KudoZ home » English to Bulgarian » Science

dopler velocity and reflectivity

Bulgarian translation: доплерова скорост и отражение


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:doppler velocity and reflectivity
Bulgarian translation:доплерова скорост и отражение

12:08 Jan 10, 2003
English to Bulgarian translations [PRO]
Science / Climat
English term or phrase: dopler velocity and reflectivity
The red areas indicate winds over 130 miles an hour away from the radar, and the blue are winds of 130 miles an hour or more towards the (doppler) radar.

This is the Doppler velocity and reflectivity in the genesis of a small tornado, and on the right you can see a hook echo wrapping up, and in the final couple of frames you actually see an eye forming in the center of the tornado.

лБТФЙОЛБФБ ОБ ЕЛТБОБ ОБ ТБДБТБ ЙЪЗМЕЦДБ ФПЮОП ЛБФП ГЙЛМПО, ЮЙЙФП ДЧЕ РПМПЧЙОЙ УБ ПГЧЕФЕОЙ Ч УЙОШП Й ЮЕЧТЕОП.
Anelia Dobreva
доплерова скорост, отражение
Explanation:
Моля, смени си кодировката да не е KOI8-R.
Reflectivity по принцип е "отражателна способност". Само че тук повече се връзва "отражение".
Разликата между доплерова и обикновена скорост - освен в начина на измерване - е в това, че доплеровата е относителна спрямо радара. Не че и обикновената не е относителна, само че обикновено се измерва спрямо земята. Та доплеровата скорост представлява нормалната съставка на скоростта - или по-просто, тази част от скоростта, която е насочена по правата, съединяваща обекта с радара. Една картинка би го обяснила доста по-лесно, но... Ако обектът се движи по окръжност с център радарът, колкото и бързо да върви спрямо земята, радарът ще отчита скорост нула.
Аз лично бих изхвърлил безжалостно цялата фраза и бих го направил:
"Това е радарното изображение на зараждането на малко торнадо."
hook echo ми е трудно да разбера какво е - най-вероятно отражението от "хобота". От друга страна, окото на торнадото се заражда чак след това, а надали може да има хобот без око. Та това може би е най-добре да се измисли на базата на картината.
Selected response from:

Boyan Brezinsky
Bulgaria
Grading comment
Благодаря за изчерпателния отговор!

А що се отнася до hook echo на картината се вижда завихряне на въздушните маси по спирала, точно както става в циклоните. Когато се формира окото вихърът вече е толкова плътен, че няма спираводно очертание, а по скоро кръгло.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4доплерова скорост и...
Vladimir Shapovalov
3доплерова скорост, отражениеBoyan Brezinsky


  

Answers


35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
доплерова скорост и...


Explanation:
Doppler velocity is a measurement of the particle's vertical speed.

http://www.etl.noaa.gov/programs/2001/epic/mmcr.html

Доплеров ефект е промяната в наблюдаваните дължини на вълните на светлината, която се получава, когато източникът се движи към или обратно спрямо наблюдателя. Ако източникът е неподвижен спрямо наблюдателя, честотата на изследваните дължини на вълните е същата, както излъчената. Ако източникът се отдалечава, до наблюдателя ще достигат по-малко вълнови пикове за секунда (честотата се е понижила) и наблюдаваните дължини на вълните ще се удължат. Обратно, ако източникът се приближава, честотата се увеличава, а дължината на вълната се намалява, т.е., светлинните вълни се "разтягат", ако източника се отдалечава и се "свиват", ако се приближава.
При разтягане на вълната става изместване към червения край на спектъра (червено отместване), а при свиване на вълната става изместване към синия край на спектъра (синьо отместване).


    Reference: http://www.bgastronomy.com/index.asp?ID=154&Cat=5
Vladimir Shapovalov
United States
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian, Native in RussianRussian
PRO pts in pair: 431

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
доплерова скорост, отражение


Explanation:
Моля, смени си кодировката да не е KOI8-R.
Reflectivity по принцип е "отражателна способност". Само че тук повече се връзва "отражение".
Разликата между доплерова и обикновена скорост - освен в начина на измерване - е в това, че доплеровата е относителна спрямо радара. Не че и обикновената не е относителна, само че обикновено се измерва спрямо земята. Та доплеровата скорост представлява нормалната съставка на скоростта - или по-просто, тази част от скоростта, която е насочена по правата, съединяваща обекта с радара. Една картинка би го обяснила доста по-лесно, но... Ако обектът се движи по окръжност с център радарът, колкото и бързо да върви спрямо земята, радарът ще отчита скорост нула.
Аз лично бих изхвърлил безжалостно цялата фраза и бих го направил:
"Това е радарното изображение на зараждането на малко торнадо."
hook echo ми е трудно да разбера какво е - най-вероятно отражението от "хобота". От друга страна, окото на торнадото се заражда чак след това, а надали може да има хобот без око. Та това може би е най-добре да се измисли на базата на картината.

Boyan Brezinsky
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in pair: 644
Grading comment
Благодаря за изчерпателния отговор!

А що се отнася до hook echo на картината се вижда завихряне на въздушните маси по спирала, точно както става в циклоните. Когато се формира окото вихърът вече е толкова плътен, че няма спираводно очертание, а по скоро кръгло.