KudoZ home » English to Bulgarian » Education / Pedagogy

form tutor session

Bulgarian translation: Час на класния ръководител


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:form tutor session
Bulgarian translation:Час на класния ръководител
Entered by: Lyudmil

11:22 Oct 30, 2006
English to Bulgarian translations [PRO]
Education / Pedagogy
English term or phrase: form tutor session
(Без контекст)
Lyudmil
Bulgaria
Среща (разговор) с класния ръководител
Explanation:
Според посочения вече линк form tutor би трябвало да е класен ръководител. Съгласно един речник form-master също е класен ръководител. Следователно form tutor session е това, което преди се наричаше час на класния ръководител или час на класа, както сега го наричат. Може да се каже и среща (разговор) с класния ръководител

--------------------------------------------------
Note added at 1 day9 hrs (2006-10-31 21:03:30 GMT)
--------------------------------------------------

Искам да отбележа, че класния ръководител изпълнява и наставнически функции, но думата наставник не е подходяща за наименование на длъжност, какъвто е нашия случай тук. Ето защо смятам, че думата ръководител е по-подходяща.
Selected response from:

Yuliyan Gospodinov
Bulgaria
Grading comment
Благодаря на всички.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2Среща (разговор) с класния ръководителYuliyan Gospodinov
4sutrishna proverka
Nikolai Tihov
3среща/час с духовния и класен наставник
Emilia Delibasheva


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Среща (разговор) с класния ръководител


Explanation:
Според посочения вече линк form tutor би трябвало да е класен ръководител. Съгласно един речник form-master също е класен ръководител. Следователно form tutor session е това, което преди се наричаше час на класния ръководител или час на класа, както сега го наричат. Може да се каже и среща (разговор) с класния ръководител

--------------------------------------------------
Note added at 1 day9 hrs (2006-10-31 21:03:30 GMT)
--------------------------------------------------

Искам да отбележа, че класния ръководител изпълнява и наставнически функции, но думата наставник не е подходяща за наименование на длъжност, какъвто е нашия случай тук. Ето защо смятам, че думата ръководител е по-подходяща.

Yuliyan Gospodinov
Bulgaria
Native speaker of: Bulgarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Благодаря на всички.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Petja Mladenova: по принцип - да, но дълбоко се съмнявам, че правят това, което нашите деца правят във въпросния час на класа :)
2 hrs

agree  Could-you: Ok, no moje da ne e "clasnia" v smisxla, v koito nie go upotrebiavame.
18 hrs
  -> Да, така или иначе "form" тук определено означава "клас", следователно е нормално ръководителят да се нарича "класен"

neutral  Emilia Delibasheva: "Form tutor" за разлика от нашите обикновени класни ръководители, които имат най-вече административни задачи, според горния линк "To have responsibility for the pastoral care ", затова мисля, че наставник е по-добре.
22 hrs
  -> Кое Ви кара да мислите, че нашите класни ръководители имат само административни функции. Убеден съм, че на тях им е възложено да се грижат и за възпитанието на учениците, т.е. да изграждат у тях морални ценности, което си е наставничество. Успех!

43 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
среща/час с духовния и класен наставник


Explanation:
Поне аз така си превеждам "form tutor", след като прочетох задълженията му в долния линк.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day9 hrs (2006-10-31 21:14:16 GMT)
--------------------------------------------------

Опитът и наблюденията ми ме карат да мисля, че за един час през седмицата (толкова са часовете на класния), през който класният се занимава изключително с отсъствията на учениците, с медицински бележки и евентуално проблеми с дисциплината, едва ли му дават голяма възможност да изгражда морални ценности. Тази функция той изпълнява по-скоро в качеството си на учител. Но дори и да е така, защо искате да избегнете названието "духовен наставник", което има много по-обширно съдържание?


    Reference: http://www.stclementdanes.org.uk/recruitment/jobdesc_form.ht...
Emilia Delibasheva
Specializes in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 12

3 days5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
sutrishna proverka


Explanation:
syglasen sym s vsichki otgovori dotuk, no dobavyam tova prosto za da poyasnya. v povecheto uchilishta v Anglia, klasniyat uchitel - form tutor, class tutor ili form teacher i dr. (zavisi koya duma uchilishteto polzva, po princip nyama razlika) - e tozi koito proveryava prisystvieto na klasa sutrinta v prodyljenie na okolo dvadesetina minuti i im dava svedeniya ot direktora ili ot drugi uchiteli ("(school) notices"). tazi form tutor session syshto taka se kazva i "registration (period)", i go ima osven sutrinta syshto taka i sled obednata pochivka ili v kraya na denya (morning/afternoon registration).
v povecheto uchilishta form tutor-ut si zapazva edin i sysht klas do diplomiraneto mu (vertical tutor group system), kudeto klasniyat sledi progresa na vseki edin negov uchenik. ima i uchilishta, kydeto na vsyaka godina class teacher-ut se smenya (horizontal tutor group system), dokato na vseki uchenik napredyka mu se sledi ot syvsem otdelen "tutor" kojto si mu ostava za pette godini v dadenoto uchilishte i s kogoto se vijda primerno vednyj sedmichno za okolo polovin chas ili poveche. v TEZI tutor group sessions, vseki tutor moje da ima primerno dvadesetina proizvolno izbrani uchenika ot vsichki vipusci.
s otgovorut na Emilia Delibasheva syshto sym syglasen, i tezi chasove syshto taka se narichat PSE ili PSHE - "Personal, Social (and Health) Education". Drugi uchilishta pyk vmeso klasniat da vyrshi tova, imat cyal department uchiteli koito samo tova prepodavat i si e predmet s GCSE i t.n. i te go vodyat Citizenship.

ps. napravete razlika mejdu "form" - klas v koyto se registrirash sutrinta - i "set" - paralelka. po princip detsata ot edin form sa si v edin set za povecheto predmeti, no gi "setovat" ("they are setted") po nyakoi, nai-veche po matematika i science. dumata "class" nyama tochno znachenie, a se polzva prosto za prisystvashtite detsa v daden urok. dumata "year" (v UK) syshto moje da e "klas", kakto i "vipusk": i'm in year 9 - v osmi klas sym; you know John in my year? - seshtash li se za John ot moya vipusk?

Example sentence(s):
  • --- [po princip vsichki moi poznati, kakto i az samia,
  • polzvame form period ili prosto registration]
Nikolai Tihov
Works in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian, Native in EnglishEnglish