ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Bulgarian » Geology

continental drift

Bulgarian translation: континентален дрейф

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:continental drift
Bulgarian translation:континентален дрейф

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
14:57 Nov 24, 2009
English to Bulgarian translations [PRO]
Science - Geology
Additional field(s): Geography
English term or phrase: continental drift
Definition from CENGAGE Learning:
The hypothesis, proposed by Alfred Wegener, that today's continents broke off from a single supercontinent and then plowed through the ocean floors into their present positions. This explanation of the shapes and locations of Earth's current continents evolved into the theory of plate tectonics.

Example sentence(s):
  • Wegener's Continental Drift theory was not readily accepted by the science community of his day. It was difficult to conceive of large continents plowing through the sea floor to move to new locations. kids.earth.nasa.gov
  • The fossil record supports and gives credence to the theories of continental drift and plate tectonics. enchantedlearning.com
  • According to the continental drift theory, the supercontinent Pangaea began to break up about 225-200 million years ago, eventually fragmenting into the continents as we know them today. USGS
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

континентален дрейф
Definition:
Континенталният дрейф е теория за свободното движението на континентите един спрямо друг, носени от литосферните плочи.
Selected response from:

Kalinka Hristova
Bulgaria
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +2континентален дрейф
Kalinka Hristova
5континентален дрифт
Andrei Vrabtchev


  

Translations offered


10 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
континентален дрейф


Definition from Уикипедия:
Континенталният дрейф е теория за свободното движението на континентите един спрямо друг, носени от литосферните плочи.

Example sentence(s):
  • Картите на Мари Тарп Организацията „Картите на Мари Тарп“ представя делото на изтъкнатата океанографка Мари Тарп и нейната карта на дъното на Световния океан. Тази карта даде на света точен и детайлен поглед върху океанското дъно. Най-значимото откритие на Мари Тарп - пукнатината, преминаваща през средата на Средноатлантическия хребет, се вижда ясно на картата и представлява доказателство за разширяването на морското дъно и съществуването на континентален дрейф. - Google Земя  
  • Придвижване на континентите Всеки, който разгледа картата на света, вижда, че някои отдалечени на голямо разстояние масиви суша изглеждат като части от едно цяло. Това е довело до предположението, че земи, които някога са били едно цяло, в праисторически времена са били разцепени и са се разделили едни от други. Никой не знае кой пръв е изказал подобно твърдение. Това може да е станало не по-рано от XVI век, когато е била картографирана Южна Америка и се е видяло как източната й брегова ивица съвпада със западната брегова ивица на Африка. В продължение на векове това е била една популярна идея без място в научната теория. Обаче някои учени са сравнили брегови ивици на различни земи -например австралийският геолог Луис Вернаки, който през 1899 г. е впечатлен от приликата на геологичните формации в Антарктида и Австралия. Основател на теорията за континенталния дрейф е Алфред Вегенер (1880 - 1930), който през 1912 г. започнал да изнася лекции за нея и през 1915 г. публикувал „Произходът на континентите и океаните" ("Die Enstehung der Kontinente und Ozeane"). Той поддържал тезата, че континентите са като огромни салове от сравнително лека скала, които се плъзгат по земната кора. Вегенер постулирал, че някога всички дйешни континенти са били съединени в праисторическия свръх континент Пангея. - БГ Наука  
  • В литературата се посочват няколко теории (хипотези) обясняващи причините за тектонските движения предизвикващи земетресенията: пулсационна - обясняваща явлението като следствие от редуващи се едно след друго свивания и разтягания на земната кора, което съответно предизвиква нейното нагъване, разкъсване и образуване на континентите; хипотезата за конвекцията (бавното разместване) или за континенталния дрейф, предполагаща, че континентите са се отместили един от друг като свободното пространство се е запълнило с вода; хипотеза за тектониката (движението) на плочите, според която земната кора е разделена на няколко огромни (континентални) плочи движещи се една спрямо друга в различни посоки. - УАСГ  
Kalinka Hristova
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 16

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  emily
10 days
  -> Благодаря :)

Yes  klyunchev
11 days
  -> Благодаря :)

3 days1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
континентален дрифт


Definition from christiananswers.net:
Малка шепа поддържаха мисълта че континентите са се местели (континентален дрифт), но те са били обвинени от повечето за навлизане в псевдо-научна фантазия.

Example sentence(s):
  • На Венера обаче липсват типичните за Земята черти на активна тектоника като например континентален дрифт. Тектониката на планетата се определя от обширна система от разломи и множество вулканични корони, образувани вследствие на издигане или потъване на магма в мантията. - Wikipedia  
  • Променливото лице на Земята 11 кадъра от разчупването на Пангеа и континентален дрифт през последните 250 милиона години - http://www.sinia-planeta.com/  
  • NZ някога е бил част от Gondawanaland заедно с Южна Америка, Африка, Австралия и Антарктида. Благодарение на континентален дрифт, което се случи в рамките на няколко милиона години се формира на страната. - http://www.cyclingforums.com  
Andrei Vrabtchev
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 7




The glossary compiled from Glossary-building KudoZ is made available openly under the Creative Commons "By" license (v3.0). By submitting this form, you agree to make your contribution available to others under the terms of that license.
Creative Commons License