KudoZ home » Dutch to English » Other

met de portefeuille zwaaien (here)

English translation: threaten to resign


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:met de portefeuille zwaaien
English translation:threaten to resign
Entered by: writeaway

17:57 May 24, 2003
Dutch to English translations [PRO]
Dutch term or phrase: met de portefeuille zwaaien (here)
I'm translating the minutes of a meeting of a homeowners' association in Spain. I don't get what is meant by "portefeuille zwaaien" in this context.

De president legt nogmaals uit dat de heer XXX(doorgaans) overeenkomstig de statuten handelde. Wat het bestuur hem evenwel verwijt is, dat hij niet bereid is geweest mee te gaan met de beslissingen van de andere blokken om te proberen de onbestuurbaarheid van de communidad op te lossen. De heer xxx wilde uitsluitend meewerken als de zaak eerst op orde was gebracht. Daarmee was er sprake van een vicieuze cirkel. Het bestuur heeft daarom vorig jaar *met de portefeuille gezwaaid*.
Maria Danielson
United States
threatened to resign
Explanation:
In december verbond Smaling zijn lot aan een bestuurlijke reorganisatie, die een eind zou maken aan de macht van de stichting. Die had hem al eerder voor de voeten gelopen in een mislukte poging PCM naar de beurs te brengen.

Voor de buitenwereld won Smaling het gevecht. Binnen PCM komt zijn vertrek evenwel niet als verrassing. Hij had in het conflict met de grootaandeelhouder met zijn portefeuille gezwaaid, wat zijn bestuurlijke positie verzwakte.
http://www.parool.nl/1015396161425.html


Minister Zalm van Financiën heeft met vertrek gedreigd als Italië meedoet aan de euro, zo melden hoge ambtelijke en politieke bronnen. Premier Prodi belt premier Kok en vraag om opheldering. In de Kamer zal Zalm herhaalde malen ontkennen met zijn portefeuille te hebben gezwaaid. In maart laat de minister zich overtuigen van de duurzaamheid van het Italiaanse financiële beleid.
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Jaaroverzicht98/januari.html


--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-24 18:43:17 (GMT)
--------------------------------------------------

... Dick Slaaf, heeft niet met zijn portefeuille gezwaaid. \"In de wandelgangen dacht men dat ik al geen bestuurslid meer was. Dat is dus onzin\", zegt Slaaf. ...
www.observant.unimaas.nl/jrg19/obs12/art5.htm - 4k

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-24 18:44:15 (GMT)
--------------------------------------------------

zwaaien can also mean to brandish (as in a weapon).

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-24 18:45:56 (GMT)
--------------------------------------------------

De asielproblematiek komt in oktober aan de orde tijdens een speciale EU-top in het Finse Tampere. Dan zijn de kaarten voor de nieuwe Commissie echter al geschud. Waarnemers verwachten dat er rond de komende top in Keulen, begin juni, al druk met namen en portefeuilles zal worden gezwaaid.
http://www.telegraaf.nl/krant/archief/19990512/teksten/bin.k...
Selected response from:

writeaway
Grading comment
Thanks. I double-checked with the translators on the Indent mailing list and this appears to be the phrase I need.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3supplied money
Henk Peelen
5 +1met aftreden dreigen (waardoor een bestuurscrisis ontstaat)
Marijke Mayer
2 +4threatened to resign
writeaway
4 -1Swayed by money / financially persuaded
Adam Smith
3 -2shuffeled with the portfolios
Jacqueline van der Spek


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
supplied money


Explanation:
is what it means

met de portefeuille zwaaien = geld geven.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-24 18:40:53 (GMT)
--------------------------------------------------

