KudoZ home » English to Danish » Archaeology

Mace head

Danish translation: køllehoved


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Mace head
Danish translation:køllehoved
Entered by: Tina sejbjerg

16:40 Feb 3, 2009
English to Danish translations [PRO]
Art/Literary - Archaeology / Egyptian art
English term or phrase: Mace head
Predynastic art
Votive mace head of King Narmer
c. 3000 BCE
Limestone
Ashmolean Museum, Oxford
Tina sejbjerg
Netherlands
køllehoved
Explanation:
Termen "køllehoved" er fundet på baggrund af bl.a. billedsøgninger af både Narmers og Skorpion-kongens køllehoveder (Narmer's mace head / Scorpion's mace head). Eksempler på Narmer-billeder nedenfor.

Så vidt jeg kunne læse mig frem til, er der ingen, der med sikkerhed ved, hvad et "mace head" blev brugt til - altså hvad dens funktion var.

Måske kaldes det et køllehoved på dansk, fordi det til dels minder om de køllehoveder fra stenalderen, som er blevet fundet på dansk jord?

Spændende emne.
Selected response from:

Anne Kjaer Iversen
Denmark
Grading comment
Tak for hjælpen
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3køllehoved
Anne Kjaer Iversen
3scepterhoved
Christine Andersen


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
mace head
scepterhoved


Explanation:
scepterhoved

-- er hvad jeg får ud af at slå op mace i Concise Oxford og Gyldendals Røde.

mace
· n.
1 historical
a heavy club with a metal head and spikes.
2 a staff of office, especially that which lies on the table in the House of Commons when the Speaker is in the chair.
– ORIGIN ME: from OFr. masse ‘large hammer’.


mace no.
embedsstav
scepter

(hist.)
stridskølle
(vægters)
morgenstjerne

http://ordbog.gyldendal.dk/sitecore/content/Ordbog/Home/Opsl...

Det drejer sig om en konge, og derfor ville jeg vælge scepterhoved



--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-02-03 17:47:51 GMT)
--------------------------------------------------

Ja, det er en spændende sag:

http://www.yare.org/museums/ashmolean/scorpion macehead.htm

Christine Andersen
Denmark
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
mace head
køllehoved


Explanation:
Termen "køllehoved" er fundet på baggrund af bl.a. billedsøgninger af både Narmers og Skorpion-kongens køllehoveder (Narmer's mace head / Scorpion's mace head). Eksempler på Narmer-billeder nedenfor.

Så vidt jeg kunne læse mig frem til, er der ingen, der med sikkerhed ved, hvad et "mace head" blev brugt til - altså hvad dens funktion var.

Måske kaldes det et køllehoved på dansk, fordi det til dels minder om de køllehoveder fra stenalderen, som er blevet fundet på dansk jord?

Spændende emne.


    Reference: http://www.geocities.com/TimesSquare/Alley/4482/NarmerMacehe...
    Reference: http://www.egyptolog.dk/00-02%20Dynasti%20Biografier/00%20Dy...
Anne Kjaer Iversen
Denmark
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tak for hjælpen