KudoZ home » Dutch to English » Other

toeven

English translation: it is home sweet home, it is a nice place to be


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:het is er goed toeven
English translation:it is home sweet home, it is a nice place to be
Entered by: Bryan Crumpler

09:11 Oct 25, 2002
Dutch to English translations [Non-PRO]
Dutch term or phrase: toeven
Ik zit nog steeds te worstelen met deze zinnen; namelijk de twee tussen de sterretjes en het woord "toeven". De eerste 2 zinnen lever ik alleen maar als context. Het volgt allemaal niet, volgens mij. Je hebt zeg maar verschillende conflicterende zinsdelen en ideeen die de een na de andere lopen.

De tekst:

In het dierenrijk wordt heel wat gegraven. Onder de grond zijn dieren onvindbaar voor de meeste rovers. ****Ze drogen er minder snel uit en te koud of te warm is het er ook niet. Het is er dus goed toeven.****

Als ik me niet vergist ben dan staat er een fout in. Eerst staat er "Ze drogen" en dan "het is". Klopt dit? of wordt hier iets heel wat anders bedoeld???
Bryan Crumpler
United States
'het is er goed toeven' is een uitdrukking
Explanation:
Hi,

De zin klopt m.i. wel. Hij is niet zo fraai, maar hij is wel correct.

Ze [de dieren] drogen er [\'er\' verwijst naar \'onder de grond\'] minder snel uit en te koud of te warm is het er [onder de grond] ook niet.

\'Het is er dus goed toeven\' is een uitdrukking voor \'het is er prettig, aangenaam\'. Grammaticaal kloppen de zinnen dus.

Van Dale Ne-En vertaalt het als \'it is a nice place to be\'.

Voorbeelden van \'goed toeven\':
* Een school waar het voor iedereen, kinderen, ouders en personeel goed
toeven moet zijn.
home.wanadoo.nl/o.b.s.depeppelaer/informatie/staat.htm

* Achter de geraniums is het goed toeven. In Assendelft ging op 1 december 1999 het project \"Achter de geraniums is het goed toeven?\" van start voor de duur van..
www.welsaen.nl/jeugd/geraniums.html

HTH
Ellemiek

ps. leuke tekst om te vertalen :-)

Selected response from:

Ellemiek Drucker
Grading comment
Bedankt allemaal! Ik had er veel aan, Ellemiek... Eerst vetaalde ik "er" als "here" in plaats van "there", en dat zat niet goed. Maar aangezien het woord "er" eigenlijk naar de grond verwijst is het nu zonder meer duidelijk... had ik het toch moeten weten. De uitdrukking "Het is er goed toeven" had ik eerder nog niet tegen gekomen. En Crionn, jouw vertaling was het beste (voor de kinderen), maar ik vond de uitleg van Ellemiek het 'most helpful' antwoord. Puntjes aan iedereen dus... ;-) -Bry
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2it's a good place to bexxxLouisV
4 +2'het is er goed toeven' is een uitdrukking
Ellemiek Drucker
4 +1***
Björn Houben


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
***


Explanation:
there's enough moisture and on top of that there's a level temperature. Home sweet home for the worms!

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-25 09:20:21 (GMT)
--------------------------------------------------

THEY find the right living conditions underground, so IT is a good place to live for them;

Dutch sentence seems fine

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-25 09:24:00 (GMT)
--------------------------------------------------

actually, it\'s the \'er\' in Dutch that refers to the ground, the \'het\' is used as an introductory subject for the real subject \'goed toeven\'

Björn Houben
Belgium
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 98

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tea Fledderus
1 hr

13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
'het is er goed toeven' is een uitdrukking


Explanation:
Hi,

De zin klopt m.i. wel. Hij is niet zo fraai, maar hij is wel correct.

Ze [de dieren] drogen er [\'er\' verwijst naar \'onder de grond\'] minder snel uit en te koud of te warm is het er [onder de grond] ook niet.

\'Het is er dus goed toeven\' is een uitdrukking voor \'het is er prettig, aangenaam\'. Grammaticaal kloppen de zinnen dus.

Van Dale Ne-En vertaalt het als \'it is a nice place to be\'.

Voorbeelden van \'goed toeven\':
* Een school waar het voor iedereen, kinderen, ouders en personeel goed
toeven moet zijn.
home.wanadoo.nl/o.b.s.depeppelaer/informatie/staat.htm

* Achter de geraniums is het goed toeven. In Assendelft ging op 1 december 1999 het project \"Achter de geraniums is het goed toeven?\" van start voor de duur van..
www.welsaen.nl/jeugd/geraniums.html

HTH
Ellemiek

ps. leuke tekst om te vertalen :-)



Ellemiek Drucker
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 17
Grading comment
Bedankt allemaal! Ik had er veel aan, Ellemiek... Eerst vetaalde ik "er" als "here" in plaats van "there", en dat zat niet goed. Maar aangezien het woord "er" eigenlijk naar de grond verwijst is het nu zonder meer duidelijk... had ik het toch moeten weten. De uitdrukking "Het is er goed toeven" had ik eerder nog niet tegen gekomen. En Crionn, jouw vertaling was het beste (voor de kinderen), maar ik vond de uitleg van Ellemiek het 'most helpful' antwoord. Puntjes aan iedereen dus... ;-) -Bry

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen
40 mins
  -> Thanks Mr Henk :-)

agree  eldira
2 hrs
  -> thank you Eldira!

53 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
it's a good place to be


Explanation:
elementary my dear Watson!

xxxLouisV
Australia
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 166

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Nadia Ellis
5 hrs

agree  Jason Roberts
10 days