I knew is as \"geld geven\" but it coul also mean \"dreigen met aftreden\"

dikke vandalen:
met zijn portefeuille zwaaien = met eftreden dreigen (waardoor een bestuurscrisis zou ontstaan), om aldus zijn zin te krijgen

so:
threaten to step down

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-24 18:42:17 (GMT)
--------------------------------------------------

http://www.reliefweb.int/w/rwb.nsf/0/5f35cb03b6678b5ec1256cb...
Chechnya: Council of Europe\'s Rapporteur threatens to step down in protest

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 756

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  AllisonK: klinkt redelijk....
7 mins

neutral  Jacqueline van der Spek: zwaai je dan niet eerder met je portemonnaie dan met je portefeuille?
28 mins
  -> op de Veluwe gebruikten we portefeuille ook voor (voornamelijk) papiergeld, maar ik ben er bij nader inzien van overtuigd dat hier wordt bedoeld :dreigen met aftreden". Had dat aanvankelijk niet door omdat er stond "de ... " in plaats van "zijn ..

agree  J. Leo
2 hrs

agree  Andre de Vries: het gaat hier over geld en niet over aftreden in mijn opinie...
14 hrs
  -> sorr, maar absoluut niet, ik heb mijn antwoord om 40 over 6 gewijzigd. Nou ja, beter ten halve gekeerd dan te volle gedwaald

33 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -2
shuffeled with the portfolios


Explanation:
Ik denk eerder dat ze, omdat ze als vereniging onbestuurbaar waren, de portefeuilles in het bestuur opnieuw hebben verdeeld. Het lijkt me eerlijk gezegd onlogisch dat ze geld op tafel gelegd hebben om meneer XXX bereid te krijgen met de beslissingen mee te gaan. Klinkt als chantage dat zich beloond ziet, in dat geval.

HTH,
Jacqueline

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-24 18:46:52 (GMT)
--------------------------------------------------

Een bestuur heeft portefeuilles, daar zit geen geld in. In een portemonnaie zit geld, en daar zwaaien ze hier niet mee.


Jacqueline van der Spek
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 294

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Henk Peelen: ik vrees dat dat onlogische scenario van die chantage wel heel vaak wordt toegepast
5 mins
  -> misschien heb je gelijk, maar dan denk ik toch dat er met de portemonnaie gezwaaid wordt en niet met de portefeuille. Met mijn portefeuille kan ik zwaaien wat ik wil, zit toch alleen maar mijn rijbewijs in, *grijns*

disagree  Andre de Vries: er kan wel geld in een portefeuille zitten; zeker in Belgie!
14 hrs
  -> hier betekent het duidelijk dat de portefeuille ter beschikking wordt gesteld, het bestuur treedt af als meneer XX niet bijdraait

disagree  Marijke Mayer: see my note below
19 hrs
  -> zie mijn note bij Andre.

36 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
Swayed by money / financially persuaded


Explanation:
A less literal interpretation could be "swayed by money" or "financially persuaded"

Adam Smith
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1145

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Marijke Mayer: Respectfully!
19 hrs
  -> That's quite alright! :-)

44 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +4
threatened to resign


Explanation:
In december verbond Smaling zijn lot aan een bestuurlijke reorganisatie, die een eind zou maken aan de macht van de stichting. Die had hem al eerder voor de voeten gelopen in een mislukte poging PCM naar de beurs te brengen.

Voor de buitenwereld won Smaling het gevecht. Binnen PCM komt zijn vertrek evenwel niet als verrassing. Hij had in het conflict met de grootaandeelhouder met zijn portefeuille gezwaaid, wat zijn bestuurlijke positie verzwakte.
http://www.parool.nl/1015396161425.html


Minister Zalm van Financiën heeft met vertrek gedreigd als Italië meedoet aan de euro, zo melden hoge ambtelijke en politieke bronnen. Premier Prodi belt premier Kok en vraag om opheldering. In de Kamer zal Zalm herhaalde malen ontkennen met zijn portefeuille te hebben gezwaaid. In maart laat de minister zich overtuigen van de duurzaamheid van het Italiaanse financiële beleid.
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Jaaroverzicht98/januari.html


--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-24 18:43:17 (GMT)
--------------------------------------------------

... Dick Slaaf, heeft niet met zijn portefeuille gezwaaid. \"In de wandelgangen dacht men dat ik al geen bestuurslid meer was. Dat is dus onzin\", zegt Slaaf. ...
www.observant.unimaas.nl/jrg19/obs12/art5.htm - 4k

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-24 18:44:15 (GMT)
--------------------------------------------------

zwaaien can also mean to brandish (as in a weapon).

