KudoZ home » English to Bulgarian » Archaeology

roller

Bulgarian translation: ... бутайки ги върху дървени трупи ...


10:49 Feb 19, 2008
English to Bulgarian translations [PRO]
Art/Literary - Archaeology / Потрояването на столицата на ацтеките Теночтитлан
English term or phrase: roller
Workers probably moved the blocks to the city using rollers made from tree trunks or on sleds, which they pulled with ropes.
sasho73
Bulgarian translation:... бутайки ги върху дървени трупи ...
Explanation:
или върху шейни/платформи, теглени с въжета

--------------------------------------------------
Note added at 39 mins (2008-02-19 11:29:34 GMT)
--------------------------------------------------

Спорд мен тексът е най-добре да се преведе описателно, а и обикновено когато съм се сблъсквал с български текстове за строителството на пирамидите, скулптурите на Великденския остров или строежите в Централна и Южна Америка по-скоро са се използвали описателни обяснения. Така описани работните практики на древните строители са и по-понятни за редовия читател.
Selected response from:

Atanas Dakov
Bulgaria
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +10... бутайки ги върху дървени трупи ...
Atanas Dakov
4ролери
Sylvio Peshev
3ролков механизъм (ролка)
Milena Atanasova
3цилиндри (валяци)
Trufev


  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
цилиндри (валяци)


Explanation:
В контекста от стволовете на дървета за преместване чрез търкаляне на каменните блокове.

Trufev
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +10
... бутайки ги върху дървени трупи ...


Explanation:
или върху шейни/платформи, теглени с въжета

--------------------------------------------------
Note added at 39 mins (2008-02-19 11:29:34 GMT)
--------------------------------------------------

Спорд мен тексът е най-добре да се преведе описателно, а и обикновено когато съм се сблъсквал с български текстове за строителството на пирамидите, скулптурите на Великденския остров или строежите в Централна и Южна Америка по-скоро са се използвали описателни обяснения. Така описани работните практики на древните строители са и по-понятни за редовия читател.

Atanas Dakov
Bulgaria
Works in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tzveta Valentinova
1 hr
  -> Благодаря

agree  Rossen Roussev
1 hr
  -> Благодаря

agree  Daniela Koleva: или пък "търкаляйки ги....."
2 hrs
  -> Благодаря. Аз също първоначално щях да сложа "търкаляйки ги", но после си представих как се търкалят и премятат тези каменни блокове :)) и реших да оставя "бутайки..." за камъните, а търкалянето да оставя на дървените трупи ... ;))

agree  Hemuss
2 hrs
  -> Благодаря

agree  Yordanka Petkova
4 hrs
  -> Благодаря

agree  Elenka Ganeva: придвижвайки/изтегляйки ги...
7 hrs
  -> Благодаря. Да, много е възможно да са ги и теглили.

agree  Pavel Tsvetkov: Дали са ги бутали не знам :), но подходът в превода е правилен
7 hrs
  -> Благодаря

agree  Krasimira Kalcheva
1 day4 hrs
  -> Благодаря

agree  V_N
4 days
  -> Благодаря

agree  Mariana Stoimenova
55 days

43 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ролков механизъм (ролка)


Explanation:
опорна, направляваща ролка, ролка за транспортиране...

Milena Atanasova
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ролери


Explanation:
Заедно с "рамперите" в научната пирамидология битуват и т. нар. ролери. Според тях каменните блокове били монтирани и търкаляни - а не влачени или пързаляни по пясъка - върху дървени палети.


    Reference: http://www.wmyst.hit.bg/Pyramids-Giza3-main-s.htm
Sylvio Peshev
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian