KudoZ home » English to Catalan » History

Satyrion

Catalan translation: una nimfa filla de Minos rei de Creta


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Satyrion
Catalan translation:una nimfa filla de Minos rei de Creta
Entered by: surfzone

13:11 Sep 21, 2007
English to Catalan translations [PRO]
Art/Literary - History / Greek mithology
English term or phrase: Satyrion
According to the legend, the origin of Taranto is linked to the figure of Taras who was, according to Greek mythology, the son of Poseidon and of the nymph Satyrion.

M'estic tornant boig per saber el nom d'aquesta nimfa en català... alguna idea?

surfzone
surfzone
fill d'una nimfa
Explanation:
Des que vas enviar la pregunta que no paro de donar voltes a aquest nom i encara no he trobat res prou consistent com a equivalència catalana.
En anglès sí que hi ha moltíssima informació, fins i tot he vist monedes amb la cara de la nimfa... però en català...

Primer vaig pensar en Satíria, com ha dit la Maria, més que res per proximitat en l'escriptura dels dos mots. Però no he vaig trobar cap cosa que justifiqués la meva opinió. Després també vaig buscar Satyrion i Satirion i tot i que hi ha rextos en italià que mantenen Satyrion, en català no he sabut veure res de res. Satirión existeix en castellà però és el nom d'un verí/planta, i pertant no crec que sigui gaire vàlid.

També se'm va ocórrer pensar quin podria ser el nom equivalent en mitologia romana de Satyrion, i vaig descobrir que el mot satyrion tmb s'ha fet servir per parlar d'orquídies. De fet es veu que les satyrion en són un tipos en concret. Tot i això, no gosaria gens traduir Satyrion per Orquídia... no he vist res que indiqui que en el context de la mitologia siguin equivalents.
http://books.google.com/books?id=2ndDtX-RjYkC&pg=PA2392&lpg=...
"Satyria", en català, l'he trobat com a nom de planta, però sense cap definició.
http://ca.wikipedia.org/wiki/Ericaceae

Al final, o com a mínim ara per ara, l'única opció que trobo "segura" és parafrasejar el text original:
"...fill de Posidó i d'una nimfa filla de Minos rei de Creta"
Si no trobés el nom correcte especificaria la procedència de la nimfa, crec que és la millor manera de donar-li "caràcter". De moment no se m'acut res més, però si se m'encén la llumeta ja afegiré el què.


Info sobre Stayrion/Satyria en anglès: http://books.google.com/books?id=ATUZ1H3kkRwC&pg=PA412&lpg=P...


--------------------------------------------------
Note added at 5 days (2007-09-26 15:50:31 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Gràcies surfzone. Que vagi bé la feina!
Selected response from:

Aida GarciaPons
United States
Grading comment
Gràcies a tots per l'ajuda, al final he hagut d'explicar-ho!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3ver abajo p.f.liz askew
1fill d'una nimfa
Aida GarciaPons
1Satíria
Maria Rosich Andreu


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
satyrion
Satíria


Explanation:
En italià és Satyria, o sigui que potser és Satíria...

Hi ha un diccionari llatí-català de noms propis, (Joan Albe et al), potser el pots trobar en alguna biblioteca i solucionar el dubte.

Maria Rosich Andreu
Spain
Specializes in field
Native speaker of: Native in CatalanCatalan, Native in SpanishSpanish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Anna Martinez: El diccionari de Joan Alberich està a uns quants llocs, mira't el CCUC :) Tenint en compte que es una "divinitat" grega igual no surt, però per provar... Per si us és útil, sembla que la tal Satyrion era filla de Minos.
1 hr
  -> sí, tens raó, se m'ha tallat el nom copiant la referència... i la meva resposta ja té només un trist "1" de confiança...

50 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
satyrion
ver abajo p.f.


Explanation:
Hola

He mirado mucho en Internet pero no encuentro nada concreto en Catalán.

