ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » Dutch to English » Other

universitaire opleidingen, opleidingen van het korte type

English translation: university programs/non-university higher education programs

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:universitaire opleidingen, opleidingen van het korte type
English translation:university programs/non-university higher education programs
Entered by: Evert DELOOF-SYS

09:39 Mar 9, 2002
Dutch to English translations [PRO]
Dutch term or phrase: universitaire opleidingen, opleidingen van het korte type
Wat zijn de geijkte termen hiervoor in het Engels?
Rietje
university programs/non-university higher education programs
Explanation:
Ik denk dat hier niet 'university courses' bedoeld wordt maar wel 'university programs', waarbij de nadruk dan bv. eerder ligt op het feit dat iemand de keuze heeft uit verschillende 'universitaire opleidingen'...; is dit inderdaad in uw context het geval, dan gebruik je beter 'university programs';

Hetzelfde geldt voor 'opleidingen van het korte type' = graduaat/A1 (bij ons) - opleidingen die doorgaans 3 jaar duren, niet aan een universiteit maar aan een hogeschool

Voor een volledig overzicht van onderwijsprogramma's in de meeste EG-landen, kan ik je de volgende site aanbevelen:

http://europa.eu.int/comm/education/socrates/erasmus/guide/d...
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4university courses, short courses
Adam Smith
4 -1university programs/non-university higher education programs
Evert DELOOF-SYS


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
university courses, short courses


Explanation:
Some suggestions:

University courses/degree courses, and short courses

Adam Smith
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1145

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  glynis
1 hr

disagree  Antoinette Verburg: een 'universitaire opleiding' is iets anders dan een 'universitaire cursus'.
6 hrs
  -> True, opleiding/cursus imply different things. I think Evert's suggestion of programme avoids all confusion.

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
university programs/non-university higher education programs


Explanation:
Ik denk dat hier niet 'university courses' bedoeld wordt maar wel 'university programs', waarbij de nadruk dan bv. eerder ligt op het feit dat iemand de keuze heeft uit verschillende 'universitaire opleidingen'...; is dit inderdaad in uw context het geval, dan gebruik je beter 'university programs';

Hetzelfde geldt voor 'opleidingen van het korte type' = graduaat/A1 (bij ons) - opleidingen die doorgaans 3 jaar duren, niet aan een universiteit maar aan een hogeschool

Voor een volledig overzicht van onderwijsprogramma's in de meeste EG-landen, kan ik je de volgende site aanbevelen:

http://europa.eu.int/comm/education/socrates/erasmus/guide/d...

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 1278

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Adam Smith: I actually agree with program/programme, but you can't have non-university higher education, that would be further education, or tertiary education to include both.
3 hrs
  -> disagree: over here we do have 'non-university education' as such as designation for 'opleidingen van het korte type' --> refers to the situation over here, not in the UK - 14.000 hits for 'non-university education...' -