KudoZ home » English to Bulgarian » Medical

Native Americans

Bulgarian translation: Коренни жители на Северна Америка


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Native Americans
Bulgarian translation:Коренни жители на Северна Америка
Entered by: Rado Varbanov

15:42 Mar 27, 2002
English to Bulgarian translations [Non-PRO]
Medical
English term or phrase: Native Americans
kak mogat da budat nare4eni indiancite po efvemistichno?
Ekvivalent na afroamerikanec za indianec?
Rado Varbanov
Коренни жители на Северна Америка
Explanation:
или

заварените индиански племена





--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-27 16:29:41 (GMT)
--------------------------------------------------

Еквивалент на афроамериканец не може да има в случая, тъй като индианците са си коренно население.
Selected response from:

SOFITA
Bulgaria
Grading comment
Blagodarya!!!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4Коренни жители на Северна Америка
SOFITA
5 +1коренно/местно населениеHristina
4искала съм да кажаslavist
4американски кореняциLudwig Chekhovtsov


  

Answers


45 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
Коренни жители на Северна Америка


Explanation:
или

заварените индиански племена





--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-27 16:29:41 (GMT)
--------------------------------------------------

Еквивалент на афроамериканец не може да има в случая, тъй като индианците са си коренно население.

SOFITA
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 24
Grading comment
Blagodarya!!!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Iancho Dimitrov
4 hrs
  -> Благодаря

agree  xxxVihar Kraste: Да - коренни(те) жители на Северна (съответно на Централна и Южна Америка); индианските народи на Северна (съответно Централна или Южна) Америка; североамерикански индианци (http://eaglecircle.8m.com/FAQbul.html)
6 hrs
  -> Съгласен съм за Централна и Южна Америка Вихър, но понеже се позоваваше на afroamericans, предположих, че става дума само за индианците от Северна Америка.

agree  Hristina: коренно население
7 hrs
  -> Благодаря

agree  slavist: коренно или заварено население; адстрат
15 hrs

47 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
американски кореняци


Explanation:
Според Мултитран:
Native Americans - коренные американцы (самоназвание североамериканских индейцев)


--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-28 00:40:23 (GMT)
--------------------------------------------------

Вихър, разбира се, както и винаги е прав. И аз няма какво да кажа срещу неговите аргументи.
Искам само да изкажа своето виждане, без значение, че сега и аз съм готов да призная неговата погрешност.
Просто на мен ми се струваше, че именно кореняк, кореняци са истински българизми.
А има ли разлика между българско: \"коренни жители на Америка\" и руско: \"коренные жители Америки\". Аз така и мислех, че тук е русизм !

Ludwig Chekhovtsov
Native speaker of: Native in RussianRussian, Native in UkrainianUkrainian
PRO pts in pair: 564

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  xxxVihar Kraste: Според Мултитран може, но според българския правоговор май не може. Напоследък доста предложения са откровено русизирани. Вярно, че it is a small world and we are all brothers and sisters, ама все пак става дума за преводи на книжовен български език.
6 hrs
  -> И не просто small, а It is a small, small word ! И ние, поне тук, сме братя и сестри. Затова не мога да ви кажа нищо освен искрена благодарност!

9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
коренно/местно население


Explanation:
коренно/местно население

коренни жители на Америка;

американски индианци (why not? na bulgarski ne zvuchi obidno ili diskriminirashto)

коренно/местно население звучи малко примитивно - тоест, може да се използва в текст, разказващ за историята и културата на индианците, но в съвременен контекст не звучи много добре - има привкус на "indigenous people/population")

А дали не може да се каже "американци от индиански произход"? Just a suggestion. (Както например Afroamericans са американци от африкански произход???)





Hristina
PRO pts in pair: 23

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxVihar Kraste: Може "американци от индиански произход", но май не се казва. В България май ги няма същите причини, поради които в САЩ избягват като politically incorrect "индианци". Затова "американски индианци" на български няма май нужда от евфемистичен заместител.
26 mins

2 days19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
искала съм да кажа


Explanation:
адстратът, който поглъща субстрата
субстват - коренното, автохтонно население
адстрат - днешното, смесено и претопило автохтонното
Но Проз ме е отрязал по средата:)))

slavist
PRO pts in pair: 37

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  xxxVihar Kraste: Изплашил се е, горкият залухан ProZ, от тези сложни думички. Бая речници и речничета ще трябва да съставите с моя двубуквен, но многостойностен приятел, за да обясните на местните американци, че са автохтонен субстрат. Кога ще получа копие с автограф?
21 hrs
  -> Що,1 какво му е на овтохтонно - това си е историко-културологичният или както там се казва термин, или пак греша? А речниче - когато ви видим в София, макар че Г.Г. определено има нужда да се пораздвижи и поработи, така че може пък да хване пътя към вас