KudoZ home » Dutch to French » Tech/Engineering

mondstuk

French translation: filière


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:mondstuk
French translation:filière
Entered by: bernadette schumer

07:17 Jan 16, 2004
Dutch to French translations [PRO]
Tech/Engineering / gebakken straatstenen
Dutch term or phrase: mondstuk
Het glad bovenvlak van de straatstenen wordt enkel gevormd door mondstuk (glad is noch gesneden noch geschaafd.
stephie
Belgium
(coulissement dans la) filière
Explanation:
http://www.baksteen.be

De 'gewone' baksteen tenslotte wordt in ons land bijna uitsluitend in de strengpers gevormd. Dit is een machine waarin de kleimassa in de vorm van een doorlopende streng met zuiver rechthoekige sectie wordt geëxtrudeerd -als een worst zou men (oneerbiedig) kunnen zeggen. Deze streng wordt op regelmatige afstanden doorgesneden en ieder stuk vormt een baksteen met vier betrekkelijk gladde zijden als gevolg van het glijden door het mondstuk, en twee snijvlakken die meestal wat ruwer zijn.



http://www.brique.be/index.htm

Enfin, dans notre pays, la brique dite ordinaire n'est plus guère fabriquée autrement que par étirage. Dans cette machine, la masse d'argile est extrudée sous forme d'une carotte continue à section rectangulaire. Ce boudin est alors coupé à distances régulières, chaque section formant une brique qui présente quatre faces assez lisses par suite du coulissement dans la filière, et deux faces de sectionnement plus rugueuses.
Selected response from:

bernadette schumer
Luxembourg
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4(coulissement dans la) filière
bernadette schumer
3tête de l'étireuserodi
3bec
Сергей Лузан


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(coulissement dans la) filière


Explanation:
http://www.baksteen.be

De 'gewone' baksteen tenslotte wordt in ons land bijna uitsluitend in de strengpers gevormd. Dit is een machine waarin de kleimassa in de vorm van een doorlopende streng met zuiver rechthoekige sectie wordt geëxtrudeerd -als een worst zou men (oneerbiedig) kunnen zeggen. Deze streng wordt op regelmatige afstanden doorgesneden en ieder stuk vormt een baksteen met vier betrekkelijk gladde zijden als gevolg van het glijden door het mondstuk, en twee snijvlakken die meestal wat ruwer zijn.



http://www.brique.be/index.htm

Enfin, dans notre pays, la brique dite ordinaire n'est plus guère fabriquée autrement que par étirage. Dans cette machine, la masse d'argile est extrudée sous forme d'une carotte continue à section rectangulaire. Ce boudin est alors coupé à distances régulières, chaque section formant une brique qui présente quatre faces assez lisses par suite du coulissement dans la filière, et deux faces de sectionnement plus rugueuses.

bernadette schumer
Luxembourg
Native speaker of: French
PRO pts in pair: 1622

14 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
bec


Explanation:
Bonne chance, stephie!
§¬Re.: Eurodicautom HitList
1. mondstuk(1) BTB - TDC77 - 842022
2. mondstuk(1) BTB - TDC77 - 92178
3. mondstuk(1) BTL - TBR95 - 64561
4. mondstuk(1) BTB - TAB75 - 284
5. mondstuk(1) BTB - DSI83 - 231
6. mondstuk(1) BTL - CPM59 - 406
7. mondstuk(1) straalpijp(2) BTL - GUM68 - 206
8. mondstuk(1) BTL - CEI75 - 8410296
9. vast mondstuk(1) BTB - TRM95 - 463
10. stro-mondstuk(1) BTB - TAB75 - 337

Document 1
Subject Mechanical Engineering (MG)
(1)
TERM mondstuk
(1)
TERM bec
Document 2
Subject Art - Fine Arts (AR)
(1)
TERM mondstuk
(1)
TERM bec
Document 3
Subject Telecommunications - Networks - Signalling - Postal Services - Parcel services (OO)
(1)
TERM mondstuk
(1)
TERM embouchure
Document 4
Subject Agriculture - Food Industry - Livestock Industry - Fisheries - Bio-industry (AG)
(1)
TERM mondstuk
(1)
TERM embout
Document 5
Subject Technology - Engineering (TE)
Public Administration - Private Administration - Offices (AD)
(1)
TERM mondstuk
(1)
TERM ajutage
(2)
TERM embouchure
Document 6
Subject Building - Civil Engineering (BA)
Transport (TR)
(1)
TERM mondstuk
(1)
TERM bec de lance
Document 7
Subject Industries & Crafts - Finished Products (IN)
Mechanical Engineering (MG)
(1)
TERM mondstuk
(2)
TERM straalpijp
(1)
TERM buse
Document 8
Subject Electrical Engineering - Electronics (EL)
(1)
TERM mondstuk
(1)
TERM tuy¨¨re
Document 9
Subject Transport (TR)
(1)
TERM vast mondstuk
(1)
TERM orifice de d¨¦charge fixe


Сергей Лузан
Russian Federation
Native speaker of: Native in RussianRussian
PRO pts in pair: 4

32 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
tête de l'étireuse


Explanation:
HET STRENGPERSEN

De voorbereide plastische massa wordt, via een aantal tussenliggende kneed-en walsbewerkingen, naar de vacuumstrengpers gevoerd.
In de vacuumstrengpers wordt de lucht uit de massa onttrokken en vervolgens als een "streng" door het mondstuk van de pers geduwd.

L'ETIRAGE

La masse plastique préparée est acheminée, via un certain nombre d'installations de malaxage et de laminage, vers l'étireuse à vide.
Dans celle-ci, l'air est soustrait à la masse qui est ensuite poussée à travers la tête de l'étireuse comme un large cordon.


rodi
Belgium
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in pair: 133