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-24 18:45:56 (GMT)
--------------------------------------------------

De asielproblematiek komt in oktober aan de orde tijdens een speciale EU-top in het Finse Tampere. Dan zijn de kaarten voor de nieuwe Commissie echter al geschud. Waarnemers verwachten dat er rond de komende top in Keulen, begin juni, al druk met namen en portefeuilles zal worden gezwaaid.
http://www.telegraaf.nl/krant/archief/19990512/teksten/bin.k...


writeaway
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1336
Grading comment
Thanks. I double-checked with the translators on the Indent mailing list and this appears to be the phrase I need.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andre de Vries: this is the right one... I take it all back
14 hrs

agree  Chris Hopley
16 hrs

agree  Ammerins Moss
18 hrs

agree  Marijke Mayer
19 hrs

19 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
met aftreden dreigen (waardoor een bestuurscrisis ontstaat)


Explanation:
Het moet me nu toch werkelijk van het hart. Er wordt hier flink gegist, gegokt en geraden terwijl het antwoord op pagina 26 28 in onze bloedeigen driedelige Dikke van Dale (Woordenboek der Nederlandse Taal) besloten ligt. Zelf Google wordt niet meer geraadpleegd, terwijl daar toch voorbeelden te over zijn:

NRC Handelsblad - Binnenland: Politiek: portefeuille wapperen of ...
Ga naar de homepage. 15 juli 2002, Binnenland > Politiek. portefeuille
wapperen of zwaaien, met de, Archief, •, Hoog Haags, (wapperde ...
www.nrc.nl/politiek/artikel/985760900255.html

Over en sluiten (UT-Nieuws nr. 13 van donderdag 18 april 2002)
... te erkennen.'. De kok begon hierop pissig met haar portefeuille te
zwaaien. Dus zijn we maar gezamelijk gaan afwassen. Tijdens de ...
wwwutnws.utwente.nl/utnieuws/data/37/13/over.html

de Volkskrant - De Jong en Eberhard uit LPF-fractie gezet
... Aanleiding voor Wijnschenk om met zijn portefeuille te zwaaien was de grote
steun in de fractie om De Jong en Eberhard binnenboord te houden. ...
www.volkskrant.nl/denhaag/1033482003828.html

Freek de Jonge
... Ik was het daar weliswaar mee oneens, maar je moet niet bij het minste of geringste
met je portefeuille gaan zwaaien anders wordt de zaak onbestuurbaar. ...
www.freekdejonge.nl/verleden/column/1999/19991009.htm




--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-25 13:51:08 (GMT)
--------------------------------------------------

I don\'t know what happened with my computer, but when I answered there was only one answer and then I supplied my own. all of a sudden, there were 5 answers. I now see that Writeaway gave the best one ahead of me. However, my \' cri de coeur\' that nobody seems to look up references and provide supporting evidence anymore stands!

Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 525

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: dat een aantal mensen (waaronder ik) aanvankelijk op een verkeerd gedachtenspoor zaten, is overduidelijk. Jij had gelijk het goede antwoord, maar je ziet het internet als een soort autoriteit. Dat is in het algemeen beslist onjuist. Het is geen Van Dale.
1 day16 hrs
  -> In dit geval heb ik juist de Van Dale aangehaald. Het internet neemt inderdaad de tweede plaats in. Maar om wat wat te gokken als je het niet weet, gaat me toch echt te ver.