KudoZ home » English to Czech » Chemistry; Chem Sci/Eng

dilatant

Czech translation: dilatantní kapalina


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:dilatant
Czech translation:dilatantní kapalina
Entered by: Jaroslav Tomiczek

08:21 Mar 29, 2004
English to Czech translations [PRO]
Tech/Engineering - Chemistry; Chem Sci/Eng / paint manufacture
English term or phrase: dilatant
A Dilatant is a non-Newtonian fluid for which viscosity increases as the shear rate increases. The process is termed shear-thickening.

Snad nejake zahustovadlo?
Jaroslav Tomiczek
dilatantní kapalina
Explanation:
Dilatantní kapalina je jedním z typů vazkých nenewtonovských kapalin (další jsou plastické a pseudoplastické), u nichž není lineární závislost mezi smykovým napětím a rychlostí smykové deformace (shear rate - deformační rychlost).

shear-thickening znamená zvýšení viskozity při změně deformační rychlosti (nebo změně smykového napětí)
Selected response from:

fcimmer
Czech Republic
Grading comment
Dekuji vsem za navrhy.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5ztekucovadlo
peter zalupsky
4dilatantní kapalina
fcimmer
4rozpinac, roztahovacMaria Chmelarova
4dilatantTomas750


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
dilatant


Explanation:
Dilatant je ne-newtonovská kapalina u které vizkozita vzrůstá s gradientem rychlosti. Tento proces je nazýván "shear-thickening".


    Reference: http://www.humusoft.cz/femlab/femlab23.htm
Tomas750
Native speaker of: Native in CzechCzech
PRO pts in category: 4

7 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
ztekucovadlo


Explanation:
terminus technicus u barvářů

peter zalupsky
Slovakia
Specializes in field
Native speaker of: Native in SlovakSlovak, Native in CzechCzech
PRO pts in category: 12

15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rozpinac, roztahovac


Explanation:
citajuc definiciu mam obavu ci sa slovo dilatant da jednoducho prelozit do cestiny.
dilatant(n.) substance causing expansion; a substance that causes another to expand.
dilatacia=zvacsenie,rozsirenie objemu v dosledku...........
Este jedna poznamka; ztekucovac sa do angl. prelozi ako liquefying agent.
Dalej pozri definiciu dilatant a shear-thickening


    Reference: http://encarta.msn.com
Maria Chmelarova
Works in field
Native speaker of: Slovak

21 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
dilatantní kapalina


Explanation:
Dilatantní kapalina je jedním z typů vazkých nenewtonovských kapalin (další jsou plastické a pseudoplastické), u nichž není lineární závislost mezi smykovým napětím a rychlostí smykové deformace (shear rate - deformační rychlost).

shear-thickening znamená zvýšení viskozity při změně deformační rychlosti (nebo změně smykového napětí)


    Reference: http://khzs.fme.vutbr.cz/~vvhal/SKRIPTA/SK9/Sk9.html
    Reference: http://innfm.swan.ac.uk/innfm_updated/content/about/glossary...
fcimmer
Czech Republic
Native speaker of: Native in CzechCzech
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dekuji vsem za navrhy.