KudoZ home » Dutch to English » Tech/Engineering

bodemgasonderzoek

English translation: natural gas exploration


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:bodemgasonderzoek
English translation:natural gas exploration

19:15 Jan 1, 2003
Dutch to English translations [Non-PRO]
Tech/Engineering
Dutch term or phrase: bodemgasonderzoek
Uit een artikel over exploratie (olie)- onder kop: Exploratie historie:

1940-1944: NV Nederlandse Guyana Petroleum Maatschappij.
seismisch en bodemgas-onderzoek. Boring Nickerie-I tot 4864 voet; oliesporen in basement.
Astrid
natural gas exploration
Explanation:
in deze kontext lijkt me dat de meest duidelijke vertaling ("natural gas" is steeds in de bodem). In andere kontext, vooral in samenhang met milieuonderzoek, is er ook eens sprake van "ground gas investigation" (tweede referentie); ik kan niet 100% uitsluiten, dat toch ook hier dit tweede bedoeld is).

Groeten, en een gelukkig nieuwjaar,

Nikolaus
Selected response from:

Elisabeth Ghysels
Grading comment
Ik heb gekozen voor "natural gas exploration", omdat Staatsolie de 2e fase van exploratie in gaat in het Nickerie gebied. Ik denk dat hier dan inderdaad deze term het beste is.

Met dank!

Gezondheid, geluk en een financieel ($$$) voorspoedig Nieuwjaar toegewenst!

Ciao!
Astrid
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1natural gas exploration
Elisabeth Ghysels
4natural gas testing
Dave Greatrix


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
natural gas exploration


Explanation:
in deze kontext lijkt me dat de meest duidelijke vertaling ("natural gas" is steeds in de bodem). In andere kontext, vooral in samenhang met milieuonderzoek, is er ook eens sprake van "ground gas investigation" (tweede referentie); ik kan niet 100% uitsluiten, dat toch ook hier dit tweede bedoeld is).

Groeten, en een gelukkig nieuwjaar,

Nikolaus


    Reference: http://www.eia.doe.gov/oil_gas/natural_gas/info_glance/explo...
    Reference: http://www.lawson-search.com/vacancies/geo.html
Elisabeth Ghysels
PRO pts in pair: 168
Grading comment
Ik heb gekozen voor "natural gas exploration", omdat Staatsolie de 2e fase van exploratie in gaat in het Nickerie gebied. Ik denk dat hier dan inderdaad deze term het beste is.

Met dank!

Gezondheid, geluk en een financieel ($$$) voorspoedig Nieuwjaar toegewenst!

Ciao!
Astrid

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Satie
22 mins

disagree  Dave Greatrix: I don't think this would apply because this also refers to seismic testing.
1 hr

agree  Adam Smith: & Seismic exploration
2 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
natural gas testing


Explanation:
In this context, onderzoek would be translated as testing for English readers.

Agilent - 3000 Natural Gas Analyzer
... Dependable Natural Gas Testing. The Agilent 3000 Natural Gas Analyzer
(NGA) is a compact, turnkey, easy-to-use system designed for ...
www.chem.agilent.com/scripts/pds.asp?lpage=1917 - 30k - Cached - Similar pages

SwRI Guide to Research Areas
... Materials Engineering. NATURAL GAS TESTING--ANALYSIS. Chemical Engineering ... Materials
Engineering. NATURAL GAS TESTING--VEHICLES. Fleet and ...
www.swri.edu/ResArdb/Vrareas.asp?Letter=N

Exploration would IMHO not apply, because seismic testing is also mentioned.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-01 23:23:46 (GMT)
--------------------------------------------------

I fell if the author had meant exploration, he would have used either exploratie, or exploratie-onderzoek

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-01 23:24:45 (GMT)
--------------------------------------------------

I didn\'t fall, I felt.

Dave Greatrix
United Kingdom
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 1747