KudoZ home » Dutch to English » Other

David ontdekt de wereld

English translation: I am David


20:57 Mar 19, 2002
Dutch to English translations [Non-PRO]
Dutch term or phrase: David ontdekt de wereld
Geboortedatum: 10 september 1922
Geboorteplaats: Aal, Denemarken
Overleden: 27 december 1998


Biografie: Toen Anne Holm heel jong was emigreerde ze met haar ouders naar de Verenigde Staten. Omdat haar moeder tuberculose had, ging Anne met haar terug naar Denemarken. Ze werd ondergebracht bij haar grootmoeder, maar toen haar moeder overleed (Anne was toen drieëneenhalf) kon ze daar niet blijven. Ze werd geadopteerd. Vlak voor de Tweede Wereldoorlog vond ze een baantje als journalist. In de oorlog begon ze te schrijven, eerst voor volwassenen. Aan het eind van de jaren '50 schreef ze een kinderboek, maar het duurde nog een paar jaar voor het gepubliceerd werd. Daarna schreef ze nog een paar boeken, voor kinderen en voor volwassenen. Drie van haar boeken werden in het Nederlands vertaald. Ze trouwde twee keer en had een zoon uit haar eerste huwelijk.

Profiel: De hoofdpersonen in de boeken van Anne Holm zitten in uitzonderlijke situaties: David is ontsnapt uit een kamp in Zuid-Europa en trekt door Italië, Peter reist door de tijd, en Louise en Tim uit De lucht werd rood komen tijdens hun tocht midden in een oorlog terecht. Tijdens hun reizen denken deze jongeren na over belangrijke zaken zoals het leven, vriendschap, godsdienst en de dood. Twee van haar boeken spelen (gedeeltelijk) in het verleden.



Boeken:

1964 David ontdekt de wereld (Becht; Diogenes / 6e druk 1992)
1966 Peter (Becht; Diogenes / 2e druk 1993)
1992 De lucht werd rood (Becht)



Meer informatie:

1971 Anne Holm. - In: Something about the author (Gale), op pagina 118-119 (Volume 1)
1995 Anne Holm. - In: Het ABC van de jeugdliteratuur : in 250 schrijversportretten van Abkoude naar Zonderland / Joke Linders, Jos Staal, Herman Tromp, Jacques Vos (Martinus Nijhoff) op pagina 226-227
1999 Anne Holm / Kitty Nooy. - In: Lexicon jeugdliteratuur (Martinus Nijhoff), op pagina 1-6 (juni)
steven
English translation:I am David
Explanation:
This is the English title of the book.
See reference.
Good luck!

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-19 21:22:09 (GMT)
--------------------------------------------------

\'David ontdekt de wereld\' literally means \'David discovers the world\'.
Selected response from:

Antoinette Verburg
Netherlands
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2I am David
Antoinette Verburg
4This id Dutch not Danishxxxlone


Discussion entries: 1





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
This id Dutch not Danish


Explanation:
Maybe you pressed the wrong button by mistake!

xxxlone
Canada
Native speaker of: Danish

23 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
I am David


Explanation:
This is the English title of the book.
See reference.
Good luck!

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-19 21:22:09 (GMT)
--------------------------------------------------

\'David ontdekt de wereld\' literally means \'David discovers the world\'.


    Reference: http://www.readingmatters.co.uk/ideas/iamdavidarticle.htm
Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 306
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson: First published in Danish with the title "David".
51 mins

agree  Anna Bittner
760 days