string(12) "www.proz.com" string(68) "/kudoz/english_to_bulgarian/bus_financial/333491-by_negotiation.html" array(1) { ["path"]=> string(68) "/kudoz/english_to_bulgarian/bus_financial/333491-by_negotiation.html" }
KudoZ home » English to Bulgarian » Bus/Financial

by negotiation

Bulgarian translation: негоциране


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:by negotiation
Bulgarian translation:негоциране
Entered by: Angelina Asparuhova

09:39 Dec 27, 2002
English to Bulgarian translations [PRO]
Bus/Financial
English term or phrase: by negotiation
Otnosno akreditiv: available with any bank by negotiation.
Negotiating bank.
Tarsya tochnia termin na balgarski:
negotiable
documents presented and negotiated
non-negotiable
Dilliana Kouzmanova
Bulgaria
см. по-долу
Explanation:
Всъщност това са няколко взамосвързани въпроса, тъй че караме поред:
negotiation - негоциране, т.е. "преотстъпване на кредитни разплащателни и стоково-разпоредителни документи,изразяващо се най-често с тяхното продаване (пускане на пазара), залагане или сконтиране." Съществуват няколко вида на външнотърговските сделки. Документарни акредитиви, които се използват по таъв начин се наричат НЕГОЦИИРУЕМИ АКРЕДИТИВИ".
-negotiable documents - негоцируеми документи, т.е. "търговски, кредитни и платежни документи, които отразяват определени права (най-често върху стоки)и които могат да се прехвърлят от едно лице на друго" - т.е. да бъдат негоцирани.

- non-negotiable - непрехвърляем
Има няколко форми акредитива. Една от тях е прехвърляем акредитив, т.е. такъв, който подлежи на негоциране. Съответно, наредителят на аредитива изрично вписва това в акредитива. Ако това не е вписано, акредитивът (или друг документ, по който се извършва плащането)е НЕПРЕХВЪРЛЯЕМ, т.е. не може да бъде негоциран.
- Negotiating bank - "банка която е наредено да извърши плащането или негоциране." Тава е АКРЕДИТИВНА БАНКА, т.е. банката, където е открит акредитив - банка на купувача. Тази банка "представлява свой клиент пред другите участници в акредитивната операция и поема задължене да извъши плащане в брой, да акцептира или негоцира трати (drafts), теглени от продавача срещу представяне на определени от наредителя документи".
Като че ли, това са всички отговори на Вашите въпроси.
По-надолу са примери(за съжаление, те не са много):

- ЦКБ предоставя на първокласните си клиенти специфични услуги по негоциране на документи, сконтиране на вземания, осъществяване на сделки с търговски ефекти, поръчителства и гаранции.www.ccbank.bg/grajuslugi.htm

- (3) Начинът на плащане може да е:
– чрез свободен превод по сметка на ПРОДАВАЧА или по сметка на посочено от него лице;
– в брой;
– с акредитив, като се описва вида на акредитива – потвърден, прехвърляем, срочен, делим, и т. н.; наведнъж, разсрочено и т. н. www.paragraf22.com/free/dogovori/56622.htm (ДОГОВОР ЗА ПОКУПКО-ПРОДАЖБА 5)

-Кредитите са финансови активи, възникнали с цел осигуряване на парични средства, стоки или услуги на кредитополучателя. Условията по кредитите (фиксирани от кредитора или договорени) обикновено се оформят с непрехвърляем документ. Кредитът е безусловен дълг, който трябва да бъде изплатен при падежа му и да носи доход под формата на лихва. Кредитите, предоставени на Неправителствения сектор, се формират само в търговските банки, тъй като след въвеждането на паричния съвет през 1997 г. БНБ не се явява кредитор на този сектор20. www.bnb.bg/bnb/home.nsf/vPages/ S_MS_MN/$FILE/WEB_BG.htm (Методологически бележки )

-Акредитивна форма на плащане
Чл. 28. (1) При акредитивната форма на плащане наредителят (платецът) възлага на банка да открие акредитив в полза на получателя срещу покритие от сметката на платеца съгласно приложение № 12, като предварително поставя условията, при които получателят може да получи сумата по акредитива.
(2) Банката, която открива акредитива, или друга оправомощена от нея банка уведомява получателя за размера и условията, при които е бил открит акредитивът.
(3) Банката закрива акредитива след изпълнение на задълженията си по него. При изтичане на срока банката закрива акредитива и възстановява сумата по покритието на наредителя.
www.paragraf22.com/pravo/naredbi/45138.html

Успех! И най-топли пожелания за новата 2003 година!
Selected response from:

Angelina Asparuhova
Grading comment
Благодаря! Много изчерпателно. Лингвист съм по образование, но останах с впечатлението, че търговците, за които превеждах акредитива и техните банкери разбират много по-малко от мен от тези понятия. И точните термини на български не им помогнаха да се ориентират в сделката. Спорна година!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1см. по-долу
Angelina Asparuhova
4по договаряне
Natasha Stoyanova


  

Answers


52 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
по договаряне


Explanation:
by negotiation - по договаряне, т.е. няма конкретно посочена банка за откриването на акредитив.

