KudoZ home » Dutch to English » Mechanics / Mech Engineering

slijpwaaier

English translation: flap disk / flap disc


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:slijpwaaier
English translation:flap disk / flap disc
Entered by: Ron Peek

17:11 Jul 2, 2004
Dutch to English translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Sanding machines
Dutch term or phrase: slijpwaaier
Sanding machine manual:

'Speciaal voor Quick Change schijven, slijpwaaiers ….'
Ron Peek
United Kingdom
flap disk
Explanation:
Nog een mogelijkheid;
Ik moest ook eerst denken aan wat (kennelijk) mop disk genoemd kan worden denken, maar dit is er ook eentje, het hangt ervan af....... Ik vind de horizontale versie wel meer van een waaier weg hebben, en deze meer van een mop overigens, maar goed, een foto zegt meer dan 1000 woorden:
http://www.toolking.com/continental/view.asp?id=1693

--------------------------------------------------
Note added at 21 hrs 15 mins (2004-07-03 14:27:19 GMT)
--------------------------------------------------

De horizontale \'waaier\' (in het nederlands ook lammellendisk genoemd) wordt ook wel \'multi-layer disc\'(de sandblaster van 3M) genoemd, hier namelijk:
http://doityourself.com/store/2541936.htm

Keus genoeg nu zou ik zeggen.....

--------------------------------------------------
Note added at 21 hrs 17 mins (2004-07-03 14:29:24 GMT)
--------------------------------------------------

ook hier:
http://www.toolsofthetrade.net/articles/showarticle.asp?arti...


--------------------------------------------------
Note added at 1 day 17 hrs 33 mins (2004-07-04 10:45:15 GMT)
--------------------------------------------------

Ton, als je op de eerste link klikt zie je de \'flap disc\'!!!. Het gaat erom of deze waaierschijf (het gaat mi waarschijnlijk om een zgn \'lamellenschijf\' overigens) horizontaal of vertikaal (t.a.v. de as) draait. Die flap disc is de verticale versie, de \'mop\' of \'multi.layer\' disc is de horizontale versie. Een waaier is dus niet simperlweg een disc, de schijf is de disk, Ton. Het waaier idee drukt m.i. juist uit dat het niet om een vlakke schuurschijf gaat. Als je de verdere referenties hier en bij Rodi nagaat, zie je waar wij waarschijnlijk allebei van denken dat het om gaat. Het voordeel boven een vlakke schijf is, dat zo\'n schijf, met zeg maar allerlei kleine stukjes schuurpapier in waaiervorm (!) op de basis geplakt, niet zo gauw volloopt en in meerdere hoeken op het werk gezet kan worden. Deze schijven worden overigens meestal op een (langzaam lopende) haakse slijper gebruikt. Erg goed voor staal, er zijn mensen die erbij zweren, en ik heb nog geprobeerd de eerste fabrikant die ermee begon te vinden, maar dat weet ik helaas niet meer.
Selected response from:

Anjo Sterringa
Spain
Grading comment
Beste Anjo, alsook alle anderen, hartelijk bedankt voor deze uitvoerige uitleg, en de afbeeldingen. Helaas heeft de tekst die ik vertaal (vertaald heb) geen afbeeldingen... (wat altijd jammer is, vooral bij technische teksten/beschrijvingen...)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1flap disk
Anjo Sterringa
4sanding impeller / vaneTon Remkes
3sanding moprodi
1guard; shield; protecting cap
Henk Peelen


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
guard; shield; protecting cap


Explanation:
I can't suppress the idea 'slijpwaaier' is a very coloufull word for 'beschermkap', but I might be wrong.

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 38

1 day7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
sanding impeller / vane


Explanation:
Technisch gezien(ruwweg: zo'n waaier slijpt niet alleen zelf, maar 'waait/ventileert' ook zowel het slijpsel als resten van het slijpmateriaal weg!
Naar analogie van onder meer:
sanding wheel = schuurschijf
impeller blade/vane = waaierschijf,e.d.
Als het hier niet uitdrukkelijk ging om een 'sanding machine', zou o.i de voorkeur uitgaan naar: grinding vane /impeller.


