ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Danish » Electronics / Elect Eng

output root mean square current

Danish translation: RMS-udgangsstrøm

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:output root mean square current
Danish translation:RMS-udgangsstrøm
Entered by: Randi Stenstrop

18:40 Apr 18, 2012
English to Danish translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng
English term or phrase: output root mean square current
Output (RMSA) means the maximum output root mean square current for each channel.
Randi Stenstrop
RMS-udgangsstrøm
Explanation:
RMS er ganske vist en forkortelse for "Root Means Square". Men, RMS forstås af alle danske fagfolk.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2012-04-18 21:24:51 GMT)
--------------------------------------------------

Se iøvrigt en rigtig god forklaring:
http://da.wikipedia.org/wiki/Vekselspænding_(3-faset)
Selected response from:

Jørgen Ellekjær
Denmark
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2RMS-udgangsstrøm
Jørgen Ellekjær
4 +1effektiv udgangsstrømstyrke
Sven Petersson
1 -2maksimal geometrisk middelværdibaseret udgangsstrøm / kvadratrodsbaseret gennemsnitlig udgangsstrøm
andres-larsen
Summary of reference entries provided
geometriske middelværdi / kvadratrodsbaserede gennemsnit
andres-larsen

Discussion entries: 11





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
effektiv udgangsstrømstyrke


Explanation:

:o)


    Reference: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:...
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 64

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jørgen Ellekjær: Ja, eller bare effektiv udgangsstrøm. Se diskussion
1 hr
  -> Thank you very much!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
RMS-udgangsstrøm


Explanation:
RMS er ganske vist en forkortelse for "Root Means Square". Men, RMS forstås af alle danske fagfolk.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2012-04-18 21:24:51 GMT)
--------------------------------------------------

Se iøvrigt en rigtig god forklaring:
http://da.wikipedia.org/wiki/Vekselspænding_(3-faset)

Jørgen Ellekjær
Denmark
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 36

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  NetLynx: Enig.
1 hr

agree  Leif Henriksen
14 hrs

neutral  Sven Petersson: I do follow your reasoning, as expressed under "Danske fagtermer" above, but if you insist on using popular Danglish then you should not write "RMS-udgangsstrøm", but "RMS udgangsstrøm".
1 day11 hrs
  -> Se diskussion

48 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): -2
maksimal geometrisk middelværdibaseret udgangsstrøm / kvadratrodsbaseret gennemsnitlig udgangsstrøm


Explanation:
(maksimal) geometrisk middelværdibaseret udgangsstrøm
/ kvadratrodsbaseret gennemsnitlig udgangsstrøm

RMS - root mean square = geometriske middelværdi / kvadratrodsbaserede gennemsnit

kilder:

PM beskyttelsesrelæer - Electronic Supply DK
www.electronic-supply.dk/.../view.html?id=2292
Alle målinger, der er fremstillet i TRMS (True ***Root Mean Square Value), som er den sande geometriske middelværdi***, giver en pålidelig relædrift selv i ...

Vekselstrøm (AC) | Elteknik
www.elsiden.dk/2010/03/vekselstrom/
17. mar 2010 – I stedet for effektiv værdi bruges også ofte ***RMS (rms), som står for root mean ... Denne geometriske middelværdi*** for sinuskurven kan beregnes ...

DW550 DW550
service.dewalt.co.uk/.../EU/Docs//.../dw550_eur.pd... -
PDF/Adobe Acrobat - Quick View
Den vægtede ***geometriske middelværdi af accelerationsfrekvensen i henhold ... Weighted root mean square*** acceleration value according to EN 50144: DW550 ...


CO2 forklarer ikke temp stigning (side 2) | Debat om klima
www.klimadebat.dk/.../co2-forklarer-ikke-temp-sti...
Og hvad med ***RMS -det kvadratrodsbaserede gennemsnit***? Hvis man måler temperaturer på hhv. 1 og -1 grader, har vi et aritmetisk gennemsnit på 0, men et ...



output current = udgangsstrøm

kilder:

Ordforklaring - Elektronik Lavpris ApS
elektronik-lavpris.dk/definitions.php
***Output Current, (Max.) Udgangsstrøm***. Ampere [A]. IO+, (Min.) Output High Short Circuit Pulsed Current, (Min.) High-Ausgangsstrom, gepulst bei Kurzschluss ...

Nokia DC-4 billader - maks udgangsstrøm [Arkiv] - Mobildebat.dk ...
www.mobildebat.dk › ... › Generel mobildebat -
[Arkiv] Nokia DC-4 billader - ***maks udgangsstrøm Generel mobildebat. ... man kigger på DC-4 adapteren, se under output current*** ell. lignende)

CPY Document Title
www.abo-center.dk/.../Power Supply SN%... -
PDF/Adobe Acrobat - Quick View
Markeringen svarer til den ***maksimale udgangsstrøm. . Spændingsregulering. ..... Power Consumption: 7. . .90 W at 0. . .1 A output current***. 0. . .50° C at load ...

Xitanium 45W 200-700mA 80V I 230V - Philips
www.ecat.lighting.philips.dk/.../929000614503_e...
Den høje udgangsspænding (op til 80V) og justerbare ***udgangsstrøm (200 til 700mA) muliggør drift af mange LEDs (højt ... Output Current*** Range (mA). 200- 700 ...

ACS55 User's Guide, Multilingual
www05.abb.com/global/.../acs55_ug_multilingual_c_screenres.pdf
PDF/Adobe Acrobat
Max. continuous ***output current (I. 2. ) ... +50°C (122°F), if continuous output current is ...... HI FREQ: Begrænser udgangsstrøm*** til en ønsket værdi mellem nominel ...

Køb solid state lighting online fra RS Components
dk.rs-online.com/web/c/?searchTerm=solid... -
Type: LED driver constant current. Effekttab: 25W ... Funktioner: Selectable ***output current, Trailing edge dimmable ... Udgangsstrøm***: 2.5A. Solid State Lighting ...

SUNNY BOY 3000TL / 4000TL / 5000TL. SMA Solar Technology AG
solarpanels.dk/.../847a3950ab91fa6feb3eb01f939... -
PDF/Adobe Acrobat
-5 Hz ... 5 Hz. 50 Hz, 60 Hz /. -5 Hz ... 5 Hz. Nominel effekt frekvens / nominel netspænding. 50 Hz / 230 V. 50 Hz / 230 V. 50 Hz / 230 V. ***Maksimal udgangsstrøm*** ...

AKJ Inventions - Kompakt switch-mode strømforsyning til LED ...
www.akji.dk/.../Kompakt_switchmode_stroemfors...
Strømforsyningen er en speciel switch-mode type (SMPS) med en indgangsspænding på 230 VAC, og en fastsat ***gennemsnitlig udgangsstrøm*** på 350 mA.


--------------------------------------------------
Note added at 1 day21 hrs (2012-04-20 15:40:55 GMT)
--------------------------------------------------

Mit forkert forslag skal venligst slettes:

"effektivværdi" (eller "RMS-værdi"):

effektivværdi | Gyldendal - Den Store Danske
www.denstoredanske.dk/It...og.../effektivværdi
22. feb 2009 – defineres for en periodisk funktion (kurveform) som kvadratroden af middelværdien over en periode af funktionens kvadrat. For en sinuskurve ...

cubus-adsl.dk - Effektivværdi
cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/effektivvaerdi.php
7. jan 2009 – Effektivværdien for en tidsvarierende strøm i eller spænding u er som oftest den størrelse, der har interesse ved angivelsen af en given strøm ...

Vekselspænding (3-faset) - Wikipedia, den frie encyklopædi
da.wikipedia.org/wiki/Vekselspænding_(3-faset)
Denne værdi kaldes også vekselspændingens "effektivværdi" (eller "RMS-værdi" ). Spidsværdien er ca. 1,41 gange højere end effektivværdien. For en ...

r.m.s. = root mean square > quadratischer Mittelwert - ProZ.com
www.proz.com › ... › English to German › Engineering: Industrial
13 Dec 2011 – (KudoZ) English to German translation of r.m.s.: quadratischer Mittelwert [ Engineering: Industrial (Tech/Engineering)].


andres-larsen
Venezuela
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 15

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Jørgen Ellekjær: Uhh - det er rigtgt, hvad du skriver, men dit forslag til en dansk oversættelse af fagudtrykket vil ikke umiddlebart forstås. Se diskussion
1 hr

disagree  Leif Henriksen: Noise, just like so much of what you introduce all over KudoZ
16 hrs




Reference comments


29 mins
Reference: geometriske middelværdi / kvadratrodsbaserede gennemsnit

Reference information:
RMS - root mean square = geometriske middelværdi / kvadratrodsbaserede gennemsnit

kilder:

PM beskyttelsesrelæer - Electronic Supply DK
www.electronic-supply.dk/.../view.html?id=2292
Alle målinger, der er fremstillet i TRMS (True ***Root Mean Square Value), som er den sande geometriske middelværdi***, giver en pålidelig relædrift selv i ...

Vekselstrøm (AC) | Elteknik
www.elsiden.dk/2010/03/vekselstrom/
17. mar 2010 – I stedet for effektiv værdi bruges også ofte ***RMS (rms), som står for root mean ... Denne geometriske middelværdi*** for sinuskurven kan beregnes ...

DW550 DW550
service.dewalt.co.uk/.../EU/Docs//.../dw550_eur.pd... -
PDF/Adobe Acrobat - Quick View
Den vægtede ***geometriske middelværdi af accelerationsfrekvensen i henhold ... Weighted root mean square*** acceleration value according to EN 50144: DW550 ...


CO2 forklarer ikke temp stigning (side 2) | Debat om klima
www.klimadebat.dk/.../co2-forklarer-ikke-temp-sti...
Og hvad med ***RMS -det kvadratrodsbaserede gennemsnit***? Hvis man måler temperaturer på hhv. 1 og -1 grader, har vi et aritmetisk gennemsnit på 0, men et ...


--------------------------------------------------
Note added at 38 mins (2012-04-18 19:19:30 GMT)
--------------------------------------------------

output current = udgangsstrøm

kilder:

Ordforklaring - Elektronik Lavpris ApS
elektronik-lavpris.dk/definitions.php
***Output Current, (Max.) Udgangsstrøm***. Ampere [A]. IO+, (Min.) Output High Short Circuit Pulsed Current, (Min.) High-Ausgangsstrom, gepulst bei Kurzschluss ...

Nokia DC-4 billader - maks udgangsstrøm [Arkiv] - Mobildebat.dk ...
www.mobildebat.dk › ... › Generel mobildebat -
[Arkiv] Nokia DC-4 billader - ***maks udgangsstrøm Generel mobildebat. ... man kigger på DC-4 adapteren, se under output current*** ell. lignende)

CPY Document Title
www.abo-center.dk/.../Power Supply SN%... -
PDF/Adobe Acrobat - Quick View
Markeringen svarer til den ***maksimale udgangsstrøm. . Spændingsregulering. ..... Power Consumption: 7. . .90 W at 0. . .1 A output current***. 0. . .50° C at load ...

Xitanium 45W 200-700mA 80V I 230V - Philips
www.ecat.lighting.philips.dk/.../929000614503_e...
Den høje udgangsspænding (op til 80V) og justerbare ***udgangsstrøm (200 til 700mA) muliggør drift af mange LEDs (højt ... Output Current*** Range (mA). 200- 700 ...

ACS55 User's Guide, Multilingual
www05.abb.com/global/.../acs55_ug_multilingual_c_screenres.pdf
PDF/Adobe Acrobat
Max. continuous ***output current (I. 2. ) ... +50°C (122°F), if continuous output current is ...... HI FREQ: Begrænser udgangsstrøm*** til en ønsket værdi mellem nominel ...

Køb solid state lighting online fra RS Components
dk.rs-online.com/web/c/?searchTerm=solid... -
Type: LED driver constant current. Effekttab: 25W ... Funktioner: Selectable ***output current, Trailing edge dimmable ... Udgangsstrøm***: 2.5A. Solid State Lighting ...

andres-larsen
Venezuela
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 15