KudoZ home » English to Bulgarian » Science

Spandex

Bulgarian translation: еластомерна нишка (еластан) / ликра


13:12 Mar 31, 2002
English to Bulgarian translations [PRO]
Science
English term or phrase: Spandex
Spandex
Кавзва ли се спандекс - някаква синтетична тъкан за модни парцалки, вероятно.
slavist
Bulgarian translation:еластомерна нишка (еластан) / ликра
Explanation:
Еластомерна нишка (еластан), употребявана масово в дамските чорапогащи. Spandex като термин се използва най-вече в USA. В България почти на всичко, що е еластомерна нишка, му се вика "ликра", въпреки че "ликра" е запазена марка на Дюпон (онази голяма компания, която се занимава с какво ли не...), които са я изобретили тая еластична нишка (разпъва се до 50 пъти от дължината си в отпуснато състояние, много яко!). Факт е, че българските жени не са много образовани в тая насока и за тях чорапогащите биват "с ликра" или "без ликра". Някои производители също злоупотребяват, като пишат на чорапогащите си, че са "с ликра", а на практика в тях има някакъв доста по евтин еластомер (обикновено италианско производство)... и така...

Та според мен най-добре би било да се преведе "ликра" (с компромис в точността и със сигурност в това, че ще бъде разбран термина правилно, пореади гореописаните причини) или "еластомерна нишка"/"еластан" (без компромис в точността и с евентуална вероятност потребителите на текста да не разберат за какво става дума).

"спандекс" в българския език НЕ се употребява.

----------------------
What is Spandex?

Spandex is the highly elastic fiber that allows hosiery to continuously conform to the body. With Spandex, pantyhose can stretch and snap back into place, avoiding the dreaded "baggy" look. Popular brands of Spandex used in hosiery products today include: Dorlastan®, Glospan/Cleerspan®, Lycra®, and Mactex®.
----------------------
What is Spandex?

A man made filament yarn manufactured by extruding multiple fine filaments bonded together to form a monofilament yarn called SPANDEX. It is comprised of atleast 85% of segment polyurethane.


Technical name
- Polyurathane Elastomeric yarn.
- Chemically a segmented polyurethane.


Generic name
- In US and Canada- "Spandex"
- in Europe - "Elastane"


Some brand names
-Filabell from Israel Spandex
-Lycra from Dupont
-Dorlastan from Bayer etc.
----------------------

Hope this helps!
Selected response from:

Iancho Dimitrov
Bulgaria
Grading comment
Страхотно благодаря. Истината е, че подозирах дорластан, понеже - не сме чак толкова неграмотни ние, българските - съм имала чорапогащи с такова влакно. Еластан днес казат на всичко, еластомерна нишка е много тясно за специалисти, не звучи всекидневно, а текстът е такъв. От друга страна, кажа ли ликра, bsb-2 и други радетели на точния до дословност превод, може да ме обвинят отново:))
Ще видим.
Наистина благодаря, че в този мързелив неделен ден се занимавате с глупавите ми въпроси.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5еластомерна нишка (еластан) / ликраIancho Dimitrov
4СпандексLudwig Chekhovtsov


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Спандекс


Explanation:
Така е на руски, мисля че и на български също

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-31 13:23:52 (GMT)
--------------------------------------------------

Колготки женские: \"Снежана\" (300 ден)


Теплые женские колготки из комплексных материалов в сочетании с шерстяными волокнами, хорошо облегают ногу. Усиленные плоские швы, комфортная вставка в больших размерах, классическая пятка. Состав:
Шерсть / Wool 40%
Эластан / Elasthan 11%
ПАН / Acryl 36%
Полиамид / Polyamide 11%
Спандекс / Spandex 2%

Колготки женские: \"София\" (450 ден)