Ton Remkes
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
sanding mop


Explanation:



2015000 - 2029099

Sanding mop disc
disc made of fibre glass reinforced polyester
for coarse sanding of metal surfaces
several times the lifetime of fibre sanding discs or grinding discs


--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs 45 mins (2004-07-03 03:56:31 GMT)
--------------------------------------------------

KLINGSPOR abrasive mop discs are made of alumina zirconia or aluminium oxide coated flaps, fastened equally to glass-fibre reinforced resin backing plates or glass fabric The abrasive mop, a KLINGSPOR innovation, is particularly suitable for fine, flexible surface finish. It conforms to the contours of any workpiece perfectly take a look:www.klingspor.de

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 11 hrs 10 mins (2004-07-04 04:21:39 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.wolfcraft.de/en/produkte/products/productDetail0d...
http://www.klingspor.de/engl/produkte/index.html


    Reference: http://www.wolfcraft.com
rodi
Belgium
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Ton Remkes: Wolfcraft toont alleen bij polijstgereedschap onderdelen die op de 'waaiers' van ToolKing , Dremel etc. lijken. Bijv. sisalkoordborstel.
1 day5 hrs
  -> http://www.wolfcraft.de/nl/produkte/produkten/productDetail1... , doe dan toch maar eens de moeite om de foto goed te bekijken

agree  Anjo Sterringa: Zie ook mijn noot, voor mij gaat het wel om dit product of iets dergelijks, alleen dan moet je nog besluiten hoe je het noemt. Maar Wolfcraft noemt het dus een 'mop'!!!
1 day15 hrs
  -> dank u klingspor ook, wordt in het Vl volgens mijn man zo niet genoemd komt waarschijnlijk uit het engels

20 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
flap disk


Explanation:
Nog een mogelijkheid;
Ik moest ook eerst denken aan wat (kennelijk) mop disk genoemd kan worden denken, maar dit is er ook eentje, het hangt ervan af....... Ik vind de horizontale versie wel meer van een waaier weg hebben, en deze meer van een mop overigens, maar goed, een foto zegt meer dan 1000 woorden:
http://www.toolking.com/continental/view.asp?id=1693

--------------------------------------------------
Note added at 21 hrs 15 mins (2004-07-03 14:27:19 GMT)
--------------------------------------------------

De horizontale \'waaier\' (in het nederlands ook lammellendisk genoemd) wordt ook wel \'multi-layer disc\'(de sandblaster van 3M) genoemd, hier namelijk:
http://doityourself.com/store/2541936.htm

Keus genoeg nu zou ik zeggen.....

--------------------------------------------------
Note added at 21 hrs 17 mins (2004-07-03 14:29:24 GMT)
--------------------------------------------------

ook hier:
http://www.toolsofthetrade.net/articles/showarticle.asp?arti...


--------------------------------------------------
Note added at 1 day 17 hrs 33 mins (2004-07-04 10:45:15 GMT)
--------------------------------------------------

Ton, als je op de eerste link klikt zie je de \'flap disc\'!!!. Het gaat erom of deze waaierschijf (het gaat mi waarschijnlijk om een zgn \'lamellenschijf\' overigens) horizontaal of vertikaal (t.a.v. de as) draait. Die flap disc is de verticale versie, de \'mop\' of \'multi.layer\' disc is de horizontale versie. Een waaier is dus niet simperlweg een disc, de schijf is de disk, Ton. Het waaier idee drukt m.i. juist uit dat het niet om een vlakke schuurschijf gaat. Als je de verdere referenties hier en bij Rodi nagaat, zie je waar wij waarschijnlijk allebei van denken dat het om gaat. Het voordeel boven een vlakke schijf is, dat zo\'n schijf, met zeg maar allerlei kleine stukjes schuurpapier in waaiervorm (!) op de basis geplakt, niet zo gauw volloopt en in meerdere hoeken op het werk gezet kan worden. Deze schijven worden overigens meestal op een (langzaam lopende) haakse slijper gebruikt. Erg goed voor staal, er zijn mensen die erbij zweren, en ik heb nog geprobeerd de eerste fabrikant die ermee begon te vinden, maar dat weet ik helaas niet meer.

Anjo Sterringa
Spain
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 19
Grading comment
Beste Anjo, alsook alle anderen, hartelijk bedankt voor deze uitvoerige uitleg, en de afbeeldingen. Helaas heeft de tekst die ik vertaal (vertaald heb) geen afbeeldingen... (wat altijd jammer is, vooral bij technische teksten/beschrijvingen...)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ton Remkes: Dank voor je inmiddels overtuigende uitleg! Mijn Dremel 'Complete Guide' ook es geraadpleegd. NL: 'klapschijf' / GB: ' flapwheel' [<-- tot mijn verbazing een woord]. Visueel oordelend: ik zie echt geen schijf bij die waaiers; eerder een wiel - - -.
11 hrs
  -> De referenties werken wel, zie nog eens in de note verdere uitleg.