KudoZ home » English to Bulgarian » Engineering (general)

slip-critical connection

Bulgarian translation: фрикционно съединение


16:29 Aug 26, 2008
English to Bulgarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / hoisters
English term or phrase: slip-critical connection
A steel connection in which high-strength bolts clamp the members together with sufficient force that the load is transferred between them by friction. -това обяснение намерих, но как да го преведа на български ?
iva111
Bulgarian translation:фрикционно съединение
Explanation:
Представете си една (да кажем, метална) стена и за нея завинтена с болтове (пак - да кажем, метална) плоча.

Ако плочата не е здраво притегната, нейното тегло (както и теглото на други обекти, които евентуално са закрепени за нея) се носи от болтовете - които са натоварени на срязване.

Ако обаче болтовете са здраво стегнати и повърхностите - плътно прилепващи, тогава теглото се носи основно от триенето межу повърхностите на стената и плочата. Не от болтовете - в този случай те практически не са натоварени на срязване, а само на опън (по оста им). Това е slip-critical connection.

Съответно - колкото по-голяма е контактната площ между плочата и стената, толкова по-голям товар може да носи такова съединение.

Бих предположил "фрикционно съединение" - но не съм никак сигурен. Въпросът е там, че такова използване на триенето е налице при всички напречно натоварени механични съединения, при които има плътно контактуващи повърхности, здраво стегнати една към друга. И значението на триенето се има предвид при оразмеряване на такива съединения.

Но като статично съединение, специално конструирано да работи точно по такъв начин, не съм го срещал (не само в преводи, а въобще). Въпреки че е близко до ума и сигурно се използва.
Selected response from:

invguy
Bulgaria
Grading comment
много благодаря))))))
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3неплъзгащо се съединениеYuliyan Gospodinov
2фрикционно съединение
invguy


  

Answers


22 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
неплъзгащо се съединение


Explanation:
не съм сигурен, само давам предложение

Yuliyan Gospodinov
Bulgaria
Works in field
Native speaker of: Bulgarian
PRO pts in category: 16

1 day6 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
фрикционно съединение


Explanation:
Представете си една (да кажем, метална) стена и за нея завинтена с болтове (пак - да кажем, метална) плоча.

Ако плочата не е здраво притегната, нейното тегло (както и теглото на други обекти, които евентуално са закрепени за нея) се носи от болтовете - които са натоварени на срязване.

Ако обаче болтовете са здраво стегнати и повърхностите - плътно прилепващи, тогава теглото се носи основно от триенето межу повърхностите на стената и плочата. Не от болтовете - в този случай те практически не са натоварени на срязване, а само на опън (по оста им). Това е slip-critical connection.

Съответно - колкото по-голяма е контактната площ между плочата и стената, толкова по-голям товар може да носи такова съединение.

Бих предположил "фрикционно съединение" - но не съм никак сигурен. Въпросът е там, че такова използване на триенето е налице при всички напречно натоварени механични съединения, при които има плътно контактуващи повърхности, здраво стегнати една към друга. И значението на триенето се има предвид при оразмеряване на такива съединения.

Но като статично съединение, специално конструирано да работи точно по такъв начин, не съм го срещал (не само в преводи, а въобще). Въпреки че е близко до ума и сигурно се използва.

invguy
Bulgaria
Specializes in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 84
Grading comment
много благодаря))))))