KudoZ home » English to Bulgarian » Law/Patents

commissioner for oaths

Bulgarian translation: "длъжностно лице по заверките (на клетвени декларации)" или нотариус


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:commissioner for oaths
Bulgarian translation:"длъжностно лице по заверките (на клетвени декларации)" или нотариус
Entered by: bg.Linguist

22:55 Jun 5, 2002
English to Bulgarian translations [PRO]
Law/Patents
English term or phrase: commissioner for oaths
kak e na bulgarski?

a sluchaino niakoi da znae kakvo predstavliava formuliar nomer 5 (form N5) v Bulgarskia Brachen register?

s.
bg.Linguist
Bulgaria
на български е нотариус
Explanation:
На български е нотариус, защото такива лица с правомощия да заверяват направените под клетва изявления и на положените подписи в България няма.

Ако все пак трябва да се преведе commissioner for oaths на български, аз бих го нарекъл
"длъжностно лице по заверките (на клетвени декларации)" или нотариус.

Подчертавам, обаче, че не съм "100% certain", а си резервирам правото да остана "I am guessing". Не е лесно да си напълно убеден в истината и е голяма отговорност. Само някои преводачи могат да я понесат и аз им се въхищавам!

Приемам, че в Обединеното кралство тези пълномощници получават нотариалните си правомощия от Lord Chancellor, но се питам дали such blanket generalization важи и за държавите без Lord Chancellor, защото този високопоставен член на британското правителство, ръководител на съдебната власт във Великобритания и председател на Камарата на лордовете няма правомощия извън Великобритания, а длъжностни лица по заверките (на клетвени декларации) има и извън Обединеното кралство. Бог да пази Кралицата! И дано да не й хрумне покрай златния й юбилей и българските нотариуси да се назначават от нейния Lord High Chancellor.

В Северна Америка commissioner for oaths може да бъде всеки практикуващ адвокат, нотариус или всяко друго лице, надлежно лицензирано и с правомощия да удостоверява самоличността и автентичността на саморъчния подпис на лицето, подписало се под писмен документ или клетвена декларация (affidavit). Най-често биват юристи (адвокати), но могат да са кметове, полицаи, декани или други университетски длъжностни лица, пощальони, съдебни чиновници, банкери и банкови служители, ипотечни брокери и т.н.

В България тази дейност е изцяло и единствено в правомощията на нотариусите, които са с юридическо образование и полагат изпит за нотариус пред Министерството на правосъдието, а за да практикуват, освен да са лицензирани трябва да са и членове на Нотариалната камара.

В този случай, според мен, значението на commissioner е именно в нюанса му на длъжностно лице начело на обществена служба. Вж. по-долу значения b & c

Main Entry: com·mis·sion·er
Pronunciation: k&-'mi-sh(&-)n&r
Function: noun
Date: 15th century
: a person with a commission: as a: a member of a commission; b: the representative of the governmental authority in a district, province, or other unit often having both judicial and administrative powers; c: the officer in charge of a department or bureau of the public service; d: the administrative head of a professional sport

Ето и някои примери за правомощията и задълженията на длъжностните лица по заверките на клетвени декларации (affidavits) и показания под клетва (depositions), както и на нотариусите, от които, струва ми се, става ясно, че в българската правна практика точно такава длъжност няма.

Примерите са от някои канадски провинции, но положението е сходно и в останалите. По принцип заверените от commissioner for oaths документи са валидни в съдебната и административната система на същата провинция, докато заверените от практикуващ нотариус или адвокат декларации, (свидетелски) показания и документи са валидни навсякъде в Канада, а след надлежна легализация и в целия свят. Министерството на правосъдието и Министерството на външните работи на Канада не биха заверили с апостил по Хагската конвенция подписа на commissioner for oaths, ако не е и нотариус или адвокат.

Но иначе всеки превод, който колега-преводач тук направи на документи от чужда държава, трябва да е придружен от подписана от преводача клетвена декларация за верността на превода, а тази клетвена декларация трябва да е заверена от commissioner for oaths (сиреч длъжностно лице по заверките, а на български - нотариус.)

