KudoZ home » English to Danish » Aerospace / Aviation / Space

carbon and water vapour exhaust

Danish translation: carbondioxid og vanddamp i udstødningen/forbrændingsprodukterne


14:22 Jul 3, 2007
English to Danish translations [PRO]
Tech/Engineering - Aerospace / Aviation / Space / aircraft+chemistry
English term or phrase: carbon and water vapour exhaust
Er det spildedamp, bestående af sod og vand (underforstået: fra motoren på flyet)?
Det drejer sig om kemiske kondensstriber på fly.
Marianne Sorensen
Denmark
Danish translation:carbondioxid og vanddamp i udstødningen/forbrændingsprodukterne
Explanation:
Korrekt kemi bruger 'carbondioxid', aviser bruger 'kuldioxid' eller det gamle 'kultveilte'.
Selected response from:

NetLynx
Grading comment
Mange tak! Jeg valgte dette svar, fordi disse udledninger netop blev stillet over for potentielt giftige kemiske kondensstriber. Ud fra sammenhængen må det her altså være noget ugiftigt. Sammenhængen er meget populærvidenskabelig og usammenhængende, og derfor må jeg gætte mig frem, men det her lyder rigtigt.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4carbondioxid og vanddamp i udstødningen/forbrændingsprodukterneNetLynx
3 -1udledning af kulilte og vanddampMorten Rindsig


Discussion entries: 2





  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
udledning af kulilte og vanddamp


Explanation:
Jeg tror du har ret. Citat fra link:
"The most common products in the engine exhaust due to combustion of hydrocarbon fuel in air includes: carbon dioxide (CO2), carbon monoxide (CO), nitrogen oxides (NOx),
unburned hydrocarbons, sulfur gases (sulfur is an impurity in the fuel), water vapor, and soot or small
particles."


    Reference: http://www.colorado.edu/MCEN/flowvis/galleries/2004/assignme...
Morten Rindsig
Denmark
Native speaker of: Native in DanishDanish
Notes to answerer
Asker: tak!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  NetLynx: Kultilte [= carbonmonoxid] er forhåbentlig en meget lille del, især fra fly, men også fra biler, hvor katalysatoren sørger for at omdanne det til carbondioxid, der er ugiftigt.
6 hrs

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
carbondioxid og vanddamp i udstødningen/forbrændingsprodukterne


Explanation:
Korrekt kemi bruger 'carbondioxid', aviser bruger 'kuldioxid' eller det gamle 'kultveilte'.

NetLynx
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Mange tak! Jeg valgte dette svar, fordi disse udledninger netop blev stillet over for potentielt giftige kemiske kondensstriber. Ud fra sammenhængen må det her altså være noget ugiftigt. Sammenhængen er meget populærvidenskabelig og usammenhængende, og derfor må jeg gætte mig frem, men det her lyder rigtigt.