KudoZ home » Dutch to German » Law/Patents

Tegenstelbaarheid van de statuten

German translation: Entgegenhaltbarkeit


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:Tegenstelbaarheid
German translation:Entgegenhaltbarkeit
Entered by: Wolfgang Jörissen

12:51 May 19, 2003
Dutch to German translations [PRO]
Law/Patents
Dutch term or phrase: Tegenstelbaarheid van de statuten
Immer noch die belgische Urkunde. Wer hilft mir mit dem folgenden Satz??

De bepalingen van de statuten kunnen rechtstreeks worden tegengesteld door diegene aan we ze kunnen worden tegengesteld en die houder zijn van een zakelijk of persoonlijk recht op het gebouw in mede-eigendom.
Wolfgang Jörissen
Belize
Die Bestimmungen ... können entgegengehalten werden
Explanation:
"Wat is tegenstelbaarheid aan derden?

Bijvoorbeeld, de notariële akte waarin men de verkrijging van een woning vaststelt, wordt overgeschreven op de hypotheekbewaring.
Door deze overschrijving wordt de akte tegenstelbaar aan derden.
Dit wil zeggen dat het eigendomsrecht van de verkrijger officieel wordt aangeduid.
Dit recht moet door iedereen worden erkend, zodat geen andere kan beweren de eigenaar te zijn van dit onroerend goed."



--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-19 13:23:54 (GMT)
--------------------------------------------------

http://fiscus.fgov.be/interfakrednl/Taken/hypotheken.htm

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-19 16:10:24 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Ich tue es ungern (und auch zum ersten Mal), aber: Entgegenhaltbarkeit ist weder deutsch noch sonst etwas (das Gegenteil von Haltbarkeit? ;o) )
Das müsste mit Nachweis oder Beweis oder so übersetzt werden. Substantivisch klingt das im Deutschen furchtbar.
Selected response from:

Hans G. Liepert
Switzerland
Grading comment
Das hilft! Danke!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3Die Bestimmungen ... können entgegengehalten werden
Hans G. Liepert
3Adversativität der Statuten
Henk Peelen


  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Adversativität der Statuten


Explanation:
Internetreferenz:

138 Ursula Brausse (Mannheim)
Was ist Adversativität? aber oder und?


    Reference: http://www.erich-schmidt-verlag.de/PDF/dsin98.pdf
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 848

27 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Die Bestimmungen ... können entgegengehalten werden


Explanation:
"Wat is tegenstelbaarheid aan derden?

Bijvoorbeeld, de notariële akte waarin men de verkrijging van een woning vaststelt, wordt overgeschreven op de hypotheekbewaring.
Door deze overschrijving wordt de akte tegenstelbaar aan derden.
Dit wil zeggen dat het eigendomsrecht van de verkrijger officieel wordt aangeduid.
Dit recht moet door iedereen worden erkend, zodat geen andere kan beweren de eigenaar te zijn van dit onroerend goed."



--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-19 13:23:54 (GMT)
--------------------------------------------------

http://fiscus.fgov.be/interfakrednl/Taken/hypotheken.htm

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-19 16:10:24 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Ich tue es ungern (und auch zum ersten Mal), aber: Entgegenhaltbarkeit ist weder deutsch noch sonst etwas (das Gegenteil von Haltbarkeit? ;o) )
Das müsste mit Nachweis oder Beweis oder so übersetzt werden. Substantivisch klingt das im Deutschen furchtbar.

Hans G. Liepert
Switzerland
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in pair: 4266
Grading comment
Das hilft! Danke!