Теплые женские колготки с шерстью, создающие эффект отдыха за счет перераспределения давления по всей длине ноги. Комфортный пояс, классическая пятка. Состав:
Шерсть / Wool 40%
Эластан / Elasthan 22%
ПАН / Acryl 30%
Полиамид / Polyamide 6%
Спандекс / Spandex 2%

http://pcnf.nm.ru/catalog.htm

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-31 13:50:35 (GMT)
--------------------------------------------------

Ето и на български:

NDI Колекция кат.600
ЗА СПОРТ И СВОБОДНОТО ВРЕМЕ 6003 КОМПЛЕКТИ Материали спандекс, силон ...
http://bulgaria.domino.bg/starazagora/firmi/ndi/kat-600.htm

NDI Колекция кат.1000
ЗА СПОРТ И СВОБОДНОТО ВРЕМЕ
ПАНТАЛОНИ
Mатериали Taktel спандекс ...
http://bulgaria.domino.bg/starazagora/firmi/ndi/kat-1000.htm

Ludwig Chekhovtsov
Native speaker of: Native in RussianRussian, Native in UkrainianUkrainian
PRO pts in pair: 564

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Iancho Dimitrov: You can see my comments below.
25 mins
  -> Не, гледай горе: Еластан 11%(22%), а Спандекс само 2% - много различни материали!

32 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
еластомерна нишка (еластан) / ликра


Explanation:
Еластомерна нишка (еластан), употребявана масово в дамските чорапогащи. Spandex като термин се използва най-вече в USA. В България почти на всичко, що е еластомерна нишка, му се вика "ликра", въпреки че "ликра" е запазена марка на Дюпон (онази голяма компания, която се занимава с какво ли не...), които са я изобретили тая еластична нишка (разпъва се до 50 пъти от дължината си в отпуснато състояние, много яко!). Факт е, че българските жени не са много образовани в тая насока и за тях чорапогащите биват "с ликра" или "без ликра". Някои производители също злоупотребяват, като пишат на чорапогащите си, че са "с ликра", а на практика в тях има някакъв доста по евтин еластомер (обикновено италианско производство)... и така...

Та според мен най-добре би било да се преведе "ликра" (с компромис в точността и със сигурност в това, че ще бъде разбран термина правилно, пореади гореописаните причини) или "еластомерна нишка"/"еластан" (без компромис в точността и с евентуална вероятност потребителите на текста да не разберат за какво става дума).

"спандекс" в българския език НЕ се употребява.

----------------------
What is Spandex?

Spandex is the highly elastic fiber that allows hosiery to continuously conform to the body. With Spandex, pantyhose can stretch and snap back into place, avoiding the dreaded "baggy" look. Popular brands of Spandex used in hosiery products today include: Dorlastan®, Glospan/Cleerspan®, Lycra®, and Mactex®.
----------------------
What is Spandex?

A man made filament yarn manufactured by extruding multiple fine filaments bonded together to form a monofilament yarn called SPANDEX. It is comprised of atleast 85% of segment polyurethane.


Technical name
- Polyurathane Elastomeric yarn.
- Chemically a segmented polyurethane.


Generic name
- In US and Canada- "Spandex"
- in Europe - "Elastane"


Some brand names
-Filabell from Israel Spandex
-Lycra from Dupont
-Dorlastan from Bayer etc.
----------------------

Hope this helps!


Iancho Dimitrov
Bulgaria
PRO pts in pair: 23
Grading comment
Страхотно благодаря. Истината е, че подозирах дорластан, понеже - не сме чак толкова неграмотни ние, българските - съм имала чорапогащи с такова влакно. Еластан днес казат на всичко, еластомерна нишка е много тясно за специалисти, не звучи всекидневно, а текстът е такъв. От друга страна, кажа ли ликра, bsb-2 и други радетели на точния до дословност превод, може да ме обвинят отново:))
Ще видим.
Наистина благодаря, че в този мързелив неделен ден се занимавате с глупавите ми въпроси.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Ludwig Chekhovtsov: В България може би и не, но в Стара Загора да! "Я вам не скажу про всю Одессу, вся Одесса очень велика", както пееше Леонид Утесов в прастарите времена.
14 mins