KudoZ home » Dutch to German » Medical (general)

met gevoel van doorschieten

German translation: mir etwas ins/durchs Bein/Gelenk schießt


11:46 Jun 30, 2004
Dutch to German translations [PRO]
Medical - Medical (general)
Dutch term or phrase: met gevoel van doorschieten
Krankenbericht. Der Patient hat einen Kreuzbandriss im Knie.

Af en toe een onstabiliteitsgevoel met **gevoel von doorschieten**.
xxxGAK
German translation:mir etwas ins/durchs Bein/Gelenk schießt
Explanation:
einschießende Schmerzen
durchschießende Schmerzen
oder das Gefühl dass, mir etwas ins/durchs Bein/Gelenk schießt/fährt


--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2004-06-30 11:56:53 GMT)
--------------------------------------------------

von Schmerzen ist hier leider nicht die Rede, sonst würde ich mich Kathinka anschließen
Selected response from:

Siegfried Armbruster
Germany
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1mit einem durchschiessendem Schmerz
Kathinka van de Griendt
4 +1mir etwas ins/durchs Bein/Gelenk schießt
Siegfried Armbruster
3mit ein Gefühl dass das Bein mir ausrutscht
Henk Peelen


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
mit einem durchschiessendem Schmerz


Explanation:
doorschieten - durchschiessen, durchdringenden, plötzlichem, schuss-ähnlichem Schmerz.

Kathinka van de Griendt
Specializes in field
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marian Pyritz: mit einem "durchdringenden Schmerz" kann ich mich anfreunden, weil ich davon ausgehe, dass ein "Durchschuss" immer schmerzhaft ist
41 mins
  -> Bedankt :)

agree  shineda: oder einem 'durchziehender' Schmerz
1 hr

disagree  Henk Peelen: ik denk dat bedoeld wordt dat het been uitschiet / doorschiet
7 hrs

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
mir etwas ins/durchs Bein/Gelenk schießt


Explanation:
einschießende Schmerzen
durchschießende Schmerzen
oder das Gefühl dass, mir etwas ins/durchs Bein/Gelenk schießt/fährt


--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2004-06-30 11:56:53 GMT)
--------------------------------------------------

von Schmerzen ist hier leider nicht die Rede, sonst würde ich mich Kathinka anschließen

Siegfried Armbruster
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in category: 87

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kathinka van de Griendt: stimmt! Aber Kreuzbandrisse tun so weh...
42 mins
  -> Viele Patienten klagen nur über Instabilität, nicht über Schmerzen

neutral  Henk Peelen: ik denk dat hier glücklich von Schmerzen nicht die Rede ist, maar dat bedoeld wordt dat het been uitschiet / doorschiet
7 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
mit ein Gefühl dass das Bein mir ausrutscht


Explanation:
Volgens mij gaat het hier helemaal niet om pijn, zoals sarmb al aangeeft, maar om het gevoel dat het knie een onverwachte / ongecontroleerde beweging maakt, en wel zo dat het gevoel ontstaat dat een bepaalde ingezette beweging te ver doorschiet.

Dat lijkt me hier bedoeld te zijn, zeker in combinatie met dat onstabiliteitsgevoel.


--------------------------------------------------
Note added at 2004-06-30 19:41:22 (GMT)
--------------------------------------------------

Het hoeft niet zo te zijn dat het been werkelijk uitschiet, maar in een plaats met relatief veel bot en spieren en weinig ruimte voor zenuwen, vangt de prikkel-communicatie waarschijnlijk \'stoorsignalen\' op vanwege de gescheurde banden.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 25