KudoZ home » English to Bulgarian » Forestry / Wood / Timber

shelterwood

Bulgarian translation: постепенна сеч


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:shelterwood
Bulgarian translation:постепенна сеч

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
19:54 Feb 6, 2009
English to Bulgarian translations [PRO]
Science - Forestry / Wood / Timber
Additional field(s): Environment & Ecology
English term or phrase: shelterwood
Definition from Temperate Forest Foundation:
The silvicultural method that gradually removes the trees from a given stand by a series of partial cuttings over a relatively short period of time. Eventually all overstory trees are removed, resulting in an even-aged stand.

Example sentence(s):
  • The shelterwood system involves several steps: control of competing understory vegetation, the shelterwood selection and final harvest cut. Warnell School of Forest Resources
  • The increased interest in shelterwoods for regeneration of spruce has led to an interest in how harvester productivity in shelterwood cuttings compares to productivity in clear felling. Journal of Forest Engineering
  • Forests can be regenerated by removing all but the best 40 to 60 trees and cutting the smaller, more poorly formed trees in what is called a shelterwood cut. When scattered large trees are left in a shelterwood cut, some tree species which are intermediate shade-tolerant trees such as northern red oak are favored. Virginia Department of Forestry
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

постепенна сеч
Definition:
Вид възобновителна сеч, изсичане на дървета за определени периоди от време с цел постигане на устойчиво биоразнообразие в разновъзрастова смесена гора
Selected response from:

Ivanka Dimitrova
Bulgaria
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +2постепенна сеч
Ivanka Dimitrova
5Санитарна сеч
Angelina Alexandrova
4постепенни сечиxxxbibienne


Discussion entries: 1





  

Translations offered


3 days29 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Санитарна сеч


Definition from own experience or research:
Просветна и подборна сеч, която се извършва поетапно и осигурява относително равмомерна и еднородна гора.

Example sentence(s):
  • Санитарни сечи се провеждат при наличие на повреди в насажденията, причинени от биотични и/или абиотични фактори. - http://www.bulprofor.org/pdocs/doc_123.r  

Explanation:
Консултация с дългогодишни лесовъди
Angelina Alexandrova
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  emily
9 hrs

No  xxxbibienne: Това се нарича sanitary cutting. Прочетете определението на английски. Няма нищо общо.
10 hrs

10 days   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
постепенна сеч


Definition from own experience or research:
Вид възобновителна сеч, изсичане на дървета за определени периоди от време с цел постигане на устойчиво биоразнообразие в разновъзрастова смесена гора

Example sentence(s):
  • НАРЕДБА № 33 ОТ 30 ЮЛИ 2004 Г. ЗА ВИДОВЕТЕ СЕЧИ И МЕТОДИТЕ ЗА ТЯХНОТО ПРОВЕЖДАНЕ ИЗДАДЕНА ОТ МИНИСТЕРСТВО НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ГОРИТЕ, В сила от 01.01.2005 г. Обн. ДВ. бр.70 от 10 Август 2004г. Чл. 8. (1) Постепенните сечи са възобновителни сечи с предварително естествено възобновяване, при които дървостоят се отсича на два или повече пъти за възобновителен период, по-дълъг от една година. (2) Постепенните сечи са краткосрочни и дългосрочни в зависимост от продължителността на възобновителния период на насаждението. Чл. 9. Краткосрочните постепенни сечи са тези, при които възобновителният период е не по-дълъг от 20 години. Те са краткосрочно-постепенна и постепенно-котловинна сеч. Чл. 10. (1) Краткосрочно-постепенната сеч се провежда в буковите, дъбовите и боровите гори, както и в смърчови и смесени иглолистни гори в долната граница на среднопланинския пояс, когато възобновителният процес протича равномерно върху цялата площ на насаждението. (2) Краткосрочно-постепенната сеч се провежда чрез изсичане на дърветата равномерно по площта на насаждението на 2, 3 или 4 пъти, наречени фази на сечта. - НАРЕДБА № 33 ОТ 30 ЮЛИ 200  
  • Препоръчителни лесовъдски системи за: гори от източен бук със странджанска зеленика – групово-изборна и неравномерно-постепенна сеч гори от източен горун със странджанска зеленика - неравномерно- постепенна сеч гори с подлес от калуна и пирен (лъжемаквиси) - остават в покой или сечта е с ниска интензивност. - Венелин Радков от БАН,  
  • Възобновителните сечи са постепенни, изборни и голи. В зависимост от продължителността на възобновителния период на насаждението, постепенните сечи могат да бъдат краткосрочни и дългосрочни. Първите са тези, при които възобновителният период е не по-дълъг от 20 години. Краткосрочно-постепенната сеч се провежда в дъбови, букови и борови гори, както и смърчови и смесени иглолистни гори, когато възобновителният период протича равномерно върху цялата площ на насаждението. Дългосрочните постепенни възобновителни сечи са тези, при които възобновителният период е по-дълъг от 20 години. Те са групово-постепенна сеч и неравномерно-постепенна сеч. Първата се провежда в чистите и смесените иглолистни и широколистни гори, както и в смърчовите, еловите и муровите гори от високопланинския пояс. Неравномерно-постепенната сеч се прави в смесени насаждения при спазване на определени правила. - Министерство на земед  

Explanation:
Терминът, преведен на български е "постепенна сеч" съгласно доц. Петър Желев, зам.-ректор в Лесотехническия университет. Трябва да се доверим на специалистите.
Ivanka Dimitrova
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
xxxbibienne Това, което сте цитирала като примери, е писано също от специалисти.:)


Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  stefanov_a
19 days
  -> Благодаря!

Yes  Kalinka Hristova
286 days
  -> Благодаря!

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
постепенни сечи


Definition from БУЛПРОФОР:
Постепенните сечи са възобновителни сечи с предварително естествено възобновяване, при които дървостоят се отсича на два или повече пъти за възобновителен период, по-дълъг от една година.

Постепенните сечи са краткосрочни и дългосрочни в зависимост от продължителността на възобновителния период на насаждението. Краткосрочните постепенни сечи са тези, при които възобновителният период е не по-дълъг от 20 години. Те са краткосрочно-постепенна и постепенно-котловинна сеч. Дългосрочните постепенни възобновителни сечи са тези, при които възобновителният период е по-дълъг от 20 години. Те са групово-постепенна сеч и неравномерно-постепенна сеч.

Example sentence(s):
  • Препоръчва се широко прилагане на следните видове сечи: постепенни, групово-изборни и первазни... - ЛТУ  
  • Преобладаващият метод на управление е чрез постепенни сечи с използване на елементи на изборните. - Rainforest Alliance  
  • Разрешава се извеждане на постепенни сечи в горите със специално предназначение; - government.bg  

Explanation:
В цитата на ЛТУ: виж английския превод в края на статията на Румен Петрин.

--------------------------------------------------
Note added at 23 days (2009-03-02 14:49:35 GMT)
--------------------------------------------------

Shelterwood е събирателно название за всички видове постепенни сечи, затова давам превода в множествено число.
xxxbibienne
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
No  emily
2 days20 hrs

Yes  dbella37
93 days
  -> Благодаря!




The glossary compiled from Glossary-building KudoZ is made available openly under the Creative Commons "By" license (v3.0). By submitting this form, you agree to make your contribution available to others under the terms of that license.
Creative Commons License