KudoZ home » English to Bulgarian » Transport / Transportation / Shipping

Cycloped

Bulgarian translation: "Сайклопед"; талига, задвижвана с конска сила


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Cycloped
Bulgarian translation:"Сайклопед"; талига, задвижвана с конска сила
Entered by: natasha stoyanova

19:39 Jul 7, 2008
English to Bulgarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Transport / Transportation / Shipping / История на железниците
English term or phrase: Cycloped
Cycloped е наименованието на локомотива. На руски е преведено като "Колесоног".

Cycloped was an early horse-powered locomotive, built by Thomas Shaw Brandreth
sasho73
"Сайклопед"; талига, задвижвана с конска сила
Explanation:
"Cycloped," a carriage propelled by means of a horse on a treadmill.


--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2008-07-08 08:12:28 GMT)
--------------------------------------------------

1. Първите локомотиви са си имали имена - http://mikes.railhistory.railfan.net/r082.html , затова считам, че трябва максимално да се запази (не да се измисля превод) и да се обясни
Selected response from:

natasha stoyanova
Bulgaria
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1"краковрът"
C_Metschkaroff
4 +2"Сайклопед"; талига, задвижвана с конска силаnatasha stoyanova
5конна дрезина
megi
5конска дрезина "Циклопед"
megi
4 +1талига "Сайклопед", задвижвана с конска силаKirilov
4 +1Циклоног / Краковлак
Pavel Tsvetkov


Discussion entries: 1





  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
cycloped
Циклоног / Краковлак


Explanation:
... ако въобще има смисъл да се превежда. Впрочем, названието е на латински, не на английски.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Shaw_Brandreth

http://en.wikipedia.org/wiki/Treadmill

http://en.wikipedia.org/wiki/Rainhill_Trials

--------------------------------------------------
Note added at 40 mins (2008-07-07 20:19:50 GMT)
--------------------------------------------------

... или Коневлак / Кономотив

Example sentence(s):
  • ycloped was the first to drop out of the competition. Built with "legacy technology", it used a horse walking on a drive belt for power, and was withdrawn after an accident caused the horse to burst through the floor of the engine.
Pavel Tsvetkov
Bulgaria
Works in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 12
Notes to answerer
Asker: Мерси!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Could-you
1 hr
  -> Благодаря!

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
cycloped
"Сайклопед"; талига, задвижвана с конска сила


Explanation:
"Cycloped," a carriage propelled by means of a horse on a treadmill.


--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2008-07-08 08:12:28 GMT)
--------------------------------------------------

1. Първите локомотиви са си имали имена - http://mikes.railhistory.railfan.net/r082.html , затова считам, че трябва максимално да се запази (не да се измисля превод) и да се обясни

natasha stoyanova
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 8
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  teodopa
8 hrs
  -> Thanks!

agree  atche84: без превод
8 hrs
  -> Thanks!

15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
cycloped
талига "Сайклопед", задвижвана с конска сила


Language variant: първообраз на локомотив, задвижван с конска сила

Explanation:
според снимки в Интернет


    Reference: http://images.google.bg/images?hl=bg&q=Cycloped&btnG=%D0%A2%...
Kirilov
Bulgaria
Specializes in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Dida Stadler
8 hrs

15 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
cycloped
"краковрът"


Language variant: "коньокраковрът"

Explanation:
Тъй като игрословицата е мн приятна и даже занимателна, си позволявам това "новоименование" (по А. Балан). Може и да се хареса някому!
"Устройството (invention)" преобразува въртеливо движение в постъпателно чрез конска тяга (задвижване) - за да се придвижва напред товар, вагон и т.н.). Може даже "коньокраковрът" !!!! за по-голяма яснота (по Ал. Балан).

Но най-добре е да си остане непреведен, т.е. циклопед. [Техничарите ще знаят за що за устройство иде реч - от зората на локомотивната ера! ;-о ]

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs (2008-07-08 11:09:36 GMT)
--------------------------------------------------

Латинското название издава "конструкцията на изобретението" - цикъл + педал. Движението се създава посредством натискане на "педали" - конят (т.н. конска тяга) с краката си с задвижва "колело-образно устройство" , и което въртеливо движение се преобразува в постъпателно. "Локомотивът" влачи/тегли вагоните (влак, train, трен). И екологично, и развлекателно, и интересно, и...и... и!


    Reference: http://liternet.bg/publish2/egeorgieva/balan.htm
C_Metschkaroff
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  PMPT: Аз съм за Циклопед... но краковрътът нямаше как да не ми хареса :)
2 hrs
  -> И аз съм за "циклопед"!!! Ама и радост трябва да има - макар и от време на време! Защо няма такова предложение?!

neutral  megi: Наистина и на мен ми лепна на характера, толкова е балановско.
3 hrs
  -> И аз съм за "циклопед"!!! Ама и радост трябва да има - макар и от време на време! Защо няма такова предложение?!

17 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
cycloped
конна дрезина


Explanation:
Не че съм любител на позоваването на руски източници, но понякога помага.... Така е назована тази машина в един руски сайт" конная дрезина "Циклопед". Много близко е до "Сайклопед", но тази почти буквална транслитерация от английски на български навлезе едва в последните години, затова смятам, че "Циклопед" е много по-близко до духа на онова време.


    Reference: http://vivovoco.rsl.ru/VV/BOOKS/STEPHENSON/CHAPTER_07/CHAPTE...
megi
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

18 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
cycloped
конска дрезина "Циклопед"


Explanation:
малко съм си преплела пръстите, затова давам коригирано предложение


    Reference: http://vivovoco.rsl.ru/VV/BOOKS/STEPHENSON/CHAPTER_07/CHAPTE...
megi
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian