KudoZ home » English to Bulgarian » Genetics

gene mapping

Bulgarian translation: генно картиране


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:gene mapping
Bulgarian translation:генно картиране

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
22:54 Feb 18, 2009
English to Bulgarian translations [PRO]
Science - Genetics
Additional field(s): Biology (-tech,-chem,micro-)
English term or phrase: gene mapping
Definition from Oak Ridge National Laboratory:
Determination of the relative positions of genes on a DNA molecule (chromosome or plasmid) and of the distance, in linkage units or physical units, between them.

Example sentence(s):
  • Over the last decade, there has been marked progress in gene mapping in man and some animals. Advances in gene mapping have also touched fur-bearing animals: the genetic map of mink consists of 74 genes marking all chromosomes, except the Y, and the fox map contains 35 genes marking 15 of 16 autosomes and the X chromosome. AgBiotechNet
  • Pioneering gene mapping studies into the genomes of fishes will only serve as the starting point for more detailed studies into the function of these genomes. Future research directed at understanding the mechanisms of gene actions and interactions will benefit all areas of biology, including ecology, ethology, evolution, and physiology. CAT.INIST
  • Somatic cell hybrid (SCH) panels and radiation hybrid (RH) panels are powerful resources for comparative gene mapping because gene assignments are made without the detection of genetic polymorphism as needed for linkage mapping. Genome Research
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

генно картиране
Definition:
(1) Процесът на локализиране и идентифициране на отделните хромозоми и гени и определяне последователността на последните при подреждането им в ДНК.
(2) Наборът от лабораторни методи и техники, използвани за (1).
Selected response from:

yo_bg
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +2генно картиранеyo_bg
5картографиране на генома
vstoycheva


  

Translations offered


9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
картографиране на генома


Definition from own experience or research:
Картографирането на човешкия геном, т.е. идентифицирането на физиологичните характеристики и биологичните свойства със съответните гени

Example sentence(s):
  • ...технология за производство на водород или картографирането на генома на рака биха прибавили стратегическа визия, биха мобилизирали енергията на млади изследователи и биха засилили конкурентоспособността на европейските научни изследвания; - European Parliament  
  • Ръководителят на картографирането на човешкия геном, Стивън Шийрър, казва за хоризонталния пренос:"Това е скок, който не следва познатите ни еволюционни теории". Нещо повече, учените не могат да определят със сигурност източникът на гените. 113 от тези 223 гени са широко разпространени сред бактериите. - www.iskamdaznam.com  
  • Картографирането на човешкия геном се сравнява със стъпването на човек на Луната, но според мен генетичният пробив е нещо много по-голямо и засяга не само нашето време, но и бъдещето на човечеството, заяви на пресконференцията в Лондон д-р Майкъл Дрекстър, директор на фонда "Уелкъм тръст", който финансира британската част от проекта. - http://more.info.bg/old/2000/br756/rub20  
vstoycheva
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

13 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
генно картиране


Definition from own experience or research:
(1) Процесът на локализиране и идентифициране на отделните хромозоми и гени и определяне последователността на последните при подреждането им в ДНК.
(2) Наборът от лабораторни методи и техники, използвани за (1).

Example sentence(s):
  • Генетични методи - генетичен пренос, субстратна хибиридизация, PCR, генно картиране. - БАН; резюме на Институ  
  • Курсът по „Соматична хибридизация и генно картиране” по същество представлява един нов подход при изучаването на генетичните аспекти и явления, които могат да се наблюдават in vitro в клетки на животни, растения и човек. Целта на курса е студентите да се запознаят със съвременните методи и подходи при получаването на хибридни клетъчни линии, както и използването на последните за картиране и проучване активността на гените. (Из "Магистърска програма за специалност КЛЕТЪЧНА БИОЛОГИЯ И ПАТОЛОГИЯ") - СУ, Биологически факу  
  • Основни научни направления: Проблеми на естественото и диетично хранене; Генетични заболявания; Общо педиатрични проблеми; Клинични проучвания на вродени дефекти на обмяната; Описание на редки генетични синдроми; ДНК анализ на наследствените пелвиомускулни заболявания; Участие в Национален проект за генно картиране на муковисцидоза. (Из CV на р-л Катедра "Детски болести") - Медицински университ  

Explanation:
"Картиране" може да не фигурира в речниците, но е утвърдено в българските научно-изследователски среди, както се вижда от цитираните източници. Освен "генно картиране" често се използва и аналитичната конструкция "картиране на гени", в зависимост от конкретния контекст.
yo_bg
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Parashkeva Boyadzhieva Kато човек ст научно-изследсвателските среди, близки до цитираната област и от личен опит, напълно подкрепям превода "генно картиране".


Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  lana06
1 day3 hrs
  -> Благодаря!

Yes  Parashkeva Boyadzhieva
8 days
  -> Благодаря за подкрепата!




The glossary compiled from Glossary-building KudoZ is made available openly under the Creative Commons "By" license (v3.0). By submitting this form, you agree to make your contribution available to others under the terms of that license.
Creative Commons License