KudoZ home » English to Danish » Environment & Ecology

1 degree Fahrenheit

Danish translation: godt en halv grad celsius


18:22 Oct 30, 2006
English to Danish translations [PRO]
Science - Environment & Ecology
English term or phrase: 1 degree Fahrenheit
Earth has warmed by about 1 degree Fahrenheit over the past 100 years.

Hvordan ville man omregne denne grad til grad i Celsius? Det handler altså ikke om, hvad 1 grad kulde eller varme i F er i fht. Celsius, men snarere om en sammenligning af 1 grad som enhed. Derfor synes jeg ikke, jeg kan bruge omregningtabellerne. Skulle nok have hørt bedre efter i matematiktimerne ...
Marianne Sorensen
Denmark
Danish translation:godt en halv grad celsius
Explanation:
Ja, jeg ved godt, det er ret upræcist, men i følge linket her er det 5/9 grad celsius. Kan du ikke lade det stå i Fahrenheit?
Selected response from:

Lisa Villeneuve
Grading comment
Mange tak. Jeg valgte dette svar, fordi sætningen jo egentlig er meget generel og upræcis ('about' og '100 years'). Tak for alle kommentarerne fra jer andre. Ville ikke vove at omregne selv, men dette er en stor hjælp.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +5godt en halv grad celsius
Lisa Villeneuve
5 +30,56 grader Celcius
Jens Kaestel
3 -1under 2 graders CelciusSuzanne Blangsted


  

Answers


31 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +5
1 degree fahrenheit
godt en halv grad celsius


Explanation:
Ja, jeg ved godt, det er ret upræcist, men i følge linket her er det 5/9 grad celsius. Kan du ikke lade det stå i Fahrenheit?


    Reference: http://nn.wikipedia.org/wiki/Fahrenheit
Lisa Villeneuve
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Mange tak. Jeg valgte dette svar, fordi sætningen jo egentlig er meget generel og upræcis ('about' og '100 years'). Tak for alle kommentarerne fra jer andre. Ville ikke vove at omregne selv, men dette er en stor hjælp.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mark Andrew Thompson: I think this is fine. To convert from degrees C to degrees F, you need to multiply by 1.8 then add 32 (freezing point in Fahrenheit is 32 degrees). So an increase of 1 degree F will be just over half a degree C.
32 mins
  -> tak

agree  Derringdo: Synes nu ikke, din overskrift er så tosset...
33 mins
  -> tak

neutral  NetLynx: Det afhænger af, hvor nøjagtigt resultatet skal angives: Til en avisartikel er dit forslag udmærket, men når overskriften siger 'Science', kan jeg bedre li' Jens' udgave.
2 hrs
  -> Det er jeg helt enig i - har lige set Jens'. Som du skriver må det blive afhængig af teskten.

agree  Lingua Danica: I dette tilfælde er det formentligt præcist nok, da der står "about 1 degree F". Hvis teksten skal kunne forstås af læsere, der ikke er vant til Fahrenheit, bør det ikke stå i Fahrenheit.
13 hrs

agree  Charlotte Corty: godt forslag
13 hrs

agree  Mads Grøftehauge: A propos: Til omregninger vha. Google skal man bruge ordet Centigrade: http://www.google.dk/search?&q=1 fahrenheit in centigrade
20 hrs

33 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
1 degree fahrenheit
under 2 graders Celcius


Explanation:
mit forslag
http://www.dr.dk/P1/orientering/temaer/Tema 2006/Klimatopmød...

Suzanne Blangsted
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  NetLynx: Det er meget under ... Forhåbentlig har DR-P1 ikke forsøgt at omregne, ellers skal de have skolepengene tilbage!
2 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
1 degree fahrenheit
0,56 grader Celcius


Explanation:
Det ser ud til at du skriver om drivhuseffekt og klodens opvarmning og i den sammenhæng ville jeg tro det bør være ret nøjagtigt; det er trods alt under en grad over 100 år.
Det er godt nok en brøk rundet af; med mange decimaler bliver det 0,5555555555555555............ håber det hjælper :-)

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-10-30 20:03:52 GMT)
--------------------------------------------------

Det skulle selvfølgelig være: 0,56 grad Celcius

Jens Kaestel
Australia
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
Notes to answerer
Asker: Tak Jens, dit svar er mere præcist, men sammenhængen var generel, alligevel kunne jeg bruge tallet til en omregning et andet sted, så det var en fin hjælp.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Christine Andersen
39 mins
  -> tak Christine

agree  NetLynx: Jeg kan bedst li' denne udgave; hvis det er muligt, bør det skrives sådan: 0,56 ºC. {Alt+0186 (Num)}. Det er altså værd at understrege, at kun ved temperaturÆNDRINGER er 1 ºF = 0,56 ºC. Der florerer mange mærkelige misforståelser omkring dette. :)
1 hr
  -> tak Netlynx; Du har helt ret i de mange misforståelser mht. ºC <> ºF. Det er vel egentlig også kun USA, der stadig holder ved det? ;-)

agree  Lingua Danica: Talværdier skal omregnes så præcist som muligt, men der står jo "about 1 degree F" og ikke blot "1 degree F" eller "exactly 1 d F", så du rammer sikkert præcist nok. - Måske er materialet baseret på omregninger fra Celsius og derfor "about 1 d F".
11 hrs
  -> tak Lingua Danica