KudoZ home » English to Czech » Law (general)

Indentured labor

Czech translation: otrocká práce nebo práce spojená s nevýhodnými podmínkami pro zaměstnance


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Indentured labor
Czech translation:otrocká práce nebo práce spojená s nevýhodnými podmínkami pro zaměstnance
Entered by: Radovan Pletka

05:08 Mar 7, 2008
English to Czech translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: Indentured labor
Suppliers shall not practice the use of forced or indentured labor.
===Wiki:
An indentured servant is a laborer under contract of the employer for some period of time, usually four to seven years, in exchange for such things as ship's passage, food, land and accommodations.

A major problem with the system of indentured servitude was that in many cases, an indentured servant would become indebted to their employer, who would forgive the debt in exchange for an extension to the period of their indenture, which could thereby continue indefinitely. In other cases, indentured servants were subject to violence at the hands of their employers in the homes or fields in which they worked.
Radovan Pletka
otrocká práce nebo práce spojená s nevýhodnými podmínkami pro zaměstnance
Explanation:
I v českých textech se používá výraz "indentured". Jde o to, že termínem zahraniční pracovník (se smlouvou) nepostihnete to, že problém je spojený s nevýhodnými podmínkami, kvůli kterým se zaměstnanec zadluží vůči zaměstnavateli (ubytování, strava, ...) a je nucen prodloužit smlouvu a dále pro zaměstnavatele pracovat.
Selected response from:

Vaclav Balacek
Czech Republic
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3otrocká práce nebo práce spojená s nevýhodnými podmínkami pro zaměstnance
Vaclav Balacek
5zahraniční dělníci (vázaní smlouvou se zaměstnavatelem)petr jaeger
4sezónní dělníci
Jana Součková
4nevolnictví
Pavel Blann
3nucené práce nebo práce feudálního typu
Lenka Mandryszová
3zahraniční dělníci pracující za nevýhodných podmínek (nebo pracující pod nátlakem)
Kateřina Suchánková


Discussion entries: 4





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
indentured labor
zahraniční dělníci (vázaní smlouvou se zaměstnavatelem)


Explanation:
ze slovniku

petr jaeger
Native speaker of: Native in CzechCzech

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
indentured labor
otrocká práce nebo práce spojená s nevýhodnými podmínkami pro zaměstnance


Explanation:
I v českých textech se používá výraz "indentured". Jde o to, že termínem zahraniční pracovník (se smlouvou) nepostihnete to, že problém je spojený s nevýhodnými podmínkami, kvůli kterým se zaměstnanec zadluží vůči zaměstnavateli (ubytování, strava, ...) a je nucen prodloužit smlouvu a dále pro zaměstnavatele pracovat.

Vaclav Balacek
Czech Republic
Specializes in field
Native speaker of: Czech
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Martin Janda: souhlasím - právě kvůli tomu zdůvodnění
6 mins

agree  seraalice: myslím, že je to dostatečně výstižné
27 mins

neutral  Lenka Mandryszová: Už to vidím
42 mins
  -> pardon - překládal jsem celý výraz "forced or indentured labor", proto otrocká

agree  Zuzka Benesova
1 hr

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
indentured labor
nucené práce nebo práce feudálního typu


Explanation:
Ideální varianty se asi nenajdou, po poradě s kolegyní z muzea, která se zabývá závazkovými vztahy, navrhuji toto řešení jako jednu z variant.

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2008-03-07 08:22:36 GMT)
--------------------------------------------------

Také překládám včetně "forced"

Lenka Mandryszová
Czech Republic
Specializes in field
Native speaker of: Native in CzechCzech
PRO pts in category: 61

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
indentured labor
sezónní dělníci


Explanation:
identured labor = sezónní dělníci (podle slovníku)

Jana Součková
Specializes in field
Native speaker of: Native in CzechCzech

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
indentured labor
zahraniční dělníci pracující za nevýhodných podmínek (nebo pracující pod nátlakem)


Explanation:
nebo "pracující na základě smluv uzavřených pod nátlakem"

je to trochu dlouhé, ale myslím si, že jednoduchý český termín pro daný výraz neexistuje

vycházím z toho, že smlouva se nemá uzavírat za nevýhodných podmínek pro kteroukoli ze smluvních stran, přičemž tzv. "indenture contract" určitě nevýhodná pro zaměstnance je. jelikož pak (po předcházejícím zadlužení se) musí prodloužit smlouvu, i když by ji třeba za běžných podmínek neprodloužili.

Kateřina Suchánková
Czech Republic
Specializes in field
Native speaker of: Native in CzechCzech
PRO pts in category: 4

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
indentured labor
nevolnictví


Explanation:
další možnost. ve většině zemí už bylo dávno zrušeno, přesto se ještě na některých místech v různých formách vyskytuje.



    Reference: http://cs.wikipedia.org/wiki/Nevolnictv%C3%AD
Pavel Blann
Czech Republic
Native speaker of: Native in CzechCzech
PRO pts in category: 88