ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Bulgarian » Medical (general)

mean and median average time

Bulgarian translation: средноаритметична стойност и медиана на променливата 'Средно времетраене на ....'


Login or register (free and only takes a few minutes) to participate in this question.

You will also have access to many other tools and opportunities designed for those who have language-related jobs
(or are passionate about them). Participation is free and the site has a strict confidentiality policy.
12:14 Jun 2, 2011
English to Bulgarian translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: mean and median average time
The mean and median average IELT (intravaginal ejaculatory latency time) at study end are presented in Table 2 below.
Едното е "средно време", но моля за помощ за "median average".
Vera Kiseva
Local time: 22:00
Bulgarian translation:средноаритметична стойност и медиана на променливата 'Средно времетраене на ....'
Explanation:
Вера, струва ми се, че тук става дума за статистически анализ на променливата, която се нарича 'average IELT' (в Таблица 2 при variable - съкратено се пише 'var' - трябва да пише 'average IELT'). Ако това е така, то преводът е:
средноаритметичната стойност и медианата на променливата "средно времетраене на .....'

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2011-06-02 22:21:43 GMT)
--------------------------------------------------

mean = средноаритметична стойност
median = медиана
average IELT = променливата 'Средно времетраене на ....'
(average е част от името на променливата, която се анализира, а не някаква статистическа характеристика)

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs (2011-06-03 06:12:49 GMT)
--------------------------------------------------

А може и просто да напишете:
средноаритметична стойност и медиана на Средното Времетраене на ....



--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs (2011-06-03 08:18:09 GMT)
--------------------------------------------------

Да, може да се каже медиана на Средното Времетраене на ....
Може и да се напише: средноаритметична стойност и медиана на изледваното/анализираното Средното Времетраене на ....


--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs (2011-06-03 08:20:30 GMT)
--------------------------------------------------


Най-ясно е, ако се напише: средноаритметична стойност и медиана на анализираното Средно Времетраене на ....

Това е така, защото в превода ви се описва статистически анализ.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day1 hr (2011-06-03 13:55:34 GMT)
--------------------------------------------------

Още една идея: Ако ви притеснява, че четящите няма да разберат какво е медиана, можете да сложите като foot или note end note в бележка на преводача обяснение какво представлява тази статистическа характеристика.
http://bg.wikipedia.org/wiki/Медиана_(статистика)

--------------------------------------------------
Note added at 1 day1 hr (2011-06-03 14:04:29 GMT)
--------------------------------------------------

Последно: ако променливата не се казва 'average IELT' , а само 'IELT', то Емилия Балке е права. Видях в Интернет, че понякога американците използват median average вместо само median.
http://www.gcse.com/maths/median.htm

--------------------------------------------------
Note added at 13 days (2011-06-15 13:46:47 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Благодаря! :)
Selected response from:

Nadia Borissova
Belgium
Local time: 21:00
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1средна и медиана на продължителността (времетраенето, времето)Dimar
4 +2средноаритметичната и централната средна стойност (медиана) на времето
Lada Petkova
5средна стойност и средноаритметична стойност (на времето)
Andrei Vrabtchev
3средно аритметичната и средната стойност за времето на...amalthea
3средноаритметична стойност и медиана на променливата 'Средно времетраене на ....'
Nadia Borissova
1средноаритметичната стойност и медианата на времетоEmilia Balke


Discussion entries: 4





  

Answers


35 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
средно аритметичната и средната стойност за времето на...


Explanation:
наистина е трудно да се направи разграничение на български - "median" е всъщност онази стойност, която е точно по средата на поредицата от стойности, от които се изчислява средното аритметично

amalthea
Local time: 22:00
Login to enter a peer comment (or grade)

36 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
средна стойност и средноаритметична стойност (на времето)


Explanation:
--

--------------------------------------------------
Note added at 37 mins (2011-06-02 12:51:46 GMT)
--------------------------------------------------

mean = средна стойност
median average = средноаритметична стойност

За много добро обяснение за разликата, вижте тук:
http://www.differencebetween.net/science/difference-between-...

--------------------------------------------------
Note added at 42 mins (2011-06-02 12:56:49 GMT)
--------------------------------------------------

грешка, обратното е:
mean = средноаритметична стойност
median average = средна стойност

Median Average
In mathematics, the median average is the value of the middle element in a set. When a set has an even number of elements, the median average is found by adding together the values of the two middle entries and dividing that total by two. For example, The median of the set of values 1, 2, 4, 4, 5, 8...
Found on http://www.probertencyclopaedia.com/brow

http://www.encyclo.co.uk/define/Median Average



Andrei Vrabtchev
Bulgaria
Local time: 22:00
Specializes in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 50

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Lada Petkova: mean - средно аритметично, а median average - централна средна стойност или медиана; вероятно просот сте ги разменили http://bg.wikipedia.org/wiki/Медиана_(статистика)
5 mins
  -> да, точно така, съгласен
Login to enter a peer comment (or grade)

55 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
средноаритметичната и централната средна стойност (медиана) на времето


Explanation:
медиана - централна средна стойност
Разликата спрямо колегите е незначителна, но все пак е вариант

Lada Petkova
Bulgaria
Local time: 22:00
Works in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andrei Vrabtchev
11 mins

agree  klyunchev: Учил съм за медиана (както и за мода, вж. Уики) по статистика преди близо 30 години. За централна средна стойност не съм чувал. Има проблем (дължащ се на сайта proz според мен) с линка за медиана горе. Източници в Уики след 1989 г. не са много надеждни.
4 hrs
  -> Така пише в Уикипедия, а в нета излиза само централна стойност. Съгласна съм с бележката и предлагам само централна стойност (медиана). А иначе на линка му липсва затваряща скоба.
Login to enter a peer comment (or grade)

5 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
средноаритметичната стойност и медианата на времето


Explanation:
Мисля, че този израз е "по-изчистен".

Emilia Balke
Local time: 12:00
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8
Login to enter a peer comment (or grade)

1 day3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
средна и медиана на продължителността (времетраенето, времето)


Explanation:
mean – средно аритметична, обикновено се нарича просто средна.
http://bg.wikipedia.org/wiki/Средно_аритметично

median - и на български си е медиана.
http://bg.wikipedia.org/wiki/Медиана_(статистика)

average е прекрасна английска тавтология и като прилагателно се отнася към time. То е синоним на mean (като статистически термин) и често двете думи са взаимозаменяеми, но в българския език има само една дума за това понятие, така че с чиста съвест бих ампутирал average.

В интернет има достатъчно информация на български. А ако Ви интересуват повече подробности на добро ниво (т.е. за студенти математици) може да погледнете

ЗАПИСКИ ПО ПРИЛОЖНА СТАТИСТИКА (част 1 и 2) от доц. Димитър Л. Въндев (от 2003 г.).
http://www.fmi.uni-sofia.bg/fmi/statist/personal/vandev/lect...
http://www.fmi.uni-sofia.bg/fmi/statist/personal/vandev/lect...




--------------------------------------------------
Note added at 1 day3 hrs (2011-06-03 16:07:10 GMT)
--------------------------------------------------

Ето още един пример:
The median and mean are two averages that can be used for stats.
http://www.helium.com/items/1434003-the-use-of-mean-and-medi...


--------------------------------------------------
Note added at 1 day3 hrs (2011-06-03 16:08:57 GMT)
--------------------------------------------------

Ето още един пример: The median and mean are two averages that can be used for stats.
http://www.helium.com/knowledge/99023-the-use-of-mean-and-me...

Dimar
Bulgaria
Local time: 22:00
Specializes in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 92

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Dobrin Kolarov
2 days16 hrs
  -> Благодаря!
Login to enter a peer comment (or grade)

8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
средноаритметична стойност и медиана на променливата 'Средно времетраене на ....'


Explanation:
Вера, струва ми се, че тук става дума за статистически анализ на променливата, която се нарича 'average IELT' (в Таблица 2 при variable - съкратено се пише 'var' - трябва да пише 'average IELT'). Ако това е така, то преводът е:
средноаритметичната стойност и медианата на променливата "средно времетраене на .....'

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2011-06-02 22:21:43 GMT)
--------------------------------------------------

mean = средноаритметична стойност
median = медиана
average IELT = променливата 'Средно времетраене на ....'
(average е част от името на променливата, която се анализира, а не някаква статистическа характеристика)

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs (2011-06-03 06:12:49 GMT)
--------------------------------------------------

А може и просто да напишете:
средноаритметична стойност и медиана на Средното Времетраене на ....



--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs (2011-06-03 08:18:09 GMT)
--------------------------------------------------

Да, може да се каже медиана на Средното Времетраене на ....
Може и да се напише: средноаритметична стойност и медиана на изледваното/анализираното Средното Времетраене на ....


--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs (2011-06-03 08:20:30 GMT)
--------------------------------------------------


Най-ясно е, ако се напише: средноаритметична стойност и медиана на анализираното Средно Времетраене на ....

Това е така, защото в превода ви се описва статистически анализ.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day1 hr (2011-06-03 13:55:34 GMT)
--------------------------------------------------

Още една идея: Ако ви притеснява, че четящите няма да разберат какво е медиана, можете да сложите като foot или note end note в бележка на преводача обяснение какво представлява тази статистическа характеристика.
http://bg.wikipedia.org/wiki/Медиана_(статистика)

--------------------------------------------------
Note added at 1 day1 hr (2011-06-03 14:04:29 GMT)
--------------------------------------------------

Последно: ако променливата не се казва 'average IELT' , а само 'IELT', то Емилия Балке е права. Видях в Интернет, че понякога американците използват median average вместо само median.
http://www.gcse.com/maths/median.htm

--------------------------------------------------
Note added at 13 days (2011-06-15 13:46:47 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Благодаря! :)

Nadia Borissova
Belgium
Local time: 21:00
Works in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Благодаря за предложението. Мисля, че сте права, но все пак има ли понятие като "медиана на средното времетраене"?

Login to enter a peer comment (or grade)




Return to KudoZ list


KudoZ™ translation help
The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.



See also: