarheid van de pensioenregeling. Zie ook: Zuivere pensioenregeling."
http://www.watsonwyatt.com/europe/netherlands/research/gripp...

-> "Wat is de betekenis van een "fiscale glijclausule" in de pensioenbrief?
Door het opnemen van een fiscale glijclausule in de pensioenbrief kan een (eventueel) bovenmatige pensioenregeling met terugwerkende kracht tot het moment van ingang van de regeling, worden aangepast aan de fiscale normen zonder dat dit fiscale consequenties heeft. Deze clausule werkt alleen indien de pensioenregeling vóór ingang ter goedkeuring aan de belastinginspecteur is voorgelegd. Het voordeel is dat de pensioenregeling, in afwachting van een beschikking van de inspecteur, kan worden ingevoerd."
http://www.honigenhonig.nl/default.asp?art_id=188&Detail=1
Selected response from:

Chris Hopley
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1fiscal value reappraisal clause
Chris Hopley
3escape clausexxxjarry


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
escape clause


Explanation:
is what comes to mind

xxxjarry
South Africa
Specializes in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 152

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
fiscal value reappraisal clause


Explanation:
How about 'value reappraisal clause' or something along those lines? Possible alternatives 'Value adjustment clause', 'fiscal revaluation clause'. I don't think there is an existing term for this in English, because it relates specifically to the Dutch tax regime.

-> "Glijclausule
Een clausule in een pensioenregeling waarmee wordt aangegeven dat eventuele fiscale bovenmatigheid van de pensioenregeling niet beoogd is. Toepassing van de clausule leidt tot verlaging van pensioenaanspraken tot een fiscaal aanvaardbaar niveau, zonder dat de pensioenregeling als geheel fiscaal onaanvaardbaar wordt. Op grond van de Wet fiscale behandeling van pensioenen kan een glijclausule pas worden toegepast, nadat de inspecteur van de belastingdienst zich op verzoek heeft uitgesproken over de fiscale (on)toelaatbaarheid van de pensioenregeling. Zie ook: Zuivere pensioenregeling."
http://www.watsonwyatt.com/europe/netherlands/research/gripp...

-> "Wat is de betekenis van een "fiscale glijclausule" in de pensioenbrief?
Door het opnemen van een fiscale glijclausule in de pensioenbrief kan een (eventueel) bovenmatige pensioenregeling met terugwerkende kracht tot het moment van ingang van de regeling, worden aangepast aan de fiscale normen zonder dat dit fiscale consequenties heeft. Deze clausule werkt alleen indien de pensioenregeling vóór ingang ter goedkeuring aan de belastinginspecteur is voorgelegd. Het voordeel is dat de pensioenregeling, in afwachting van een beschikking van de inspecteur, kan worden ingevoerd."
http://www.honigenhonig.nl/default.asp?art_id=188&Detail=1

Chris Hopley
Netherlands
Works in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 47

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxjarry: Excellent!
4 days