De todas maneras te envío las referencias que tengo:

Fondos Digitalizados de la Universidad de Sevilla - Grabados
- [ Translate this page ]
Satyrion o Cynosorchis (Satirión) [ Herbarum viuae eicones ad naturae imitationem... / 104 ]. Estructura. Ir a Grabado. Registro Completo ...
fondosdigitales.us.es/books/plates/plate_view?oid_plate=23308 - 31k - Cached - Similar pages
[PDF]
oat6cov:
File Format: PDF/Adobe Acrobat - View as HTML
Les noms de plantes dans la Rome antique. París, 1985, sv satyrion. ... cem vim habet satyrion. duo eius genera: una longioribus foliis quam oleae, caule ...
www.raco.cat/index.php/Faventia/article/viewPDFInterstitial... - Similar pages

Associazione Turistico Culturale Un mare d'amare
- [ Translate this page ]
La Leggenda ci tramanda che TARAS, figlio del dio del mare Nettuno e della ninfa ... in seguito poco distante da li fondò SATYRION (dedicata a sua madre). ...
www.unmaredamare.it/taranto.htm - 146k - Cached - Similar pages

Taras - Wikipedia, the free encyclopedia
Taras, according to Greek mythology, the son of Poseidon and of the nymph Satyrion. Taras, an Eastern European name, used particularly in Ukraine. ...
en.wikipedia.org/wiki/Taras - 14k - Cached - Similar pages
[ More results from en.wikipedia.org ]

http://64.233.183.104/search?q=cache:_pJKFn4RfkYJ:users.ipfw...

Latin = Satyrionis?


liz askew
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

2 days13 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
satyrion
fill d'una nimfa


Explanation:
Des que vas enviar la pregunta que no paro de donar voltes a aquest nom i encara no he trobat res prou consistent com a equivalència catalana.
En anglès sí que hi ha moltíssima informació, fins i tot he vist monedes amb la cara de la nimfa... però en català...

Primer vaig pensar en Satíria, com ha dit la Maria, més que res per proximitat en l'escriptura dels dos mots. Però no he vaig trobar cap cosa que justifiqués la meva opinió. Després també vaig buscar Satyrion i Satirion i tot i que hi ha rextos en italià que mantenen Satyrion, en català no he sabut veure res de res. Satirión existeix en castellà però és el nom d'un verí/planta, i pertant no crec que sigui gaire vàlid.

També se'm va ocórrer pensar quin podria ser el nom equivalent en mitologia romana de Satyrion, i vaig descobrir que el mot satyrion tmb s'ha fet servir per parlar d'orquídies. De fet es veu que les satyrion en són un tipos en concret. Tot i això, no gosaria gens traduir Satyrion per Orquídia... no he vist res que indiqui que en el context de la mitologia siguin equivalents.
http://books.google.com/books?id=2ndDtX-RjYkC&pg=PA2392&lpg=...
"Satyria", en català, l'he trobat com a nom de planta, però sense cap definició.
http://ca.wikipedia.org/wiki/Ericaceae

Al final, o com a mínim ara per ara, l'única opció que trobo "segura" és parafrasejar el text original:
"...fill de Posidó i d'una nimfa filla de Minos rei de Creta"
Si no trobés el nom correcte especificaria la procedència de la nimfa, crec que és la millor manera de donar-li "caràcter". De moment no se m'acut res més, però si se m'encén la llumeta ja afegiré el què.


Info sobre Stayrion/Satyria en anglès: http://books.google.com/books?id=ATUZ1H3kkRwC&pg=PA412&lpg=P...


--------------------------------------------------
Note added at 5 days (2007-09-26 15:50:31 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Gràcies surfzone. Que vagi bé la feina!

Aida GarciaPons
United States
Works in field
Native speaker of: Native in CatalanCatalan, Native in SpanishSpanish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Gràcies a tots per l'ajuda, al final he hagut d'explicar-ho!
Notes to answerer
Asker: Gràcies a tots pels suggeriments.