KudoZ home » Dutch to Italian » Other

trips

Italian translation: tisanotteri


14:06 Jul 7, 2003
Dutch to Italian translations [PRO]
/ insects, animals, plants, flowers, horticulture
Dutch term or phrase: trips
Trips en luis kunnen gedurende het gehele groeiseizoen de planten aantasten.
Cristina Demagistris
Italy
Italian translation:tisanotteri
Explanation:
Tisanotteri = nella tassonomia animale, ordine di piccoli insetti con quattro ali lunghe frangiate e trasparenti che si nutrono suggendo linfa vegetale (Thysanoptera) (Zingarelli).

Trips = naam voor het donderbeestje van het geslacht Thrips van de orde Thysanopter.
Sommige tripsen zuigen aan de toppen van vlasplanten (Van Dale).
Selected response from:

J.G. Dekker
Grading comment
Molte grazie.
Cristina
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2thrips, tripide
Carla Zwanenberg
5tisanotteri
J.G. Dekker
3ditiscoSerge L


Discussion entries: 1





  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ditisco


Explanation:
van Dale:

"trip:
...
5 duikelaartje"

"duikelaar:
5 soort van watertor (Dytiscus)"

In het Italiaans schijnt het beestje "ditisco" te heten:

"La forma più comune e rappresentativa è Dytiscus marginalis, dalla livrea marrone a riflessi verdastri orlata da una linea gialla, cui la specie deve appunto il nome di ditisco marginato." Op deze link staat er ook een foto.

Buon lavoro!

Serge L.






    van Dale (de dikke)
    Reference: http://www.oasiwwf.it/ditisco/
Serge L
PRO pts in pair: 35

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Filippo Rosati: ik denk dat het hier echt om het Latijnse "thrips" gaat, aangezien het beesje schade aanricht.
24 mins
  -> Ik moet toegeven dat ik niet zo'n groene vingers heb ;o)

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
thrips, tripide


Explanation:
De beestjes heten Thrips in het Latijn en worden zo ook wel in het Italiaans genoemd. Verder staan ze onder de naam tripide bekend.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 38 mins (2003-07-07 15:45:38 GMT)
--------------------------------------------------

voor alle duidelijkheid: in het Nederlands is het enkelvoud trips, meervoud tripsen, in het Italiaans tripide resp. tripidi ;-)


    Reference: http://www.ilpolliceverde.it/web%202/tripide_nettarine.htm
Carla Zwanenberg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 57

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Paola Manca
5 mins

agree  Filippo Rosati: Tripidi, talvolta viene lasciato anche in latino "Thrips".
28 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
tisanotteri


Explanation:
Tisanotteri = nella tassonomia animale, ordine di piccoli insetti con quattro ali lunghe frangiate e trasparenti che si nutrono suggendo linfa vegetale (Thysanoptera) (Zingarelli).

Trips = naam voor het donderbeestje van het geslacht Thrips van de orde Thysanopter.
Sommige tripsen zuigen aan de toppen van vlasplanten (Van Dale).


J.G. Dekker
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 329
Grading comment
Molte grazie.
Cristina

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Filippo Rosati: "Thrips" is het geslacht (onderbegrip: "tripidi"), "Thysanoptera" is de orde (bovenbegrip: "tisanotteri").
14 hrs