В някои провинции на Канада например, може би защото си нямат лорд-канцлер, commissioner for oaths може да стане ВСЕКИ, който си плати таксата за печат и лиценз. Задачата му е ЕДИНСТВЕНО да снеме самоличността на декларатора или на даващия писмени показания под клетва, както и да удостовери, че подписът е саморъчен и е положен в негово присъствие. Това лице може да е кметът, пощальонът, даскалът, полицаят, свещеникът, почти всеки. Целта е удобство и улеснение на полагащите подпис под официални документи и на даващите показания под клетва, за да не пътуват до големите населени места, ако живеят в малки селища, където няма съдилища, адвокати и нотариуси. Нотариусът има повече задължения, правомощия, отговорности и компетенции - съставяне на нотариални актове, завещания, договори и т.н.

(http://www.saskjustice.gov.sk.ca/commofoaths/default.shtml)
Commissioner for Oaths and Notary Public

What is an oath?
An oath is a solemn declaration that a statement is true. An oath must be taken before a Commissioner of Oaths or a Notary Public for it to be valid. Oaths are often used to confirm a written statement, known as an affidavit, for use in court, estate or land title transactions.

What does a Commissioner for Oaths do?
A "Commissioner for Oaths In and For Saskatchewan" can administer oaths on documents for use in the province of Saskatchewan.

A "Commissioner for Oaths Without Saskatchewan" can administer oaths outside Saskatchewan for documents to be used in Saskatchewan.

What does a Notary Public do?
A Notary Public can sign passport documents, certify copies of birth certificates and certify documents under The Homestead Act. A Notary Public can also administer oaths for affidavits to be used in or out of Saskatchewan.

Notarized documents sometimes requires authentication of the signature.

Where can I find a Commissioner for Oaths or a Notary Public?
You can find Commissioner for Oaths and Notary Publics through your bank or in the yellow pages of the phone book. In addition, all lawyers are Notary Publics and Commissioners for Oaths.

What are the qualifications to become a Commissioner for Oaths or a Notary Public?
You must be at least 18 years of age and a Canadian citizen or British subject.

Do I have to take a course to become a Commissioner for Oaths or a Notary Public?
No.

How do I apply to become a Commissioner for Oaths or a Notary Public?
Call Court Services in Regina at (306) 787-4117.

How long does it take to be appointed a Commissioner for Oaths or a Notary Public?
The certificates are approved monthly by the Deputy Minister of Justice. The certificates are effective the last day of the month in which the application is received.

How much does it cost to become a Commissioner for Oaths or a Notary Public?
The fees to become a Commissioner for Oaths are $100. Police pay only $10 and Saskatchewan provincial government employees are exempt from any fees. The term is for five years.


Оказа се, че кандидатите за длъжността commissioner for oaths в Северозападните територии на Канада ТРЯБВА да попълнят специално заявление и дори да положат писмен изпит. В Алберта и Онтарио лицензът се издава от провинциалния министър на правосъдието. Не знам дали кандидатите трябва да се срещат с Lord Chancellor.

(http://www.justice.gov.nt.ca/publicservices/commissionerforo...
The Commissioner of the Northwest Territories, under the Evidence Act, appoints Commissioners for Oaths and Notaries Public.

A Commissioner for Oaths can take and receive oaths, affidavits, and affirmations for use in the NWT while a Notary Public has the power to administer oaths, notarize documents, and certify copies for use anywhere in the world.

A person applying to be a Commissioner for Oaths or Notary Public must complete an application and a written exam.

А ето как стоят нещата с длъжностните лица по заверките на клетвени декларации в Ирландия, където също става дума само за писмени заверки на писмени документи. Устните клетвени декларации за даване на верни показания се дават в съда и се приемат от съдебните секретари.

(http://www.oasis.gov.ie/justice/general/commissioners_for_oa...
Commissioners for Oaths
Information
Rules
How to apply
Information
A Commissioner for Oaths is a person who is authorised to verify affidavits, which are statements in writing and on oath, and other legal documents.

A Commissioner for Oaths is appointed by the Chief Justice and is usually, though not always, a solicitor. Every solicitor holding a current practising certificate is entitled to administer oaths and to use the title "Commissioner for Oaths". A Commissioner for Oaths may continue to act as a Commissioner for Oaths for as long as he/she remains a solicitor.

You may need the services of a Commissioner for Oaths if:

you are giving evidence on affidavit for court proceedings in Ireland you are making an affirmation, declaration, acknowledgement, examination or attestation for the purposes of court proceedings or for the purposes of registration of documents
The Functions of a Commissioner for Oaths
The essential functions of a Commissioner for Oaths are:

to make sure that the evidence in question is in written form (the draft affidavit)
to establish that the person before him/her has read the draft affidavit and fully understands the contents
to require the person to swear that the affidavit is true by raising the appropriate Testament in the right hand and repeating the words of the oath
to verify that the affidavit was properly sworn by completing a "jurat" on the affidavit
to charge a fee for his/her services
Rules
Oaths and Affirmations
A person making an oath will be required to swear the oath by raising the New Testament. A person who is Jewish may swear the oath by raising the Old Testament.

The oath to be taken by persons before the Commissioner for Oaths is as follows

"I swear by Almighty God that this is my name and handwriting, and that the contents of this my affidavit are true".

A person who objects to being sworn on the grounds that taking an oath is against his/her religious belief or that he/she has no religious belief is permitted to make a solemn affirmation, which is phrased as follows:

"I, A.B., do solemnly and sincerely affirm that this is my name and handwriting, and that the contents of this my affidavit are true".

Въпреки горните примери, продължавам да не съм 100% сигурен, че на български тази длъжност се нарича така. Знам със 100% сигурност, че:

- В България тази дейност се извършва от нотариусите;
- че Lord Chancellor, called also Lord High Chancellor, is a British officer of state who presides over the House of Lords in both its legislative and judicial capacities, serves as the head of the British judiciary, and is usually a leading member of the cabinet.

Успех!
Selected response from:

xxxVihar Kraste
Grading comment
alright!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1palnomoshtnik za polagane na kletvaMaria Doichinova
1 +1на български е нотариусxxxVihar Kraste


  

Answers


8 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
palnomoshtnik za polagane na kletva


Explanation:
Лице, назначено от Лорд канцлера официално да приема устни и писмени клетвени декларации.

Maria Doichinova
Bulgaria
PRO pts in pair: 18

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Vania Miteva
1 hr

10 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
на български е нотариус


Explanation:
На български е нотариус, защото такива лица с правомощия да заверяват направените под клетва изявления и на положените подписи в България няма.

Ако все пак трябва да се преведе commissioner for oaths на български, аз бих го нарекъл
"длъжностно лице по заверките (на клетвени декларации)" или нотариус.

Подчертавам, обаче, че не съм "100% certain", а си резервирам правото да остана "I am guessing". Не е лесно да си напълно убеден в истината и е голяма отговорност. Само някои преводачи могат да я понесат и аз им се въхищавам!

Приемам, че в Обединеното кралство тези пълномощници получават нотариалните си правомощия от Lord Chancellor, но се питам дали such blanket generalization важи и за държавите без Lord Chancellor, защото този високопоставен член на британското правителство, ръководител на съдебната власт във Великобритания и председател на Камарата на лордовете няма правомощия извън Великобритания, а длъжностни лица по заверките (на клетвени декларации) има и извън Обединеното кралство. Бог да пази Кралицата! И дано да не й хрумне покрай златния й юбилей и българските нотариуси да се назначават от нейния Lord High Chancellor.

В Северна Америка commissioner for oaths може да бъде всеки практикуващ адвокат, нотариус или всяко друго лице, надлежно лицензирано и с правомощия да удостоверява самоличността и автентичността на саморъчния подпис на лицето, подписало се под писмен документ или клетвена декларация (affidavit). Най-често биват юристи (адвокати), но могат да са кметове, полицаи, декани или други университетски длъжностни лица, пощальони, съдебни чиновници, банкери и банкови служители, ипотечни брокери и т.н.

