KudoZ home » Dutch to English » Printing & Publishing

diapositief uitsparen

English translation: to mask - masking


07:39 Jun 3, 2002
Dutch to English translations [PRO]
Tech/Engineering - Printing & Publishing / Printing
Dutch term or phrase: diapositief uitsparen
Wanneer het logo in één kleur in een kader van dezelfde kleur wordt geplaatst, wordt de kartelrand diapositief uitgespaard.
Het gaat hier om een logo dat wordt afgebeeld als postzegel (vandaar de kartelrand)
Renate van den Bos
English translation:to mask - masking
Explanation:
Ik heb geprobeerd mijn leven te beteren en een aantal referenties te zoeken maar dat blijkt meer tijd te vragen dan ik me momenteel kan veroorloven.

Bij drukken kunnen er bepaalde methodes worden gebruikt om te besparen. Een eenkleurendruk bijvoorbeeld, is in werkelijkheid eigenlijk een tweekleurendruk omdat de achtergrond ook een kleur heeft.

Door bepaalde stukken van de achtergrond af te dekken (to mask) kun je de achtergrondkleur bij het drukken zichtbaar maken of net onzichtbaar (vandaar positief of negatief) het woordje diapositief heeft eigenlijk geen echte betekenis behalve dan dat het verwijst naar het feit dat hier een fotografisch (met film, dus) procédé wordt gebruikt.



--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-03 08:37:58 (GMT)
--------------------------------------------------

Ga hier eens heen, daar heb je alvast wat aan:

http://www.xpresspress.net/glossary.html
Selected response from:

Bart B. Van Bockstaele
Canada
Grading comment
Ik denk dat dit antwoord het meest in de buurt komt. Bedankt! Renate
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1to mask - masking
Bart B. Van Bockstaele
4Slide / image (of the edging) is saved
Adam Smith
4leaving the film around the serrated edge without pigment
Marijke Mayer


  

Answers


43 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
leaving the film around the serrated edge without pigment


Explanation:
Tenzij er iemand een betere oplossing vindt, zou deze omschrijving mogelijk één oplossing kunnen zijn.

Misc. Foreign Country Postcards - Card Source
... CCCP Seal In Stamp Area. Russia - Unused - Cond: VG+ - Modern Chrome 4x6 - CCCP -
1989 - 1.50. Spain. ... Spain - Unused - Cond: EX+ - B&W REAL PHOTO - Serated Edge ...
www.thepostcard.com/zzx.htm

AJMorris.Com -- Dating Postcards -- Styles and Types
... cards finally allow for written messages on the stamp ... or colored borders, while others
are printed to the edge ... 1945-1970 The Chrome era is characterized by the ...
www.ajmorris.com/roots/photo/postcard/style.htm - 9k

Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch

56 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
to mask - masking


Explanation:
Ik heb geprobeerd mijn leven te beteren en een aantal referenties te zoeken maar dat blijkt meer tijd te vragen dan ik me momenteel kan veroorloven.

Bij drukken kunnen er bepaalde methodes worden gebruikt om te besparen. Een eenkleurendruk bijvoorbeeld, is in werkelijkheid eigenlijk een tweekleurendruk omdat de achtergrond ook een kleur heeft.

Door bepaalde stukken van de achtergrond af te dekken (to mask) kun je de achtergrondkleur bij het drukken zichtbaar maken of net onzichtbaar (vandaar positief of negatief) het woordje diapositief heeft eigenlijk geen echte betekenis behalve dan dat het verwijst naar het feit dat hier een fotografisch (met film, dus) procédé wordt gebruikt.



--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-03 08:37:58 (GMT)
--------------------------------------------------

Ga hier eens heen, daar heb je alvast wat aan:

http://www.xpresspress.net/glossary.html

Bart B. Van Bockstaele
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Ik denk dat dit antwoord het meest in de buurt komt. Bedankt! Renate

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ken Cox: yes - the object is to have obtain a thin outine of the edge of the image (the stamp in this case) so that it can be distingished from the surrounding area (the kader)
5 mins

56 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Slide / image (of the edging) is saved


Explanation:
A bit of a guess - but could this be "de kartelrand diapositief", i.e. the slide/ film / image of the edging that is saved / preserved?

Adam Smith
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish