KudoZ home » English to Bulgarian » Management

brainstorming

Bulgarian translation: “мозъчна атака”


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:brainstorming
Bulgarian translation: “мозъчна атака”

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
12:38 Feb 3, 2009
English to Bulgarian translations [PRO]
Social Sciences - Management
Additional field(s): Business/Commerce (general), Education / Pedagogy, Marketing / Market Research
English term or phrase: brainstorming
Definition from quantumiii:
Brainstorming is a technique used by groups of people to overcome the widespread tendency to overlook various obvious options while solving problems or generating new ideas. The key principle is to defer judgment, achieved by insistence on first recording all suggested ideas.

Example sentence(s):
  • That the best solution is seldom the first to come to mind is one reason behind the effectiveness of brainstorming as a problem-solving technique. innovation tools
  • An interactive whiteboard is ideal for brainstorming since ideas are displayed on the whiteboard surface (which can stimulate additional ideas), easily edited and saved to a computer file EffectiveMeetings.com
  • Leading a class through a brainstorming session is an excellent way to demonstrate a variety of issues concerning group dynamics, cognitive processes, and creativity. Any topic in the course also can be explored through brainstorming, especially controversial topics usr.rider.edu
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

“мозъчна атака”
Definition:
техника на намиране на нестандартни
решения на проблеми чрез дискусии
Selected response from:

stefanov_a
Bulgaria
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +5“мозъчна атака”
stefanov_a
5брейнсторминг (мозъчна атака)
4leavedClover
5 -1дискусия, обсъждане, "мозъчна атака"
Alexandra Staneva
5 -1мозъчна атака
4leavedClover
5 -3брейнсторминг
4leavedClover


Discussion entries: 5





  

Translations offered


11 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -3
брейнсторминг


Definition from БГ онлайн формат за пс:
Групова техника, основана на метода на свободното асоцииране, чиято цел е откриването на нови и оригинални идеи върху определен проблем.

Example sentence(s):
  • Маса за брейнсторминг разработиха японски IT специалисти - Lifestyle.bg  
  • След кратък, но пълноценен брейнсторминг се спрях на следните 347 агресивни и диви имена: Главата, Играта, Устата и т.н. - БРцК  
  • След запознаване с "картата на курса" се провежда брейнсторминг на тема: На какво да се наблегне в курса? - Българска ГО асоциаци  
4leavedClover
Bulgaria
Native speaker of: Bulgarian
Notes to answerer
daivanova Съжалявам за първоначалното "да". То се отнася за отговора "мозъчна атака". Всичко добро.


Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Petya Varbanova
15 mins
  -> Благодаря!

No  Alexandra Staneva: това е чуждица - може да се използва, но не е ПРЕВОД
33 mins
  -> Също както и много други чужзици, навлезли в Бг език :)

No  atche84: аман от механично пренасяне
12 hrs
  -> Благодаря! Вече е дискутирано по-горе.

No  daivanova: Нека да превеждаме вместо да използваме чуждици. :)
19 hrs
  -> Благодаря!

No  megi: На кого му харесва механичното пренасяне? Прилича ми на израза "екшън план", употребяван от Румен Овчаров и негови колеги, уви!
1 day3 hrs
  -> Благодаря!

14 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +5
“мозъчна атака”


Definition from Eurodict:
техника на намиране на нестандартни
решения на проблеми чрез дискусии

Example sentence(s):
  • техника на намиране на нестандартни решения на проблеми чрез дискусии - Eurodict  
stefanov_a
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 4

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
No  4leavedClover: Нямате примерно изречение
14 mins

Yes  Alexandra Staneva
33 mins
  -> Благодаря.

Yes  atche84: използва се от десетилетия - може и без цитати
12 hrs
  -> Благодаря.

Yes  Zornitsa Antonova
18 hrs
  -> Благодаря.

Yes  Natasha Stoyanova
19 hrs
  -> Благодаря.

Yes  daivanova
1 day36 mins
  -> Благодаря.

Yes  megi: Това, така или иначе, си е приетият израз у нас.
1 day3 hrs
  -> Благодаря.

19 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
мозъчна атака


Definition from БГ онлайн формат за п:
Групова техника, основана на метода на свободното асоцииране, чиято цел е откриването на нови и оригинални идеи върху определен проблем.

Example sentence(s):
  • Когато за първи път ми бе описан интерактивният метод с ефектното име "мозъчна атака", попитах преподавателката дали не е по-правилно да се нарече "умствена атака", но тогава тя не успя да отговори на въпроса ми. - Блог - Образование  
  • Мозъчна атака е креативност, система за генериране на идеи за решаване на проблем. - Интернет Бизнес Дневн  
  • Пренебрегват техниката “мозъчна атака” на обичайните работни срещи. Резултатът е пропусната възможност да се съберат повече идеи; - Нова визия  

Explanation:
И двата термина (brainstorming и мозъчна атака) се използват, вие си изберете!
4leavedClover
Bulgaria
Native speaker of: Bulgarian
Notes to answerer
Netizan Благодаря Ви и аз. Не оспорвам Вашата точност, а просто отбелязах, че изразът "едикойси използва метода на мозъчната атака" няма да е нонсенс.


Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
No  Alexandra Staneva: по колко пъти може да се отговаря?
27 mins
  -> Пише го в условията - колкото пъти искате!

No  atche84: изберете си единия вариант и та м обяснявайте - освен правилата има и проста порядъчност, включително и да не давате "Не" на конкурентни отговори, които после дублирате
12 hrs
  -> Благодаря! Но НЕ СЪМ ДУБЛИРАЛА ОТГОВОРИ, а старателно си попълвах всички полета според изискванията на GBK team, затова ми е отнело повече време.

Yes  Netizan: Впрочем, не е задължително мозъчната атака да е групова. И сам човек може да прилага тази техника. "Групова" трябва безусловно да отпадне от определението.
18 hrs
  -> Благодаря! "Групова" го има и в определението на английски, и в цитирания от мен източник.

19 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
дискусия, обсъждане, "мозъчна атака"


Definition from own experience or research:
техника за намиране на нестандартни решения на проблеми чрез дискусии

Example sentence(s):
  • В класическия си вид, методът на мозъчната атака използва и обобщава личния и професионален опит на много различни и (евентуално) оригинални личности. - pomagalo.com  
Alexandra Staneva
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
Notes to answerer
4leavedClover Защото така е според условията на GBK team


Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
No  4leavedClover: един термин, моля
4 mins
  -> защо?

1 day3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
брейнсторминг (мозъчна атака)


Definition from БГ онлайн формат за п:
"Групова техника, основана на метода на свободното асоцииране, чиято цел е откриването на нови и оригинални идеи върху определен проблем. Популяризиран от американеца А. Ф. Осбърн (1939), брейнстормингът има за цел да отстрани препятствията по пътя на креативността за участниците: социални задръжки като съблюдаването на йерархия или на условности, мисловни навици, които ограничават въображението. Брейнстормингьт постулира като догма, че всяка идея трябва да бъде приета и разгледана внимателно. Ето защо членовете на групата биват подтиквани и насърчавани да изказват всички свой мисли, дори и най-странните, без да се страхуват, че ще бъдат оценени зле или критикувани."

Example sentence(s):
  • След запознаване с "картата на курса" се провежда брейнсторминг (мозъчна атака) на тема: На какво да се наблегне в курса? - Българска ГО асоциаци  
  • Правила за работа при провеждането на “брейнсторминг – мозъчна атака”: - Издание на Секретариа  
  • Оценка на идеите: техники и методи на анализ - брейнсторминг (мозъчна атака); дърво на целите, ... - ПРОЕКТЪТ: ОТ ИДЕЯТА ДО  

Explanation:
Реших да последвам съвета на колегата invguy и да предложа и двата термина заедно, те наистина се използват равностойно. Оставила съм пълното определение на термина според цитирания източник.
4leavedClover
Bulgaria
Native speaker of: Bulgarian
Notes to answerer
Netizan Вече е перфектно като статия.





The glossary compiled from Glossary-building KudoZ is made available openly under the Creative Commons "By" license (v3.0). By submitting this form, you agree to make your contribution available to others under the terms of that license.
Creative Commons License