KudoZ home » Dutch to Polish » Environment & Ecology

milieu-eilanden

Polish translation: punkty zbioru i segregacji śmieci


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:milieu-eilanden
Polish translation:punkty zbioru i segregacji śmieci
Entered by: Dorota Strzyzewska-Kingori

15:08 Jul 31, 2004
Dutch to Polish translations [PRO]
Tech/Engineering - Environment & Ecology
Dutch term or phrase: milieu-eilanden
chodzi o segregację śmieci
Dorota Strzyzewska-Kingori
Netherlands
punkty zbioru śmieci
Explanation:
propozycja, warto by znać kontekst, ponieważ mielieueilanden używane są w wielu sytuacjach jak np:
Milieu-eiland Osylaan
Wethouder Heidema nam op 1 oktober het nieuw aangelegde milieueiland bij de Osylaan in gebruik. Met het milieueiland wil de gemeente Zoetermeer het voor de inwoners van haar stad aantrekkelijker maken bewust met het milieu om te gaan.

Op het milieueiland staan maar liefst negen ondergrondse containers voor de gescheiden inzameling van glas, papier en textiel. De eigentijds vormgegeven bovengrondse inwerpzuilen bieden een prettiger en opgeruimder aanzicht voor omwonenden dan de oude containers. Ook zijn de moderne containers door de ondergrondse opslag groter, zodat ze minder snel vol zijn.

Voorbode van Diftar
Met de aanleg van het milieueiland loopt de gemeente Zoetermeer vooruit op de introductie van Diftar in 2003. Diftar staat voor gedifferentieerde tarieven inzameling huishoudelijk afval. Diftar biedt Zoetermeerders de gelegenheid zelf de hoogte van hun afvalkosten te bepalen. Het nieuwe tarief bestaat uit een vast en een flexibel gedeelte. Dat flexibele deel kunt u zelf beďnvloeden door minder huisvuil aan te bieden.

Vermindering afval
Met de gratis inzameling van herbruikbare materialen via de ondergrondse containers, maakt Zoetermeer het haar inwoners gemakkelijker om hun hoeveelheid huishoudelijk afval daadwerkelijk terug te brengen. Ook op andere plekken in de stad zijn milieueilanden aangelegd of staat dat nog te gebeuren. De aanwezige bovengrondse containers zullen waar mogelijk verdwijnen.
http://www.zoetermeer.nl/nieuws/nws/Arch2001/011018.htm

Milieu-eilanden
Aan doorgaande vaarwegen nabij een hoge concentratie van vaar- en overslagbewegingen worden voor de binnenvaart goed bereikbare vaste danwel drijvende milieu-eilanden ingericht die alle afvalstoffen - dus ook ladingafval - kunnen ontvangen. Schepen kunnen daar zonder problemen afmeren. Verbonden aan het eiland is een inzamelvaartuig beschikbaar voor schepen, die niet kunnen afmeren en voor inzameldiensten in havens. Deze eilanden met inzamelvaartuigen worden geďntegreerd in het inzamelnetwerk van de SAB.
http://www.schuttevaer.nl/magazine/1999/06afval.htm

Po całym mieście są rozsiane punkty zbioru śmieci, i codziennie o 6 rano i 6 wieczorem SĽ zapełniane śmietnikami - potem przez miasto przejeżdżają ...
cis.art.pl/C-I-S/cis-INTERNET/POCZT/OPISY/kanton.html

--------------------------------------------------
Note added at 26 mins (2004-07-31 15:35:03 GMT)
--------------------------------------------------

ew. punkty/miejsca zbioru i segregacji śmieci
Selected response from:

Anna Bittner
Grading comment
Dzięki za pomoc. Napisałam "punkty zbioru i segregacji śmieci"
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5punkt zbioru i segregacji odpadow
Jan Wais
3punkty zbioru śmieci
Anna Bittner


Discussion entries: 1





  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
punkty zbioru śmieci


Explanation:
propozycja, warto by znać kontekst, ponieważ mielieueilanden używane są w wielu sytuacjach jak np:
Milieu-eiland Osylaan
Wethouder Heidema nam op 1 oktober het nieuw aangelegde milieueiland bij de Osylaan in gebruik. Met het milieueiland wil de gemeente Zoetermeer het voor de inwoners van haar stad aantrekkelijker maken bewust met het milieu om te gaan.

Op het milieueiland staan maar liefst negen ondergrondse containers voor de gescheiden inzameling van glas, papier en textiel. De eigentijds vormgegeven bovengrondse inwerpzuilen bieden een prettiger en opgeruimder aanzicht voor omwonenden dan de oude containers. Ook zijn de moderne containers door de ondergrondse opslag groter, zodat ze minder snel vol zijn.

Voorbode van Diftar
Met de aanleg van het milieueiland loopt de gemeente Zoetermeer vooruit op de introductie van Diftar in 2003. Diftar staat voor gedifferentieerde tarieven inzameling huishoudelijk afval. Diftar biedt Zoetermeerders de gelegenheid zelf de hoogte van hun afvalkosten te bepalen. Het nieuwe tarief bestaat uit een vast en een flexibel gedeelte. Dat flexibele deel kunt u zelf beďnvloeden door minder huisvuil aan te bieden.

Vermindering afval
Met de gratis inzameling van herbruikbare materialen via de ondergrondse containers, maakt Zoetermeer het haar inwoners gemakkelijker om hun hoeveelheid huishoudelijk afval daadwerkelijk terug te brengen. Ook op andere plekken in de stad zijn milieueilanden aangelegd of staat dat nog te gebeuren. De aanwezige bovengrondse containers zullen waar mogelijk verdwijnen.
http://www.zoetermeer.nl/nieuws/nws/Arch2001/011018.htm

Milieu-eilanden
Aan doorgaande vaarwegen nabij een hoge concentratie van vaar- en overslagbewegingen worden voor de binnenvaart goed bereikbare vaste danwel drijvende milieu-eilanden ingericht die alle afvalstoffen - dus ook ladingafval - kunnen ontvangen. Schepen kunnen daar zonder problemen afmeren. Verbonden aan het eiland is een inzamelvaartuig beschikbaar voor schepen, die niet kunnen afmeren en voor inzameldiensten in havens. Deze eilanden met inzamelvaartuigen worden geďntegreerd in het inzamelnetwerk van de SAB.
http://www.schuttevaer.nl/magazine/1999/06afval.htm

Po całym mieście są rozsiane punkty zbioru śmieci, i codziennie o 6 rano i 6 wieczorem SĽ zapełniane śmietnikami - potem przez miasto przejeżdżają ...
cis.art.pl/C-I-S/cis-INTERNET/POCZT/OPISY/kanton.html

--------------------------------------------------
Note added at 26 mins (2004-07-31 15:35:03 GMT)
--------------------------------------------------

ew. punkty/miejsca zbioru i segregacji śmieci


Anna Bittner
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 19
Grading comment
Dzięki za pomoc. Napisałam "punkty zbioru i segregacji śmieci"

6 days   confidence: Answerer confidence 5/5
punkt zbioru i segregacji odpadow


Explanation:
drobna uwaga: zamiast "smieci" napisallbym "odpadow" - w specjalistycznych tekstach dot. gospodarki odpadami to okreslienie pojawia sie najczesciej. "Smieci" jest w tym kontekscie okresleniem niespecjalistycznym.

Jan Wais
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish