KudoZ home » English to Danish » Chemistry; Chem Sci/Eng

Ring @ Ball test

Danish translation: kugle og ring (metoden)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Ring @ Ball test
Danish translation:kugle og ring (metoden)
Entered by: Anne Kjaer Iversen

15:10 Jan 30, 2009
English to Danish translations [PRO]
Tech/Engineering - Chemistry; Chem Sci/Eng
English term or phrase: Ring @ Ball test
It is a method to measure the softening point of biyumen (asphalt related)
TineW
United Kingdom
kugle og ring (metoden)
Explanation:
Ja, det hedder det faktisk. Jeg måtte også tage mig lidt til hovedet. Jeg vil dog ikke anbefale at det skrives med stort "K" og "R" som i eksemplet nedenfor.

Eng. def.

(chemical engineering) A test for determining the melting point of asphalt, waxes, and paraffins in which a small ring is fitted with a test sample upon which a small ball is then placed; the melting point is that temperature at which the sample softens sufficiently to allow the ball to fall through the ring. Also known as ball and ring method.


Dansk def.

Prøvningsmetoder
Smeltepunkt Kugle og Ring (DIN 52.011).
Bitumen har ikke noget præcist smeltepunkt, men bliver gradvis
blødere ved opvarmning. Smeltepunkt eller blødhedspunkt angives
efter Kugle og Ring metoden. En ring med diameter 20 mm fyldes
med bitumen og anbringes efter køling i et væskebad. Oven på den
bitumenfyldte ring anbringes en stålkugle med en vægt på 3,50 g,
og væskebadet opvarmes med 5 °C pr. min. Kuglen vil efterhånden
synke ned gennem bitumenlaget i ringen, og når kuglen har nået en
given dybde under ringen, aflæses væsketemperaturen, som da er
bitumenens smeltepunkt Kugle og Ring.

Selected response from:

Anne Kjaer Iversen
Denmark
Grading comment
Tak for hjælpen begge to. Det var jo dejligt at I er enige, så er det ikke så svært at give point :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1kugle og ring (metoden)
Anne Kjaer Iversen
1Ring og Ball laboratorieafprøvning af asfalt/termoplastisk klæbestof, klæbemasse
andres-larsen


  

Answers


40 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
ring @ ball test
kugle og ring (metoden)


Explanation:
Ja, det hedder det faktisk. Jeg måtte også tage mig lidt til hovedet. Jeg vil dog ikke anbefale at det skrives med stort "K" og "R" som i eksemplet nedenfor.

Eng. def.

(chemical engineering) A test for determining the melting point of asphalt, waxes, and paraffins in which a small ring is fitted with a test sample upon which a small ball is then placed; the melting point is that temperature at which the sample softens sufficiently to allow the ball to fall through the ring. Also known as ball and ring method.


Dansk def.

Prøvningsmetoder
Smeltepunkt Kugle og Ring (DIN 52.011).
Bitumen har ikke noget præcist smeltepunkt, men bliver gradvis
blødere ved opvarmning. Smeltepunkt eller blødhedspunkt angives
efter Kugle og Ring metoden. En ring med diameter 20 mm fyldes
med bitumen og anbringes efter køling i et væskebad. Oven på den
bitumenfyldte ring anbringes en stålkugle med en vægt på 3,50 g,
og væskebadet opvarmes med 5 °C pr. min. Kuglen vil efterhånden
synke ned gennem bitumenlaget i ringen, og når kuglen har nået en
given dybde under ringen, aflæses væsketemperaturen, som da er
bitumenens smeltepunkt Kugle og Ring.




    Reference: http://www.answers.com/topic/ring-and-ball-test
    Reference: http://www.icopal.dk/upload/icopaldk/productlibary/bitumenme...
Anne Kjaer Iversen
Denmark
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tak for hjælpen begge to. Det var jo dejligt at I er enige, så er det ikke så svært at give point :-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  andres-larsen: Det er rigtigt nok
7 mins

43 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
ring @ ball test
Ring og Ball laboratorieafprøvning af asfalt/termoplastisk klæbestof, klæbemasse


Explanation:
source:

[PDF] Org Doc # Title DANSK DK16474 - : PDF/Adobe Acrobat
ENV 1613:1994 - Messages for Exchange of Laboratory Information ...... Asfalt-shingles Bitumen shingles with mineral and/or synthetic ...... og lastforskydning for forskydningsankre og bindere (parvis afproevning til ...... Determination of the softening point of thermoplastic adhesives (ring and ball) ...
www.library.itu.edu.tr/e/02/DANSK.pdf -

--------------------------------------------------
Note added at 46 mins (2009-01-30 15:57:09 GMT)
--------------------------------------------------

I defer to Anne Kjaer Iversen:

[PDF] BITUMEN STABILIZER - : PDF/Adobe Acrobat - HTML
Her er vist et eksempel på opnåede resultater ved modificering af 40/60 og 70/100 med PBS. Bindemiddel. 40/60. 40/60+. 70/100 70/100+. ***Kugle og Ring*** (°C) ...
www.site-test.dk/asfalt/ncc/asfalt/PDF/PBS_bitumen.pdf -

andres-larsen
Venezuela
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 6