KudoZ home » Dutch to English » Real Estate

opstalwaardevergoeding

English translation: appraisal value compensation


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:opstalwaardevergoeding
English translation:appraisal value compensation
Entered by: Furness-M.A.

21:16 Feb 23, 2008
Dutch to English translations [PRO]
Law/Patents - Real Estate
Dutch term or phrase: opstalwaardevergoeding
no context available
Furness-M.A.
Netherlands
appraisal value compensation
Explanation:
Opstalwaarde is appraised/appraisal value of buildings/structures (for selling/purchasing purposes) - or the assessed value (for property tax purposes).

See URL below where the following, among other things, is stated:

Woning in nieuwbouwwijk, vrije vestiging:
(V.O.N.-prijs : NVM-index op brochuredatum) x NVM-index op waardepeildatum = WOZ-waarde

Woning in nieuwbouwwijk, maatschappelijk gebonden eigendom:
WOZ waarde= grondwaarde + opstalwaarde, waarbij
Grondwaarde: oppervlakte x marktprijs per m2 (dus niet de betaalde grondprijs, want die is door gemeente gesubsidieerd)
Opstalwaarde: (opstalbouwkosten : bouwkostenindex op brochuredatum) x bouwkostenindex op waardepeildatum

Individuele nieuwbouw:
WOZ-waarde= grondwaarde + opstalwaarde, waarbij
Grondwaarde: betaalde grondprijs (is i.c. marktwaarde)
Opstalwaarde: (marktconforme opstalbouwkosten : bouwkostenindex op contractdatum) x bouwkostenindex op waardepeildatum

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2008-02-24 01:37:42 GMT)
--------------------------------------------------

Other URL: http://zbs.denhaag.nl/risdoc/2002/RIS093641.PDF

Lees: Beëindiging erfpacht > "Met de betrokken erfpachters zal door de gemeente worden onderhandeld over een minnelijke regeling betreffende ontruimingen vergoeding voor de opstalwaarde."

Ik heb gewoon gezocht voor 'opstalwaarde vergoeding' (als 2 woorden)
Selected response from:

Wanda Boeke
United States
Grading comment
thank you!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1appraisal value compensation
Wanda Boeke
3 +1Compensation of the value of the buildingxxxjarry
3superficies value compensationErik Dupont


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
superficies value compensation


Explanation:
according to Kluwers Juridisch Lexicon, opstalrecht = right of superficies, building (and planting) rights. In UEC, I also found some information: Het recht van superficie of opstal is een zakelijk recht om gebouwen, werken of beplantingen op de grond van iemand anders te hebben. English: building lease - a lease conferring a right to erect buildings upon land belonging to someone else
recht van opstal - recht om op iemands anders grond gebouwen te hebben - syn.: erfbouwrecht, beklemrecht. Hope this helps.


Erik Dupont
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  writeaway: with 0 context (just this word alone on an otberwise blank page?), it's impossible to know what the English should be.
1 hr

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
appraisal value compensation


Explanation:
Opstalwaarde is appraised/appraisal value of buildings/structures (for selling/purchasing purposes) - or the assessed value (for property tax purposes).

See URL below where the following, among other things, is stated:

Woning in nieuwbouwwijk, vrije vestiging:
(V.O.N.-prijs : NVM-index op brochuredatum) x NVM-index op waardepeildatum = WOZ-waarde

Woning in nieuwbouwwijk, maatschappelijk gebonden eigendom:
WOZ waarde= grondwaarde + opstalwaarde, waarbij
Grondwaarde: oppervlakte x marktprijs per m2 (dus niet de betaalde grondprijs, want die is door gemeente gesubsidieerd)
Opstalwaarde: (opstalbouwkosten : bouwkostenindex op brochuredatum) x bouwkostenindex op waardepeildatum

Individuele nieuwbouw:
WOZ-waarde= grondwaarde + opstalwaarde, waarbij
Grondwaarde: betaalde grondprijs (is i.c. marktwaarde)
Opstalwaarde: (marktconforme opstalbouwkosten : bouwkostenindex op contractdatum) x bouwkostenindex op waardepeildatum

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2008-02-24 01:37:42 GMT)
--------------------------------------------------

Other URL: http://zbs.denhaag.nl/risdoc/2002/RIS093641.PDF

Lees: Beëindiging erfpacht > "Met de betrokken erfpachters zal door de gemeente worden onderhandeld over een minnelijke regeling betreffende ontruimingen vergoeding voor de opstalwaarde."

Ik heb gewoon gezocht voor 'opstalwaarde vergoeding' (als 2 woorden)


    Reference: http://www.waarderingskamer.nl/default.aspx?sec=topic&id=399
Wanda Boeke
United States
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
thank you!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Buck: just break it down into opstelwaarde and vergoeding. This has helped me on many occasions where there was no context
7 hrs

11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
Compensation of the value of the building


Explanation:
or perhaps 'Building value compensation'.
Opstalwaarde: value of the building (A. van den End's Legal Lexicon)
Vergoeding: compensation

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2008-02-24 09:16:37 GMT)
--------------------------------------------------

Sorry, that should be A. van den End's The property Lexicon (Onroerend Goed Lexicon)

Depending on context: Compensation FOR the value of the building

xxxjarry
South Africa
Works in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 19

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Dave Calderhead
15 hrs
  -> Thanks Dave