KudoZ home » English to Bulgarian » Transport / Transportation / Shipping

hub and spoke

Bulgarian translation: звездообразна мрежа


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:hub and spoke
Bulgarian translation:звездообразна мрежа

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
08:54 Feb 23, 2009
English to Bulgarian translations [PRO]
Transport / Transportation / Shipping
Additional field(s): Aerospace / Aviation / Space, Tourism & Travel
English term or phrase: hub and spoke
Definition from Smartertravel:
A hub and spoke system is one in which an airline designates one or several cities as hubs from which most or all of its flights originate/terminate. Passengers flying from one non-hub city to another usually have to connect through a hub, while passengers living in a hub city have a wealth of nonstop destinations to choose from.

Example sentence(s):
  • The bad news for travellers is that the hub and spoke system tends to eliminate a lot of non-stop flights. everything2.com
  • For years the only formula for profits was the hub and spoke system. By pulling in passengers from smaller cities, like Jacksonville, Florida, and Charleston, South Carolina, to one big hub, like Atlanta, an airline could capture traffic for the lucrative long-distance flights across oceans and continents. Cable News Network
  • Many airlines supplement their hub and spoke model with codeshares, partner flights, or a small commuter airline. wiseGEEK
Glossary-building KudoZ




This question was created by:
Enrique
Enrique
Argentina


This question is closed

звездообразна мрежа
Definition:
Звездообразна мрежа – има един централен възел (летище), към което са свързани отделните станции (летища).
Selected response from:

Viviana_bg
Bulgaria
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
4 +2звездообразна мрежа
Viviana_bg
5авиационна хъб системаxxxpalilula
4радиално-концентрична схема с хъбове
Sylvio Peshev


  

Translations offered


57 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
звездообразна мрежа


Definition from own experience or research:
Звездообразна мрежа – има един централен възел (летище), към което са свързани отделните станции (летища).

Example sentence(s):
  • В „портално” летище (hub airport) се събира „банка” полети, пътниците им се преразпределят между чакащите самолети и нова „банка” полети отпътува, за максимизиране нальота и точността; - Уикипедия  
Viviana_bg
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 4

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Kirilov: agree
3 days11 hrs
  -> Thanks :)

Yes  Tsveta
3 days21 hrs
  -> Thanks :)

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
радиално-концентрична схема с хъбове


Definition from own experience or research:
Радиално-концентрична схема с хъбове е такава транспортна схема, в която авиокомпанията определя един или няколко града като свои хъбове, където излитат и кацат повечето или всички нейни полети. Пътниците пътуващи от едно летище, което не е хъб до друго такова, трябва да направят прекачване на някое летище-хъб, докато тези пътуващи от летище хъб имат много възможности за дестинации без прекачване.

Example sentence(s):
  • Лошата новина за пътуващите е, че радиално-концентричната схема с хъбове обикновено елиминира голям брой директни полети. - everything2.com  
Sylvio Peshev
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

3 days20 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
авиационна хъб система


Definition from wikipedia.org:
Терминът hub and spoke се използва в няколко области - общото при всички случаи е, че връзката между две крайни точки се осъществява не директно, а посредством централа, наречена hub - център, възел, средище.
Тази система e важна за всички видове транспорт:

морски
въздушен
железопътен
сухопътен

Под хъб в транспорта се разбира радиално (звездообразно) разположение на транспортните пътища, които излизат от/респективно се вливат в един център, следвайки всички небесни посоки, така че да могат да обслужват (покрият) цялата територия.

Въпросът тука е касаещ авиационен хъб (намерих и цитирах случаи, когато се използва понятито транспортен хъб, но и в трите примера става въпрос за авиационни системи.)
Hub and spoke на английски - елементи на велосипедното колело, hub e главината, spoke е спицата, това съвсем добре онагледява системата - централното летище е 'главината', към което се отправят самолетите с пътниците, а 'спиците' са по-малките летища към които са насочени полетите т.е. пътникопотоците от главното летище.
В основни линии авиационната хъб система е най-ефикасната за предлагане на чести полети по голям брой маршрути, но се оскъпява поради това, че всички полети трябва да бъдат концентрирани в няколко кратки периода всеки ден. Това става за сметка на големите авиокомпании, които трябва да попълват с туристически тип пътници, обикновено несклонни да плащат висока цена на билет.

Авиацинната хъб система става норма за повечето големи авиокомпании след дерегулирането им (в САЩ) през 1978; дотогава авиокомпаниите бяха длъжни да извършват директни полети между две точки, където не се използваше пълно капацитета на самолетите (малки пътникопотоци за тези региони или аеропортове), често самолетите пътуваха при 50% продадени места, резултатът - авиокомпаниите губеха пари.

Example sentence(s):
  • Още няколко добре обмислени хода и без особени средства и шумни празненства днес България ще се превърне в мечтан европейски оазис на спокойствието, добрите цени, селския туризъм, голям авиационен хъб (летище София най-сетне трябва да стане регионален център). - Константин Вълков  
  • Време е политиците да се замислят, че София не трябва да е периферно летище, а да стане голям транспортен хъб - летище, което работи денонощно и на него кацат много трансферни пътници - Димитър Павлов пред sta  
  • Идеята беше това да е транспортен хъб, но Пловдив може и да ни изпревари. - member изказващ мнение н  
xxxpalilula
United States
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian, Native in EnglishEnglish




The glossary compiled from Glossary-building KudoZ is made available openly under the Creative Commons "By" license (v3.0). By submitting this form, you agree to make your contribution available to others under the terms of that license.
Creative Commons License