KudoZ home » Dutch to English » Other

Amsterdamse Stichting voor Katholieke G.L.O.

English translation: Amsterdam Catholic Foundation of (ordinary) Primary Education


21:49 May 28, 2003
Dutch to English translations [PRO]
/ educational certificate from NL
Dutch term or phrase: Amsterdamse Stichting voor Katholieke G.L.O.
Does anyone know what G.L.O. stands for on an education certificate (dating back to 19650)?
I thought Gemeenschappelijk Lager Onderwijs but am not sure.

The certificate even states that the student received "loffelijk ontslag", zo mooi kunnen ze het tegenwoordig niet meer uitdrukken. ;-)

Thanks.
--Ann
Ann Bishop
United States
English translation:Amsterdam Catholic Foundation of (ordinary) Primary Education
Explanation:
GLO = gewoon lager onderwijs

I would leave it untranslated with an explanation in brackets.

HTH,
Jacqueline

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-29 07:25:54 (GMT)
--------------------------------------------------

Voor Henk:

Buitengewoon onderwijs zijn scholen als Montessori scholen, Jena plan scholen, Nutsscholen, Dalton scholen. Het zijn scholen zonder dat er een of andere religie aan vast zit, maar vaak wel met een bepaalde onderwijsgedachte. De ouders moeten voor het onderwijs betalen, anders dan voor \"openbare\" lagere scholen.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-29 07:29:52 (GMT)
--------------------------------------------------

Speciaal onderwijs is voor kinderen met een handicap, of leer- en opvoedingsmoeilijkheden, zoals de LOM scholen, ZMOK scholen, de Effatha school voor dove kinderen, etc.
Selected response from:

Jacqueline van der Spek
Netherlands
Grading comment
Thanks a lot.
--Ann
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4Amsterdam Catholic Foundation of (ordinary) Primary Education
Jacqueline van der Spek
4Amsterdam Foundation for Catholic Regular primary/secondary education
Henk Peelen
3primary school
writeaway


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
Amsterdam Catholic Foundation of (ordinary) Primary Education


Explanation:
GLO = gewoon lager onderwijs

I would leave it untranslated with an explanation in brackets.

HTH,
Jacqueline

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-29 07:25:54 (GMT)
--------------------------------------------------

Voor Henk:

Buitengewoon onderwijs zijn scholen als Montessori scholen, Jena plan scholen, Nutsscholen, Dalton scholen. Het zijn scholen zonder dat er een of andere religie aan vast zit, maar vaak wel met een bepaalde onderwijsgedachte. De ouders moeten voor het onderwijs betalen, anders dan voor \"openbare\" lagere scholen.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-29 07:29:52 (GMT)
--------------------------------------------------

Speciaal onderwijs is voor kinderen met een handicap, of leer- en opvoedingsmoeilijkheden, zoals de LOM scholen, ZMOK scholen, de Effatha school voor dove kinderen, etc.

Jacqueline van der Spek
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 294
Grading comment
Thanks a lot.
--Ann

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Chris Hopley: Forgive me if I'm splitting hairs, but it's not a 'Catholic Foundation', but a foundation for Catholic primary education... I wonder if there was also a school for 'buitengewoon lager onderwijs'...?? ;-)
7 mins
  -> you're right, Chris. Buitengewoon (lager) onderwijs is onderwijs zonder geloof en zonder overheidssubsidie. Mijn kinderen zitten op het buitengewoon onderwijs. Eerst de lagere school en nu het voortgezet onderwijs. Thanks, Chris

agree  writeaway: if it is gewoon as opposed to buitengewoon education, then gewoon is mainstream primary education
1 hr
  -> thank you

neutral  Henk Peelen: "buitengewoon" is voor kinderen die het gewone onderwijs niet kunnen volgen (dikke vandalen), zie ook http://home2.pi.be/claever/Openingspagina.htm; (buiten)gewoon zegt niets over geloof, volgens mij
5 hrs
  -> Henk, zie mijn note.

agree  Marijke Mayer: Nee, Henk, buitengewoon slaat op ieder onderwijs dat niet van regeringswege is zoals Jacqueline al aangeeft.
8 hrs
  -> dank je wel, Marijke

agree  J. Leo
4 days

28 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
primary school


Explanation:
there is normal school in English but otherwise ordinary or regular doesn't really sound right. Perhaps you could explain a bit.

in 1953 komen de zogenaamde voortgezet gewoon lager onderwijs(=v.g.l.o).- klassen. Hierdoor moeten er een kooklokaal en een extra lokaal bijkomen. De vakken U en V worden ingevoerd. Op 17 november 1955 wordt de v.g.l.o.- school (gecombineerd met de g.l.o. school), Smidswegje 5, in gebruik genomen. In dit gebouw zijn: l leslokaal, 1 kooklokaal, 1 naailokaal, 1 eet- en dienkamer en een hoofdenkamer. Op 1 augustus 1959 is het aantal leerlingen van de lagere school gegroeid tot 170. Dit was aanleiding voor het bestuur om een aanvraag in te dienen tot uitbreiding van het gebouw, Smidswegje 7, met l leslokaal en een hoofdenkamer en tot verbouw van het bestaande gedeelte. Deze uitbreiding en verbouwing komen in 1962 tot stand. In hetzelfde jaar wordt het g.l.o- v.g.l.o officieel gesplitst in twee afzonderlijke scholen. De nieuwe v.g.l.o. school, die "Pius X school" gaat heten en de lagere school die de naam "St. Aloysiusschool" behoudt.
http://www.polhaar.nl/geschiedenis.html

.. 2. Bucklands Beach Primary School Auckland 3. Christchurch Rudolf Steiner School Christchurch 4. Duntroon Primary School 5. Elmwood Normal School Christchurch 6 ...
web66.coled.umn.edu/schools/NZ/NewZealand.html - 16k
HTH



--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-28 23:47:11 (GMT)
--------------------------------------------------

reading Jacqueline\'s remark, if it is gewoon as opposed to buitengewoon primary education, then gewoon is mainstream primary education in English.

special education. Recently, however, the number of pupils at special schools has begun to fall and children are now remaining in mainstream primary schools. ...
www.minocw.nl/english_oud/edusyst/ednl02.htm - 11k - Cached - Similar pages

[PDF]2.3 Primary Education 2002
File Format: PDF/Adobe Acrobat - View as HTML
... 1999 2000 Special primary Special Secondary special and special 0 1 2 3 4 5 6 7 8 1995 1996 1997 1998 1999 2000 in mainstream primary education in secondary ...
www.minocw.nl/english_oud/general/figures/ pdf/2.3%20Primary%20Education%202002.pdf



writeaway
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1336

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Amsterdam Foundation for Catholic Regular primary/secondary education


Explanation:
Maybe:
Amsterdamse Stichting voor Katholieke Gewoon Lager Onderwijs (Amsterdam Foundation for Catholic Regular primary/secondary education)

Het ging om G.L.O. en dat is in ieder geval gewoon lageronderwijs. Wat de betekenis betreft, ben ik het niet met J eens dat het betrekking heeft op geloof.
Van Dale:
buitengewoon onderwijs = voor kinderen die om bepaalde redenen het gewone onderwijs niet kunnen volgen.
In de eerste internetreferentie zijn dat leermoeilijkheden en leerachterstand.

Bijvoorbeeld:
http://www.digilife.be/schoolnet/nieuws/nieuwe_websites/webs...
Website voor het Buitengewoon Onderwijs
(21 december 2002)
" Zoals wij in ons onderwijs gewoon zijn, is het vinden van aangepast lesmateriaal niet simpel. Door de enorme positieve evolutie van het gebruik van de computer in de school en in je klas komen wij hier ook hetzelfde probleem tegen : het vinden van aangepaste software, websites, hardware, e.a.

"aangepast lesmateriaal" doe je niet voor katholiek of niet-katholiek onderwijs, dat slaat op educatieve verschillen

Internetreferentie 1:
PSBLO Claevervelt is een school voor buitengewoon lager onderwijs.
We hebben in onze school twee afdelingen: buitengewoon onderwijs type 1 (voor kinderen met minder verstandelijke mogelijkheden) en buitengewoon onderwijs type 8 (voor normaal begaafde kinderen met ernstige leerachterstand).

Internetreferentie 2:
Current Expenditures for Regular Education, Special Education and Pupil Transportation by Source


--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-29 05:04:39 (GMT)
--------------------------------------------------

DE gevonden internetpagina\'s voor buitengewoon onderwijs hebben betrekking op België. In Nederland zijn de termen gewoon en buitengewoon vervangen door ? en speciaal onderwijs. Jaren geleden was \"BLO\" echter een gangbaar begrip in Nederland.

http://www.katinkahesselink.net/ond/dr_vso.htm
Voor ouders is het proces van doorverwijzen naar het speciaal onderwijs een vage bedoening. Het proces begint op een gewone school, waar een kind niet functioneert. Dit kan allerlei oorzaken hebben, of zelfs een combinatie van oorzaken:
De leerling pikt de stof niet op.
De leerling begrijpt de leraren niet.
De leerling kan niet lang stilzitten.
De leerling kan niet tegen de drukte in de klas.
De leerling kan niet goed omgaan met authoriteit en conflicten
Enz.


--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-29 07:59:42 (GMT)
--------------------------------------------------

Voor Jacqueline:
ik heb de neiging je gelijk te geven, maar blijf twijfels houden: de dikke vandalen noemen hetgeen we speciaal of bijzonder onderwijs noemen buitengewoon onderwijs, en dat heeft niets met Maria Montessorie of de broertjes Dalton te maken


    Reference: http://home2.pi.be/claever/Openingspagina.htm
    Reference: http://www.state.ct.us/sde/dgm/report1/cpse2001/table2.pdf
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 756

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jacqueline van der Spek: mijn dochter zit op een buitengewone school en doet het gymnasium daar. Wat jij bedoelt is het speciaal onderwijs.
3 hrs
  -> Oh ja, BLO = in NL bijzonder lager onderwijs en in B buitengewoon lager onderwijs. En aangezien Amsterdam in 1965 ook al Nederland lag, moet ik je maar gelijk geven