В България тази дейност е изцяло и единствено в правомощията на нотариусите, които са с юридическо образование и полагат изпит за нотариус пред Министерството на правосъдието, а за да практикуват, освен да са лицензирани трябва да са и членове на Нотариалната камара.

В този случай, според мен, значението на commissioner е именно в нюанса му на длъжностно лице начело на обществена служба. Вж. по-долу значения b & c

Main Entry: com·mis·sion·er
Pronunciation: k&-'mi-sh(&-)n&r
Function: noun
Date: 15th century
: a person with a commission: as a: a member of a commission; b: the representative of the governmental authority in a district, province, or other unit often having both judicial and administrative powers; c: the officer in charge of a department or bureau of the public service; d: the administrative head of a professional sport

Ето и някои примери за правомощията и задълженията на длъжностните лица по заверките на клетвени декларации (affidavits) и показания под клетва (depositions), както и на нотариусите, от които, струва ми се, става ясно, че в българската правна практика точно такава длъжност няма.

Примерите са от някои канадски провинции, но положението е сходно и в останалите. По принцип заверените от commissioner for oaths документи са валидни в съдебната и административната система на същата провинция, докато заверените от практикуващ нотариус или адвокат декларации, (свидетелски) показания и документи са валидни навсякъде в Канада, а след надлежна легализация и в целия свят. Министерството на правосъдието и Министерството на външните работи на Канада не биха заверили с апостил по Хагската конвенция подписа на commissioner for oaths, ако не е и нотариус или адвокат.

Но иначе всеки превод, който колега-преводач тук направи на документи от чужда държава, трябва да е придружен от подписана от преводача клетвена декларация за верността на превода, а тази клетвена декларация трябва да е заверена от commissioner for oaths (сиреч длъжностно лице по заверките, а на български - нотариус.)

В някои провинции на Канада например, може би защото си нямат лорд-канцлер, commissioner for oaths може да стане ВСЕКИ, който си плати таксата за печат и лиценз. Задачата му е ЕДИНСТВЕНО да снеме самоличността на декларатора или на даващия писмени показания под клетва, както и да удостовери, че подписът е саморъчен и е положен в негово присъствие. Това лице може да е кметът, пощальонът, даскалът, полицаят, свещеникът, почти всеки. Целта е удобство и улеснение на полагащите подпис под официални документи и на даващите показания под клетва, за да не пътуват до големите населени места, ако живеят в малки селища, където няма съдилища, адвокати и нотариуси. Нотариусът има повече задължения, правомощия, отговорности и компетенции - съставяне на нотариални актове, завещания, договори и т.н.

(http://www.saskjustice.gov.sk.ca/commofoaths/default.shtml)
Commissioner for Oaths and Notary Public

What is an oath?
An oath is a solemn declaration that a statement is true. An oath must be taken before a Commissioner of Oaths or a Notary Public for it to be valid. Oaths are often used to confirm a written statement, known as an affidavit, for use in court, estate or land title transactions.

What does a Commissioner for Oaths do?
A "Commissioner for Oaths In and For Saskatchewan" can administer oaths on documents for use in the province of Saskatchewan.

A "Commissioner for Oaths Without Saskatchewan" can administer oaths outside Saskatchewan for documents to be used in Saskatchewan.

What does a Notary Public do?
A Notary Public can sign passport documents, certify copies of birth certificates and certify documents under The Homestead Act. A Notary Public can also administer oaths for affidavits to be used in or out of Saskatchewan.

Notarized documents sometimes requires authentication of the signature.

Where can I find a Commissioner for Oaths or a Notary Public?
You can find Commissioner for Oaths and Notary Publics through your bank or in the yellow pages of the phone book. In addition, all lawyers are Notary Publics and Commissioners for Oaths.

What are the qualifications to become a Commissioner for Oaths or a Notary Public?
You must be at least 18 years of age and a Canadian citizen or British subject.

Do I have to take a course to become a Commissioner for Oaths or a Notary Public?
No.

How do I apply to become a Commissioner for Oaths or a Notary Public?
Call Court Services in Regina at (306) 787-4117.

How long does it take to be appointed a Commissioner for Oaths or a Notary Public?
The certificates are approved monthly by the Deputy Minister of Justice. The certificates are effective the last day of the month in which the application is received.

How much does it cost to become a Commissioner for Oaths or a Notary Public?
The fees to become a Commissioner for Oaths are $100. Police pay only $10 and Saskatchewan provincial government employees are exempt from any fees. The term is for five years.


Оказа се, че кандидатите за длъжността commissioner for oaths в Северозападните територии на Канада ТРЯБВА да попълнят специално заявление и дори да положат писмен изпит. В Алберта и Онтарио лицензът се издава от провинциалния министър на правосъдието. Не знам дали кандидатите трябва да се срещат с Lord Chancellor.

(http://www.justice.gov.nt.ca/publicservices/commissionerforo...
The Commissioner of the Northwest Territories, under the Evidence Act, appoints Commissioners for Oaths and Notaries Public.

A Commissioner for Oaths can take and receive oaths, affidavits, and affirmations for use in the NWT while a Notary Public has the power to administer oaths, notarize documents, and certify copies for use anywhere in the world.

A person applying to be a Commissioner for Oaths or Notary Public must complete an application and a written exam.

А ето как стоят нещата с длъжностните лица по заверките на клетвени декларации в Ирландия, където също става дума само за писмени заверки на писмени документи. Устните клетвени декларации за даване на верни показания се дават в съда и се приемат от съдебните секретари.

(http://www.oasis.gov.ie/justice/general/commissioners_for_oa...
Commissioners for Oaths
Information
Rules
How to apply
Information
A Commissioner for Oaths is a person who is authorised to verify affidavits, which are statements in writing and on oath, and other legal documents.

A Commissioner for Oaths is appointed by the Chief Justice and is usually, though not always, a solicitor. Every solicitor holding a current practising certificate is entitled to administer oaths and to use the title "Commissioner for Oaths". A Commissioner for Oaths may continue to act as a Commissioner for Oaths for as long as he/she remains a solicitor.

You may need the services of a Commissioner for Oaths if:

you are giving evidence on affidavit for court proceedings in Ireland you are making an affirmation, declaration, acknowledgement, examination or attestation for the purposes of court proceedings or for the purposes of registration of documents
The Functions of a Commissioner for Oaths
The essential functions of a Commissioner for Oaths are:

to make sure that the evidence in question is in written form (the draft affidavit)
to establish that the person before him/her has read the draft affidavit and fully understands the contents
to require the person to swear that the affidavit is true by raising the appropriate Testament in the right hand and repeating the words of the oath
to verify that the affidavit was properly sworn by completing a "jurat" on the affidavit
to charge a fee for his/her services
Rules
Oaths and Affirmations
A person making an oath will be required to swear the oath by raising the New Testament. A person who is Jewish may swear the oath by raising the Old Testament.

The oath to be taken by persons before the Commissioner for Oaths is as follows

"I swear by Almighty God that this is my name and handwriting, and that the contents of this my affidavit are true".

A person who objects to being sworn on the grounds that taking an oath is against his/her religious belief or that he/she has no religious belief is permitted to make a solemn affirmation, which is phrased as follows:

"I, A.B., do solemnly and sincerely affirm that this is my name and handwriting, and that the contents of this my affidavit are true".

Въпреки горните примери, продължавам да не съм 100% сигурен, че на български тази длъжност се нарича така. Знам със 100% сигурност, че:

- В България тази дейност се извършва от нотариусите;
- че Lord Chancellor, called also Lord High Chancellor, is a British officer of state who presides over the House of Lords in both its legislative and judicial capacities, serves as the head of the British judiciary, and is usually a leading member of the cabinet.

Успех!

xxxVihar Kraste
PRO pts in pair: 306
Grading comment
alright!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Vladimir Shapovalov
38 mins
  -> Благодаря, Влад. Приятен ден.