Negotiable - 1. Subject to agreement between the parties involved in a trasaction. 2. A negotiable instrument, e.g. a crossed cheque or bearer share, is one in which the title of ownership is transferred freely from hand to hand. 3. The propensity of a financial claim, e.g. bill of exchange, treasury bill or bond, to be traded in financial markets. The term is interchangeable in this sense with transferable and marketable.

Gr. Bannock & William Manser, Dictionary of Finance, Penguin Books.

Natasha Stoyanova
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in pair: 276

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
см. по-долу


Explanation:
Всъщност това са няколко взамосвързани въпроса, тъй че караме поред:
negotiation - негоциране, т.е. "преотстъпване на кредитни разплащателни и стоково-разпоредителни документи,изразяващо се най-често с тяхното продаване (пускане на пазара), залагане или сконтиране." Съществуват няколко вида на външнотърговските сделки. Документарни акредитиви, които се използват по таъв начин се наричат НЕГОЦИИРУЕМИ АКРЕДИТИВИ".
-negotiable documents - негоцируеми документи, т.е. "търговски, кредитни и платежни документи, които отразяват определени права (най-често върху стоки)и които могат да се прехвърлят от едно лице на друго" - т.е. да бъдат негоцирани.

- non-negotiable - непрехвърляем
Има няколко форми акредитива. Една от тях е прехвърляем акредитив, т.е. такъв, който подлежи на негоциране. Съответно, наредителят на аредитива изрично вписва това в акредитива. Ако това не е вписано, акредитивът (или друг документ, по който се извършва плащането)е НЕПРЕХВЪРЛЯЕМ, т.е. не може да бъде негоциран.
- Negotiating bank - "банка която е наредено да извърши плащането или негоциране." Тава е АКРЕДИТИВНА БАНКА, т.е. банката, където е открит акредитив - банка на купувача. Тази банка "представлява свой клиент пред другите участници в акредитивната операция и поема задължене да извъши плащане в брой, да акцептира или негоцира трати (drafts), теглени от продавача срещу представяне на определени от наредителя документи".
Като че ли, това са всички отговори на Вашите въпроси.
По-надолу са примери(за съжаление, те не са много):

- ЦКБ предоставя на първокласните си клиенти специфични услуги по негоциране на документи, сконтиране на вземания, осъществяване на сделки с търговски ефекти, поръчителства и гаранции.www.ccbank.bg/grajuslugi.htm

- (3) Начинът на плащане може да е:
– чрез свободен превод по сметка на ПРОДАВАЧА или по сметка на посочено от него лице;
– в брой;
– с акредитив, като се описва вида на акредитива – потвърден, прехвърляем, срочен, делим, и т. н.; наведнъж, разсрочено и т. н. www.paragraf22.com/free/dogovori/56622.htm (ДОГОВОР ЗА ПОКУПКО-ПРОДАЖБА 5)

-Кредитите са финансови активи, възникнали с цел осигуряване на парични средства, стоки или услуги на кредитополучателя. Условията по кредитите (фиксирани от кредитора или договорени) обикновено се оформят с непрехвърляем документ. Кредитът е безусловен дълг, който трябва да бъде изплатен при падежа му и да носи доход под формата на лихва. Кредитите, предоставени на Неправителствения сектор, се формират само в търговските банки, тъй като след въвеждането на паричния съвет през 1997 г. БНБ не се явява кредитор на този сектор20. www.bnb.bg/bnb/home.nsf/vPages/ S_MS_MN/$FILE/WEB_BG.htm (Методологически бележки )

-Акредитивна форма на плащане
Чл. 28. (1) При акредитивната форма на плащане наредителят (платецът) възлага на банка да открие акредитив в полза на получателя срещу покритие от сметката на платеца съгласно приложение № 12, като предварително поставя условията, при които получателят може да получи сумата по акредитива.
(2) Банката, която открива акредитива, или друга оправомощена от нея банка уведомява получателя за размера и условията, при които е бил открит акредитивът.
(3) Банката закрива акредитива след изпълнение на задълженията си по него. При изтичане на срока банката закрива акредитива и възстановява сумата по покритието на наредителя.
www.paragraf22.com/pravo/naredbi/45138.html

Успех! И най-топли пожелания за новата 2003 година!


Angelina Asparuhova
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian, Native in RussianRussian
PRO pts in pair: 32
Grading comment
Благодаря! Много изчерпателно. Лингвист съм по образование, но останах с впечатлението, че търговците, за които превеждах акредитива и техните банкери разбират много по-малко от мен от тези понятия. И точните термини на български не им помогнаха да се ориентират в сделката. Спорна година!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Evelina Mineva
16 days