KudoZ home » Dutch to English » Mining & Minerals / Gems

trenzen maken

English translation: ditches


17:48 Apr 4, 2004
Dutch to English translations [PRO]
Tech/Engineering - Mining & Minerals / Gems / Mining
Dutch term or phrase: trenzen maken
Anders dan bij het recht tot verkenning mag de houder van het recht tot exploratie diepe gaten boren, putten, sleuven en trenzen maken en verdere werkzaamheden verrichten.
fdefoglio
South Africa
English translation:ditches
Explanation:
The following describes "ditches".

loostrenzen.
Dit systeem verzorgde de lozing van het regenwater uit de velden. Om ten alle tijde goed te kunnen werken moest dit systeem zo LEEG mogelijk zijn. Het was daarom niet geschikt als transportsysteem. Het loosde middels sluisjes of kokers op de rivier. Op de tekening staan deze kokers aan beide zijkanten van de plantage aangegeven. In de loostrenzen was uitsluitend zoet water.

vaar / molentrenzen.
Dit was het transportsysteem van de plantage. Via de vaartrenzen werd het riet met pontons naar de molen getransporteerd. Om goed te kunnen werken, moest het water in de trenzen ten alle tijden zo HOOG mogelijk staan. Dit gebeurde door bij hoog tij, water uit de rivier in te nemen middels de inneemsluis. In de vaartrenzen was er dus brak rivierwater.
Het vaartrenssysteem fungeerde tevens als de waterboezem voor de molen. In de 8 dagen rondom springtij werd er gemalen. Het water in de trenzen werd op een zo hoog mogelijk peil gehouden, bij eb werd de molensluis geopend, het water stroomde met kracht via de molenkom in de rivier, en bracht het waterrad in beweging. 4 uur later werd de molensluis gesloten, de inneemsluis geopend, en bij het volgende tij werd opnieuw gemalen.



--------------------------------------------------
Note added at 2004-04-04 17:55:49 (GMT)
--------------------------------------------------

The noun \"ditch\" has 2 senses in WordNet.

1. ditch -- (a long narrow excavation in the earth)
2. ditch -- (any small natural waterway)


--------------------------------------------------
Note added at 2004-04-04 17:58:06 (GMT)
--------------------------------------------------

All are \"excavated\"
Selected response from:

Dave Greatrix
United Kingdom
Grading comment
In dezelfde paragraaf verskijnt het woord "sleuven", dat ook als "trenches" vertaald wordt. Ik dink wel dat ik "sleuven" als "trenches" moet vertalen en "trenzen" als "ditches". Het lijkt mij dat ze hier onderskeiden willen tussen groter "trenches" en kleiner uitgravingen "ditches". Thanks David

3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2dig trenchesMirjam Bonne-Nollen
4 +2ditches
Dave Greatrix


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
ditches


Explanation:
The following describes "ditches".

loostrenzen.
Dit systeem verzorgde de lozing van het regenwater uit de velden. Om ten alle tijde goed te kunnen werken moest dit systeem zo LEEG mogelijk zijn. Het was daarom niet geschikt als transportsysteem. Het loosde middels sluisjes of kokers op de rivier. Op de tekening staan deze kokers aan beide zijkanten van de plantage aangegeven. In de loostrenzen was uitsluitend zoet water.

vaar / molentrenzen.
Dit was het transportsysteem van de plantage. Via de vaartrenzen werd het riet met pontons naar de molen getransporteerd. Om goed te kunnen werken, moest het water in de trenzen ten alle tijden zo HOOG mogelijk staan. Dit gebeurde door bij hoog tij, water uit de rivier in te nemen middels de inneemsluis. In de vaartrenzen was er dus brak rivierwater.
Het vaartrenssysteem fungeerde tevens als de waterboezem voor de molen. In de 8 dagen rondom springtij werd er gemalen. Het water in de trenzen werd op een zo hoog mogelijk peil gehouden, bij eb werd de molensluis geopend, het water stroomde met kracht via de molenkom in de rivier, en bracht het waterrad in beweging. 4 uur later werd de molensluis gesloten, de inneemsluis geopend, en bij het volgende tij werd opnieuw gemalen.



--------------------------------------------------
Note added at 2004-04-04 17:55:49 (GMT)
--------------------------------------------------

The noun \"ditch\" has 2 senses in WordNet.

1. ditch -- (a long narrow excavation in the earth)
2. ditch -- (any small natural waterway)


--------------------------------------------------
Note added at 2004-04-04 17:58:06 (GMT)
--------------------------------------------------

All are \"excavated\"

Dave Greatrix
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 6
Grading comment
In dezelfde paragraaf verskijnt het woord "sleuven", dat ook als "trenches" vertaald wordt. Ik dink wel dat ik "sleuven" als "trenches" moet vertalen en "trenzen" als "ditches". Het lijkt mij dat ze hier onderskeiden willen tussen groter "trenches" en kleiner uitgravingen "ditches". Thanks David

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Saskia Steur: that must be it
14 hrs

agree  Lawyer-Linguist: I believe trenches and ditches can be used interchangeably as both are cuts or excavations in the earth and normally long and narrow
15 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
dig trenches


Explanation:
another possibility.
Trench = a long, narrow, deep cut in the earth (Chambers)

May I Explore For Minerals On State-Owed Land?

The types of mineral-related activities you may undertake with or without first receiving authorization from DSL depends on what you intend to do and where. For example, on land where DSL owns both the surface and underlying mineral rights, you may take an occasional small hand-sized sample or geologically map an area without first receiving any Department authorization. However, if you intend to dig holes or *trenches*, or conduct exploratory drilling, you will first need to contact the Department. In addition, if the surface of the land is owned by someone other than DSL, or under lease to another party, you may need to obtain the permission of the surface owner or lessee before proceeding.



    Reference: http://www.oregonstatelands.us/minefaqs.htm
Mirjam Bonne-Nollen
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lucinda
2 hrs
  -> Thank you, Lucinda

neutral  Dave Greatrix: what would "sleuven" be then?
4 hrs
  -> eh...ditches, perhaps :)? As I said, 'trenches' is just another possibility!

agree  Lawyer-Linguist: I believe trenches and ditches can be used interchangeably as both are cuts or excavations in the earth and normally long and narrow
14 hrs
  -> Thank you, Deborah