KudoZ home » Dutch to German » Agriculture

mestprijs

German translation: Düngerpreise


15:29 Mar 6, 2008
Dutch to German translations [PRO]
Tech/Engineering - Agriculture
Dutch term or phrase: mestprijs
"Hierdoor blijven de mestprijzen
op de korte en ook zeker op lange termijn sterk stijgen."

En heeft ook iemand een idee voor de "mestprijzen"?
Dipl.-Ing. Judith Grützbauch
Netherlands
German translation:Düngerpreise
Explanation:
mest würde ich hier halt mit Dünger übersetzen.
Selected response from:

Schellen
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +7DüngerpreiseSchellen
2s.u.
Susanne Bittner


Discussion entries: 1





  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +7
Düngerpreise


Explanation:
mest würde ich hier halt mit Dünger übersetzen.

Schellen
Works in field
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  ahartje
1 min

agree  Mollepootje V.: zeker mee akkoord! einverstanden!
1 min

agree  Wolfgang Jörissen: Stimmt. Mistpreise wäre leicht zweideutig ;-)
9 mins

agree  Susanne Bittner: In Anbetracht von Judiths Zusatzinformationen muss das hier hinkommen!
32 mins

agree  Iris Réthy
49 mins

agree  Hans G. Liepert: da braucht man sich noch nicht einmal verbiegen, mest heisst immer schon (auch) Dünger (Van Dale, Groot Woordenboek NL-DE)
2 hrs

agree  Caroline Stange
20 hrs

17 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
s.u.


Explanation:
Es könnte sich nämlich auch um das Geld handeln, dass die Schweinehalter zuzahlen müssen, um den bewussten Mist ausbringen zu dürfen.
Beispiel für einen Kontext:
Varkenshouders kunnen op dit moment beter wachten met het afzetten van varkensmest.

Dat zegt bestuurder Leo Verheijen van de varkenshoudersvakbond NVV. "De prijzen voor de mestafzet dalen fors. Het ziet er naar uit dat varkenshouders die het langst wachten ook het minst hoeven te betalen voor de mestafzet. We zitten hiermee in een heel andere situatie dan de afgelopen jaren", aldus Verheijen.

De NVV verwacht dat de gemiddelde mestprijs dit jaar zal uitkomen op 15 euro per kuub. "Hierbij zal de mest in de overschotsgebieden mogelijk iets hoger liggen. In de niet-overschotsgebieden kan de prijs zeker onder de 10 euro per kuub zakken", aldus Verheijen. Op dit moment wordt er volgens de NVV in de overschotsgebieden mest gereden voor prijzen rond de 19 en 20 euro. "De noteringen van DCA Markt, die hier enkele euro’s boven ligt, zijn duidelijk gebaseerd op de distributeurs en akkerbouwers", aldus de NVV-bestuurder.

De varkenshouder heeft volgens de NVV weer een onderhandelingspositie. "Ik hoor dat varkenshouders die onderhandelen over de prijs zo enkele euro’s minder per kuub hoeven te betalen dan de vraagprijs van de distributeur. Vanuit de akkerbouw is veel vraag naar mest omdat de kunstmestprijzen erg zijn gestegen, terwijl de nood om mest af te voeren bij de meeste varkenshouders niet hoog is", aldus Verheijen.





Susanne Bittner
Works in field
Native speaker of: German
PRO pts in category: 34